پتروپارس فاز ۱۱ را به‌طور کامل توسعه می‌دهد

وزیر نفت از کناره‌گیری سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین از طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی خبر داد و گفت: شرکت پتروپارس این فاز را به‌طور کامل توسعه می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ۱۴ مهرماه) پس از بازدید از شرکت مهندسی و توربین مپنا (توگا) در جمع خبرنگاران درباره تعیین تکلیف طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: این فاز تعیین تکلیف شده است و پتروپارس به تنهایی توسعه این فاز را ادامه خواهد داد و تا پایان امسال نخستین جکت این فاز برای استقرار سکویی با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب نصب خواهد شد.

وی افزود: موضوع فشارافزایی توسعه این فاز به مذاکرات با مپنا و بقیه شرکت‌ها بستگی دارد.

وزیر نفت درباره اینکه چرا توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از روز نخست به شرکت پتروپارس سپرده نشد، تصریح کرد: می‌خواستیم برای طرح توسعه این فاز سرمایه خارجی جذب کنیم، ضمن اینکه سکوی فشارافزایی نیز برای ما مهم بوده است و پتروپارس قرار بود در کنار این شرکت‌ها کار یاد بگیرد. 

زنگنه تصریح کرد: من معتقد نیستم در همه کارها باید از روز نخست دکترا بگیریم، گرچه داریم همین کار را می‌کنیم، اما این روش درستی نیست.

وی درباره اینکه آیا شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) از این پروژه کنار رفته است، افزود: بله کنار رفته است.

دشمن همه ما بیرون منطقه است

وزیر نفت درباره دیدار با وزیر انرژی عربستان در مسکو هم پاسخ داد: عبوری دیدار کردیم و آنجا هم گفتم با ایشان دوستی ۲۲ ساله دارم و با تمام فراز و نشیب‌هایی که در روابط ایران و عربستان پیش آمده این دوستی ادامه داشته است و هیچ مشکلی برای دیدار با ایشان ندارم.

زنگنه با بیان اینکه اختلاف با عربستان را ما ایجاد نکردیم و می‌خواهیم در منطقه با همه دوست باشیم و آنها نیز نباید ما را دشمن خود بدانند، تصریح کرد: دشمن همه ما بیرون منطقه است.

وزیر نفت درباره ملاقات‌های دوجانبه‌اش در حاشیه بیست‌ویکمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌یی‌سی‌اف)، توضیح داد: تقریبا با همه وزیرانی که آنجا بودند دیدار داشتیم و درباره روابط دو جانبه و بازار با هم مذاکره کردیم، ضمن اینکه مذاکره خوبی با شرکت‌های روس داشتیم که ان‌شاء‌الله ادامه داشته باشد.

زنگنه درباره واگذاری شرکت ملی حفاری هم پاسخ داد: این شرکت سال‌هاست که در فهرست واگذاری قرار دارد، اما فعلا برنامه‌ای برای واگذاری آن وجود ندارد.

آینده روشن پیش روی مپنا

وزیر نفت درباره بازدید از یکی از کارخانه‌های گروه مپنا هم افزود: همانطور که انتظار داشتم مپنا پیشرفت خوبی داشته است و خوشبختانه همه کارخانه‌های این گروه در این شرایط فعال است.

زنگنه مپنا را شاخص نماد فناوری ملی دانست و یادآور شد: اتکا و سرمایه این شرکت در ابتدای تاسیس، سرمایه انسانی و ظرفیت تجربی بود و توانست با تکیه بر همین عوامل برای بخش نیروگاه‌سازی ایران کار بزرگی انجام دهد.

وی از حضور مپنا در بخش نفت هم استقبال کرد و با بیان اینکه امروز در این زمینه نیز صحبت‌هایی با مدیرعامل این شرکت انجام شده است، تصریح کرد: انتظارم از مپنا این است در بخش‌ «های‌تک» خدمات نفتی که اکنون در اختیار دو شرکت بین المللی است ورود کند.

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت مپنا در ماشین‌های دوار که قلب صنعت نفت است، پیشرفت‌های خوبی داشته است، افزود: این شرکت همچنین می‌تواند در بهره برداری و تعمیرات ماشین‌های دوار به ما کمک کند.

زنگنه ادامه داد: آینده مپنا را خیلی روشن می‌بینم و امیدوارم به قله‌های جدیدی در توسعه فناوری ملی برسد و افتخارهای بیشتری برای جمهوری اسلامی ایران، مهندسان، متخصصان و کارگران به همراه داشته باشد.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نفت افزون بر فروش نفت، توسعه را نیز در اولویت قرار داده است، تصریح کرد: وقتی نفت می‌فروشیم می‌توانیم توسعه را نیز تسریع و تقویت کنیم‌، ما یک سازمان برونگرا هستیم، البته باید درونزا هم باشیم.

زنگنه ادامه داد: درونزایی به این معناست که بیشترین کار را به داخلی‌ها بدهیم و از این فرصت برای توسعه صنعت داخلی و واحدهای فناوری و دانش بنیان داخلی هم استفاده کنیم.

بازار رایج اتهام

وزیر نفت درباره اینکه این اتهام همیشه به شما مطرح بوده که طرفدار غربی‌ها هستید تا داخلی‌ها اظهار کرد: ایده تاسیس مپنا، فرآب، پتروپارس و پتروایران از سوی کسانی مطرح شده که از این نوع اتهام‌ها به آنها می‌زنند. بازار اتهام رایج است. یکبار هم گفتم اگر دولت از اتهام‌زدن و دروغ گفتن مالیات می‌گرفت، درآمد آن بیشتر از درآمد نفت بود.

وی درباره اینکه آیا در ساخت سکوی فشارافزای گاز از ظرفیت مپنا استفاده می شود، گفت: یکی از بحث‌های که امروز مطرح شد همین موضوع بود و قرار است این شرکت با شرکت نفت و گاز پارس در این زمینه و به‌خصوص در بخش کمپرسورها مذاکره داشته باشد.

زنگنه افزود: در موضوع سکوی فشارافزا هدف ما فقط فاز ۱۱ پارس جنوبی نبوده، بلکه هدف دستیابی به این فناوری برای اجرا در دیگر فازهای پارس جنوبی بوده است.

افرادی شایسته و فهیم مپنا را تاسیس کردند

وزیر نفت درباره اینکه ایده تاسیس مپنا از سوی چه کسی داده شده است، یادآور شد: مردادماه ۱۳۶۷ وقتی وارد وزارت نیرو شدم به این موضوع که برای داخلی‌سازی نیروگاه چه کاری باید انجام شود، فکر کردم و نهایتش به این نتیجه رسیدم که حلقه اصلی برای داخلی‌سازی نیروگاه ساخت نیست، بلکه مدیریت پروژه نیروگاهی است و به این دلیل شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران به وجود آمد. با تشکیل این شرکت و با اجرای نخستین پروژه، صرفه‌جویی جدی به دست آمد.

وی افزود: شرکت مپنا هم اکنون به درخت تنومندی تبدیل شده است که انبوه دیگر از درخت‌ها در کنار آن شکل گرفته‌اند.

زنگنه درباره اینکه چه عاملی سبب شد مپنا به سرنوشت دیگر شرکت‌ها دچار نشود و در مسیر موفقیت حرکت کرد، افزود: افرادی که از روز نخست این شرکت را تشکیل دادند آدم‌هایی بسیار شایسته، با تجربه و فهمیم بودند که به‌درستی هدف از تشکیل این شرکت را می‌دانستند، این موضوع در کنار مدیریت وقت وزیر نیرو و تداوم این حمایت سبب موفقیت این شرکت شده است، ضمن اینکه کارکنان آن نیز تلاش زیادی برای این موفقیت انجام دادند.

تهاتر نفت با بدهی بخش خصوصی قابلیت اجرایی ندارد

وزیر نفت به این پرسش که آیا تهاتر نفت با بدهی بخش خصوصی قابلیت اجرایی دارد، اظهار کرد: چیزی که در این مورد در بودجه نوشته شده قابلیت اجرایی ندارد. در قانون آمده پس از اینکه درآمدهای نفت که در قانون نوشته شده به‌طور کامل برای دولت تامین شد، می‌تواند ۵ هزار میلیارد تومان را برای بدهی اختصاص دهد. این درآمدها هنوز تحقق پیدا نکرده است، بنابراین اتفاقی در این زمینه نمی‌افتد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این قانون اجرایی شود، سازمان برنامه و بودجه باید اقدام‌های آن را انجام دهد و به وزارت نفت مشتری معرفی شود. وزارت نفت هم  پول را دریافت کند و به خزانه بدهد، سپس خزانه پول را در اختیار طرف مقابل قرار دهد.

زنگنه درباره آخرین وضع فاز چهارم ستاره خلیج فارس با اشاره به اینکه این فاز تقریبا اجرا شده است و لزومی ندارد کاری که می‌توان با ۱۰۰ میلیون دلار انجام داد برای آن یک میلیارد دلار هزینه شود، تصریح کرد: فاز چهارم ستاره خلیج فارس با رفع تنگناها اجرا شده است و هم اکنون خوراک این پالایشگاه روزانه ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار بشکه است که تا چند ماه آینده به ۴۸۰ هزار بشکه می‌رسد.

وی درباره پالایشگاه‌های سیراف هم گفت: منابع مالی این طرح از سوی بانک مرکزی  در حال پیگیری است و بخشی از آن باید از طریق بانک‌ها تامین شود. بانک‌ها هم برای حضور در این پروژه ابراز علاقه کردند.

هندی‌ها می‌خواهند بیایند، فردا گله نکنند

زنگنه درباره توسعه میدان گازی فرزاد B هم اظهار کرد: کارهای این میدان در حال انجام است و هم‌زمان هم با هندی‌ها صحبت می‌کنیم که اگر می‌خواهند برای توسعه بیایند و  فردا گله نکنند.

وی درباره اصلاح قیمت بنزین نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی ابلاغ نشده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه شایعه آلودگی بنزین بر صادرات آن تاثیر نمی‌گذارد، گفت: صادرات بنزین در حال حاضر با کیفیت خوبی در حال انجام است. هر چند وقت یک‌بار عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند و انگار نمی‌خواهند مردم آرامش ذهنی داشته باشند.

زنگنه درباره اینکه آیا کیفیت بنزین در تهران و شهرهای دیگر یکسان است، پاسخ منفی داد و گفت: کیفیت بنزین در کلانشهرها و  شهرهای بزرگ فرق دارد، زیرا به اندازه کافی بنزین یورو نداریم. بنزین یورو در شهرهایی که تراکم زیاد و مصرف بالاست، در اولویت است،‌ زیرا بنزین در شهرهای کوچک اثری بر آلودگی هوا ندارد.

وزیر نفت گفت: هم‌اکنون ۹ کلانشهر و شهرهای بزرگ از بنزین یورو ۴ استفاده می‌کنند.  

کد خبر 294001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =