۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
  • کد خبر: 291980
افزایش ظرفیت ۱۵ درصدی واحد الفین پتروشیمی جم

همزمان با اجرای طرح توسعه کوره ۱۰۶ الفین و آزمون ۹۰ روزه، افزایش ظرفیت ۱۵ درصدی خوراک گاز و مایع در پتروشیمی جم عملی و اجرایی شد.

به گزارش شانا به نقل از پتروشیمی جم، با اجرای طرح توسعه یکی از کوره‌های دوگانه واحد الفین پتروشیمی جم و اتمام مراحل نصب کوره ۱۰۶، مقدمات انجام تست کارایی و عملکرد از اواخر فروردین ماه آغاز شد.

حسن معینی، معاون مجتمع پتروشیمی جم و مدیر پروژه افزایش ظرفیت کوره ۱۰۶ الفین در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت تولید اتیلن از خوراک گاز و پروپیلن، بنزین پیرولیز و بوتادین از خوراک مایع، اجرای این پروژه با هدف افزایش ۱۵ درصدی خوراک گاز و مایع در پتروشیمی جم و رسیدن افزایش ظرفیت خوراک گازی از ۴۰ به ۴۶ تن و مایع از ۵۰ به ۵۷ تن به مرحله اجرا درآمد.

معاون مجتمع پتروشیمی جم ادامه داد: با تکمیل آزمون کارایی و عملکرد کوره گازی و عملی شدن این پروژه مهم، امکان افزایش زمان کک‌زدایی در کوره گازی از ۶۰ به ۹۰ روز در پتروشیمی جم فراهم شده است و همچنین درخصوص افزایش زمان کک‌زدایی در کوره مایع از ۶۰ به ۸۰ روز در حال آماده‌سازی شرایط برای تست هستیم.

معینی تصریح کرد: این کوره در سه بخش مشعل‌ها، کویل‌های تشعشعی و همرفت و جابه‌جایی با دانش و فناوری روز طراحی و با مشارکت شرکت خارجی و تلاش بیش از ۱۵۰ نیروی با تجربه و متخصص داخلی با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیون یورو اجرا شد. پیش‌بینی می‌شود با این اقدام مهم و افزایش ظرفیت کوره‌های الفین بین ۸ تا ۱۰ میلیون یورو در سال برای پتروشیمی جم آورده ارزی به همراه داشته باشد.

گفتنی است در تست عملکرد انجام شده باوجود ‌پایین بودن درصد اکسیژن مصرفی در کوره، میزان So2/Co,NOX در محدوده مجاز و عملکرد زیست محیطی کوره مورد تأیید قرار گرفته است.

مجتمع پتروشیمی جم با دارا بودن واحدهای تولیدی الفین، پلی‌اتیلن سنگین و سبک خطی، بوتادین و بوتن ۱، یــکی از بــزرگ‌ترین تولیدکنندگان الفین در جهان و محصولات پلیمری در ایران به شمار می‌رود.

کد خبر 291980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =