بزرگ‌ترین پروژه لرزه‌نگاری سه‎بعدی آبی - خاکی کشور کلید می‌خورد

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در روزهای آینده قرارداد دو پروژه لرزه‌نگاری «باشت» و «پانیذ» را با شرکت‌های ایرانی امضا می‌کند که در این میان پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی پانیذ، بزرگ‌ترین پروژه لرزه‌نگاری آبی - خاکی کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران بر پایه ماموریت سازمانی خود مبنی بر اکتشاف حداکثری منابع هیدروکربوری و نقش‌آفرینی در زنجیره ارزش صنایع نفت و گاز، قرارداد پروژه لرزه‌نگاری سه‌بعدی پانیذ را هم‌زمان با ایام سالگرد شکست حصر آبادان با شرکت توسعه نفت و انرژی نگین آفاق کیش (تنکو) امضا می‌کند.

این پروژه در پهنه‌ای به وسعت ۲ هزار کیلومتر مربع از شهرستان‌های شادگان، آبادان، ماهشهر و دارخوین و با اعتباری بالغ بر ۳ هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد که مدت زمان اجرای آن ۳۲ ماه در نظر گرفته شده است.

در فاز داده‌برداری این پروژه که ۲۰ ماه به طول می‌انجامد، بخش قابل توجهی از حوضه رسوبی دشت آبادان پوشش اکتشافی داده می‌شود و پوشش لرزه‌نگاری سه‌بعدی دشت آبادان تا حد زیادی تکمیل خواهد شد، همچنین ارتباط ساختارهای شرق کارون با ساختمان‌های مجاور بررسی و پیش‌بینی می‌شود تله‌های هیدروکربوری از نوع چینه‌ای شناسایی شوند.

دومین پروژه، پروژه لرزه‌نگاری دوبعدی باشت است که قرارداد آن بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت عملیات اکتشاف امضا خواهد شد. این لرزه‌نگاری با اعتباری بالغ بر هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در پهنه استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان انجام خواهد شد و مدت زمان اجرای آن ۲۸ ماه برآورد شده است.

پروژه لرزه‌نگاری باشت نیز با هدف شناسایی پتانسیل‌های جدید اکتشافی اجرا می‌شود و در فاز داده‌برداری آن، حوضه رسوبی دزفول جنوبی بررسی می‌شود و انتظار می‌رود هندسه دقیق ساختمان‌ها و عمق دستیابی به اهداف اکتشافی تعیین و مشخص شود.

کد خبر 293496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =