افزایش سهم سازندگان داخلی در پروژه‌های پتروشیمی

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: افزایش سهم تولیدکنندگان داخلی در تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (دوشنبه، ۲۵ شهریورماه) در جمع خبرنگاران گفت: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز از پالایشگاه‌های نفت و گاز و واحدهای ان‌جی‌ال دریافت می‌کند.

وی افزود: در ۵۶ مجتمع پتروشیمی کشور سالانه ۳۱ میلیون تن محصول نهایی تولید می‌شود که از این مقدار ۲۲.۵ میلیون تن صادر و ۸.۵ میلیون تن در داخل کشور مصرف می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجموع ارزش محصولات پتروشیمی از صادرات و فروش داخلی سالانه ۱۷ میلیارد دلار است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه دو گام برای توسعه صنعت پتروشیمی تعریف شده است، ادامه داد: گام نخست با عنوان جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال ۹۲ آغاز شده است و در سال ۱۴۰۰ به ثمر می‌رسد که با تحقق آن ظرفیت تولید صنعت به ۱۰۰ میلیون تن و درآمد حاصل از محصولات به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

محمدی تصریح کرد:  در گام دوم، جهش سوم صنعت پتروشیمی رقم می‌خورد که تا سال ۱۴۰۴ محقق می‌شود و ظرفیت این صنعت را از ۱۰۰ میلیون تن سال ۱۴۰۰ به ۱۳۳ میلیون تن و درآمد ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند.

وی درباره سهم تجهیزات داخلی در پروژه‌های پتروشیمی اظهار کرد: در پروژه‌هایی که با فاینانس خارجی انجام می‌گیرد الزام‌هایی وجود دارد و بخشی از آن باید برای خرید تجهیزات خارجی استفاده شود و از اختیار ما خارج است، اما در تأمین سرمایه از بخش داخلی و صندوق توسعه ملی موضوع در حال پیگیری است تا سهم تولیدکنندگان داخلی را در تأمین تجهیزات صنعت پتروشیمی افزایش دهیم.

کد خبر 293199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =