همایش چشم‌انداز نوآوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار می‌شود

همایش چشم‌انداز نوآوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، مهرماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، دانشگاه صنعتی شریف با حمایت وزارت نفت و مشارکت دیگر نهادها قصد دارد همایش چشم‌انداز نوآوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را در روزهای ۹ و ۱۰ مهرماه امسال برگزار کند.

بر این اساس، در این رویداد افزون بر ارائه رویکردهای نوین در حوزه نوآوری در صنعت و مرور فرصت‌ها و چالش‌های موجود در قالب سخنرانی‌های همایش، بزرگ‌ترین نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار و به آشناسازی و ایجاد ارتباط میان شرکت‌های بزرگ صنعت با شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته خواهد شد.

همچنین با اجرای بزرگ‌ترین چالش نوآوری و ارزیابی طرح‌های نوآورانه و فناورانه ارائه‌شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان با داوری متخصصان صنعت و دانشگاه، نسبت به ارزیابی انتخاب و قدردانی از طرح‌های برتر اقدام می‌شود.

برگزاری نخستین نشست شورای سیاستگذاری

در همین راستا، نخستین نشست شورای سیاستگذاری این رویداد در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. عرفان ریاحی، مدیرکل فناوری وزارت نفت در این نشست گفت: باید همه ذی‌نفعان اعم از دولتی و خصوصی در بخش سیاستگذاری رویداد مورد نظر دخیل باشند، زیرا زمانی که سیاستگذاری از سوی یک بخش انجام می‌شود و بخش دیگری می‌خواهد آن را اجرا کند به دلیل نبود همخوانی میان این دو بخش، نتیجه مورد انتظار حاصل نمی‌شود.

وی به ظرفیت محدود حوزه فناوری اشاره و اظهار کرد: نباید این رویداد محدود و کوچک دیده شود و باید همه بازیگران نقش‌آفرین باشند، زیرا این تصمیم به رشد اکوسیستم نوآوری کمک می‌کند.

ریاحی ضمن اشاره به شکل‌گیری شورای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، افزود: ما در وزارت نفت آمادگی لازم برای انجام هرگونه همکاری را داریم، ضمن اینکه مقام عالی وزارت نیز نسبت به این رویداد و نقش آن در صنعت نظر مساعد دارند.

احمد خان‌بیگی، مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت نیز در این نشست عنوان کرد: رویداد چشم‌انداز نوآوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی باید مانند یک پروژه تعریف شود و ابتدا باید نیازهای موجود را تعریف کرد. اگر نگاهمان به برگزاری رویداد همان نگاه پروژه‌ای باشد باید روش انجام آن را هم مشخص کنیم. به نظر می‌رسد که شما می‌خواهید هم شرکت‌های بزرگ را ببینید و هم استارتاپ‌ها را و همین‌طور می‌خواهید استارتاپ‌ها را به شرکت‌های بزرگ اتصال دهید، بنابراین با ارتباط این دو بخش به یکدیگر، اتصال مفهومی به اکوسیستم هم برقرار خواهد شد.

در ادامه، علی ملکی، قائم مقام پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و دبیر علمی رویداد چشم‌انداز نوآوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با معرفی فعالیت‌های پژوهشکده اظهار کرد: هدف اصلی این نشست بهره مندی از حضور افرادی است که در موضوعات فناوری و نوآوری درگیرند و همچنین با توجه به شناختی که از صنعت دارند می‌توانند به تقویت اکوسیستم نوآوری و فناوری در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد فرآیند نوآوری در شرکت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد، افزود: ما در پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف بعد از نقش مطالعاتی و مدل‌سازی وارد نقش تسهیل‌گری شده‌ایم. مطالعات و تجارب کشورهای مختلف نشان می‌دهد که لوکوموتیو توسعه فناوری و نوآوری به شرکت‌های بزرگ بازمی‌گردد. پژوهشکده با شناسایی چالش‌های شرکت‌های بزرگ صنعت نفت و پتروشیمی و کمک به فرموله کردن نیازهای این شرکت‌ها و انعکاس آن به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی، سعی دارد نقش تسهیل‌گری را به بهترین نحو انجام دهد.

محمد ناطق، رئیس شورای سیاستگذاری همایش چشم‌انداز نوآوری و در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز برگزاری همایش علمی و تخصصی، برپایی بزرگترین نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی صنعت، قدردانی از تامین کنندگان با عنوان جایزه نوآوری و خودکفایی و... را از اهم برنامه‌های این همایش دو روزه عنوان کرد.

کد خبر 291927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =