۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
  • کد خبر: 293694
عملگر چرخی شیرهای نفت و گاز بومی‌سازی شد

یک کارشناس ارشد سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس موفق به ساخت عملگر چرخی (rotary actuator) موردنیاز شیرهای صنایع نفت و گاز شد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ایمان روح‌الامین، کارشناس ارشد مکانیک این سازمان موفق به تولید عملگر چرخی قابل نصب روی شیرهای پروانه‌ای (butterfly valve)، توپی (ball valve) و سماوری (plug valve) شد.

بر اساس این گزارش، با توجه به لزوم به‌کارگیری نیروی زیاد برای عملکرد شیرهای ربع‌گرد، استفاده از این عملگرها سبب سهولت باز و بسته شدن شیرها می‌شود و همچنین با توجه به امکان تجهیز این عملگرها به فنرهای بازگشت، این عملگرها به‌منظور تامین شرایط امن نیز استفاده می‌شوند.

تولید این شیرها به روش مهندسی معکوس در ۵ سایز ۴۰، ۵۲، ۶۳، ۸۸ و ۱۰۵ (قطر داخلی عملگر) به‌صورت انبوه فراهم شده است و برای خودکفایی این اقلام با توجه به قیمت رقابتی در صنایع نفت و گاز می‌تواند نقشی مهم ایفا کند.

از دیگر مزایای تولید داخلی این عملگرها می‌توان به ضمانت ۶ ماهه محصول و امکان پشتیبانی قطعات یدکی اشاره کرد که این محصول را از نمونه خارجی در بازار متمایز می‌کند.

ماموریت ۶ ماهه روح‌الامین در ایستگاه انتقال گاز یاسوج و نیاز مبرم صنایع نفت و گاز کشور به این عملگرها، جرقه تولید این قطعه را در ذهن این کارشناس ارشد مکانیک روشن کرد و بعد از نزدیک دو سال تلاش شبانه‌روزی موفق به تولید این محصول شد.

این کارشناس سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مشکلات قانونی از جمله نبود امکان ثبت شرکت از سوی کارشناسان سازمان‌های دولتی در کنار قوانین دست و پاگیر و عدم صدور مجوز پروانه بهره‌برداری را از مشکلات پیش روی تولید این عملگرها دانست که سبب شده است این تولیدات امکان ثبت در سامانه ایران کالا را نداشته باشند.

کد خبر 293694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =