سرمایه‌گذاری ۹۳ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی سرمایه‌گذاری انجام‌شده در صنعت پتروشیمی را تا به امروز ۵۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم تا سال ۱۴۰۴ به ۹۳ میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (یکشنبه، ۳۱ شهریورماه) در آیین گشایش رسمی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه مهم‌ترین رویداد صنعت پلاستیک در ایران و خاورمیانه است و به عنوان کانال ارتباطی تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ۵۷۰ شرکت ایرانی و ۳۵ شرکت خارجی از ایتالیا، ترکیه، روسیه، هند، چین و ... در سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست حضور دارند، همچنین ۲۴ هیئت خارجی از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به لزوم حمایت و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه سه شرکت شتاب‌دهنده، ۱۵ شرکت استارت‌آپ و ۳۶ دانش‌بنیان حضور دارند که به دلیل فناورانه بودن صنعت پتروشیمی و ضرباهنگ قوی توسعه در این صنعت حمایت از این شرکت‌ها ضروری است.

به گفته معاون وزیر نفت، مهم‌ترین نشست سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، نشست وزیران نفت کشورهای عضو اکو در روز چهارشنبه (سوم مهرماه) است و همچنین سمینارهایی در زمینه صنعت پلیمر، عرضه و تقاضا برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: توسعه صنایع پایین‌دستی نسبت مستقیم با توسعه صنعت پتروشیمی دارد و هرچه به تنوع محصول در بالادست برسیم در پایین‌دست نیز شاهد تولید محصولات متنوع‌تری خواهیم بود. 

محمدی، الزام‌های توسعه در صنعت پتروشیمی را در چهار حوزه عنوان کرد و گفت: این چهار حوزه شامل خوراک، سرمایه، فناوری و بازار می‌شود که نیازمند فضای کسب‌وکار مناسب است تا توسعه متناسب اتفاق بیفتد. توسعه متوازن زمانی رخ می دهد که افزون بر تولید به بازار نیز توجه شود.

دریافت ۶۲ میلیون تن خوراک در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون صنعت پتروشیمی سالانه ۳۳ میلیون تن، معادل روزانه ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام خوراک را از پالایشگاه‌های نفت، گاز و واحدهای ان‌جی‌ال دریافت می‌کند، افزود: با افزایش تعداد مجتمع‌ها به ۸۳ مجتمع تا سال ۱۴۰۰، ظرفیت دریافت خوراک به ۶۲ میلیون تن معادل روزانه یک میلیون بشکه نفت خام می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ ظرفیت خوراک به ۷۴ میلیون تن معادل ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام خواهد رسید که این نماد واقعی عبور از خام‌فروشی است.

محمدی با اشاره به اینکه نسبت مصرف خوراک گازی به مایع در واحدهای پتروشیمی هم‌اکنون ۷۷ درصد در مقابل ۲۳ درصد است، گفت: این رقم در سال ۱۴۰۴، ۸۶ درصد خوراک گاز و ۱۴ درصد خوراک مایع خواهد بود.

وی با بیان اینکه تنوع خوراک در پتروشیمی شامل هشت نوع خوراک است که گاز طبیعی ۲۷ درصد، اتان ۱۴ درصد، گاز غنی ۱۷ درصد، میعانات گازی ۲۳ درصد، نفت سفید یک درصد، ان‌جی‌ال ۱۰ درصد ، نفتا ۷ درصد و پلتفرمیت یک درصد آن را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: هم‌اکنون امکان افزایش صادرات گاز طبیعی وجود ندارد و می‌توان با رونق صنعت پتروشیمی، گاز طبیعی را به محصولات تکمیلی تبدیل و ایجاد ارزش افزوده کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه مجتمع‌هایی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند با وجود تنوع در تولید محصولات، اقتصاد ضعیف‌تری دارند، گفت: استفاده از خوراک ترکیبی با تاکید وزیر نفت راه‌حلی است تا علاوه بر تولید محصولات متنوع، اقتصاد این مجتمع‌ها شکوفا شود.

محمدی حجم سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی را تاکنون ۵۳ میلیارد دلار در ۵۶ مجتمع عنوان و اظهار کرد: این رقم در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۸۳ مجتمع به ۷۰ میلیارد دلار و در سال ۱۴۰۴ به ۹۳ میلیارد دلار خواهد رسید.

۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری به ازای هر یک میلیون تن تولید

وی با بیان اینکه در سال ۸۳ بیشترین سرمایه‌گذاری را در صنعت پتروشیمی داشته‌ایم، گفت: به ازای هر یک میلیون تن تولید در صنعت پتروشیمی ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه در بحث فناوری ارکان اصلی به چهار بخش فرآیند، کاتالیست، فناوری و بازار تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: بخش خصوصی در بحث فرآیند به دلیل هزینه بالا، پیچیده و زمان‌بر بودن ورود جدی نکرده است، با این حال به هفت دانش فنی رسیده‌ایم که تا آخر سال تولید پروپیلن از متانول کلید می‌خورد. همچنین در این نمایشگاه قرارداد HDPE نیز امضا خواهد شد.

محمدی کاتالیست‌ها را یکی از ارکان اصلی تولید در صنعت پتروشیمی دانست که نقشی حیاتی در این صنعت دارند، گفت: نیاز سالانه کشور به کاتالیست ۴۵۰ میلیون دلار است که ۴۰ درصد از کاتالیست کشور در صنعت پتروشیمی مصرف می‌شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به ۴۰ گروه کاتالیست در کشور ادامه داد: ۱۶ گروه از کاتالیست‌ها داخلی‌سازی و تولید صنعتی شده است و ۹ گروه نیز تا سال ۱۴۰۰ ساخته می‌شود، ۱۵ گروه نیز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد.  

وی به هشت محصول اصلی در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: تولید متانول، اوره و الفین‌ها در سال ۱۴۰۰ افزایش خواهد داشت و در سال ۱۴۰۴ در پلیمرها سالانه ۱۴.۲ میلیون تن تولید خواهیم داشت.

محمدی با اشاره به اینکه اکنون ۹۰ نوع محصول در قالب ۳۰۰ گرید پلیمری تولید می‌شود که در سال ۱۴۰۴ به ۱۰۵ محصول می‌رسد، اظهار کرد: در توسعه متوازن باید تنوع‌بخشی را به شکل افزایشی داشته باشیم. 

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، ۵۶ مجتمع پتروشیمی کشور هم‌اکنون ۱۰۸ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده که به ازای هر یک میلیون تن یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: اکنون ۴.۹ میلیون تن خوراک به صنایع پایین‌دستی به ۱۵ هزار بنگاه فعال داده می‌شود که ۸۸۰ هزار شغل ایجاد کرده است؛ به ازای هر یک میلیون تن ۱۷۰ هزار نفر شغل در صنایع پایین دست ایجاد شده است.

کد خبر 293418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =