۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
  • کد خبر: 293449
طراحی نسل جدید آسفالت کامپوزیت مهندسی

پژوهشگر فعال شرکت ملی حفاری ایران در یک پروژه پژوهشی موفق به طراحی و ابداع نسل جدید آسفالت کامپوزیت مهندسی با عنوان EAC شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، اصغر صادق‌آبادی در این باره توضیح داد: آسفالت کامپوزیت مهندسی، ماده کامپوزیتی است که به وسیله الیاف‌های مهندسی شده تولید می‌شود.

وی گفت: این ماده مهندسی ظرفیت کرنشی و استحکام (toughness) بالاتری نسبت به آسفالت معمولی دارد و برخلاف آسفالت‌های الیافی رایج، ماده‌ای است که به‌صورت میکرومکانیکی طراحی می‌شود، اما از لحاظ ظاهری شبیه آسفالت مرغوب معمولی است.

صادق‌آبادی با بیان اینکه آسفالت نسل جدید دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد است، افزود: فناوری نسل اول این ماده تنها در اختیار یک شرکت غربی بود که پژوهشگران ایرانی محصولی مشابه آن را در چند سال پیش تولید کردند.

رئیس مهندسی کالا و تجهیزات عمومی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: ماده جدید طراحی‌شده بسیار پیشرفته‌تر است و نسل جدید این گونه مواد محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: در این ماده الیاف میکرونی با نفوذ در میان مصالح و تثبیت جایگاه اجزا در ساختمان آسفالت، محصول هموژنی را تولید می‌کنند که افزون بر افزایش مقاومت فشاری و کششی حاصل از آن در سازه آسفالتی، زمینه ارتقای چسبندگی مصالح به یکدیگر را فراهم می‌آورد.

رئیس مهندسی کالا و تجهیزات عمومی مدیریت امور مهندسی شرکت ملی حفاری ایران گفت: این ماده، آسفالت را در برابر همه آسیب‌ها مقاوم می‌سازد و رفتار EAC در کشش، برش، ظرفیت کرنشی، جذب انرژی، جلوگیری از گسیختگی ناگهانی، مقاومت و کنترل ترک بهبود چشمگیری نسبت به آسفالت معمولی دارد.

صادق‌آبادی افزود: این ماده در سه نوع آسفالت کامپوزیتی با الیاف کم، متوسط و زیاد طراحی شده است که با توجه به نوع کاربری و سفارش، استفاده می‌شود.

این پژوهشگر اظهار کرد: ترکیب استفاده شده در این ماده افزون بر مقاومت روسازی در برابر انواع ترک‌ها، خاصیت ارتجاعی آسفالت را نیز افزایش و ضخامت آن را کاهش می‌دهد که به کاهش حجم عملیات آسفالت‌کاری منجر می‌شود و صرفه اقتصادی زیادی به همراه دارد.

 صادق‌آبادی در بیان مزایای نسل جدید آسفالت کامپوزیتی ابداع‌شده به افزایش توان باربری، افزایش مقاومت در برابر ترک خوردگی در اثر برودت و گرمای هوا، کاهش پرتاب آب در زمان بارندگی، مقاومت در برابر اثرات تخریبی ناشی از رطوبت، تافنس بالاتر، افزایش دوام و پایداری مخلوط آسفالتی و کاهش مصرف قیر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه افزایش مقاومت در برابر خستگی، مقاومت در برابر شیار و تغییر شکل، کاهش ترک‌های انقباضی و انعکاسی، بهبود چسبندگی و تراکم از دیگر مزیت‌های این ماده است، افزود: EAC  می‌تواند با افزایش دوام، عمر و ایمنی راه‌ها، باند فرودگاه‌ها، بزرگراه‌ها و جاده‌های با ترافیک و بارگذاری سنگین صنعتی و تجاری کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.

این پژوهشگر اظهار کرد: این ماده بافت سطحی مناسبی دارد که سبب افزایش عمر خودروها و کاهش مصرف سوخت شده و کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا را به همراه خواهد داشت و هزینه این نوع آسفالت ۱۸ تا ۲۱ درصد بالاتر از آسفالت معمولی است، اما با توجه به بالا بردن عمر جاده‌ها و  خودروها، کاهش حوادث جاده‌ای و حفظ محیط زیست، تولید آن از نظر اقتصادی بسیار بااهمیت است.

کد خبر 293449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =