تنها ۱.۲ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی فعال هستند

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری با بیان اینکه بخش مهمی از اقدام‌های دانشگاهی کشور مرتبط با صنعت نفت و انرژی است، گفت: تنها ۱.۲ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی فعال هستند، در حالی که برای افزایش رقابت‌پذیری نیازمند رشد همه ارکان توسعه در کنار هم هستیم.

به گزارش خبرنگار شانا، سعید محمدزاده بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۷ مهرماه) در نشست تخصصی «استارتاپ‌ها و نوآوری در صنعت» در روز پایانی پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو ضمن ارائه توضیحاتی درباره جایگاه ایران بر اساس شاخص‌های معتبر جهانی در زمینه نوآوری، گفت: ایران بر اساس این شاخص‌ها در سال ۲۰۱۹ از بین ۱۲۹ کشور رتبه ۶۱ را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه شاخص نوآوری بر اساس ارکان مختلف تعریف شده است، اظهار کرد: ما در نهادها، پیچیدگی بازار، جذب دانش، فضای نظارتی، محیط کسب‌وکار، انتشار دانش، سرمایه‌گذاری، کالاها و خدمات خلاقانه به کار بیشتری نیاز داریم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری ادامه داد: جایگاه جهانی ایران در خروجی‌های خلاقانه، دانش و فناوری، خلق دانش، دارایی‌های نامشهود، اثرگذاری دانش، زیرساخت‌های عمومی، آموزش دانشگاهی و سرمایه انسانی و تحقیقات مناسب است.

محمدزاده با اشاره به شاخص‌های رقابت‌پذیری جهانی تصریح کرد: در این زمینه نیز ایران جایگاه ۸۹  را بین ۱۴۰ کشور دارد.

به گفته وی، افزایش رقابت‌پذیری در کشور در گرو رشد همه ارکان یادشده در کنار یکدیگر است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری یادآور شد: شرکت‌های بزرگ نفتی در ۱۰ سال گذشته جزو شرکت‌های برتر بوده‌اند، اما اکنون جای خود را به شرکت‌های جدید می‌دهند.

 وی با بیان اینکه ۶۷ درصد از کارهای دانشگاهی مرتبط با صنعت نفت و انرژی است، اما تنها ۱.۲ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و انرژی فعال هستند، اظهار کرد: در جهان، توسعه‌ها با نوآوری شتاب داده می‌شوند و در صنعت نفت ایران نیز در صورت به‌کارگیری نخبگان و خبرگان در کنار زیست‌بوم نوآوری وزارت نفت شاهد تاثیرگذاری فراوانی در توسعه صنعت و نوآوری خواهیم بود.

محمدزاده درباره خدمات زیست‌بوم نوآوری وزارت نفت توضیح داد: تدوین راهبرد روشن و پایبندی حاکمیت به بازارسازی، ایجاد قوانین حمایتی، تسهیل خرید محصولات فناورانه از طرف صنعت نفت، ایجاد زیرساخت‌های عملیاتی منعطف برای ارزیابی کم خطر کالاها و خدمات از جمله اقدام‌هایی است که در این زمینه باید اجرایی شوند.

وی افزود: نوآوری تنها در ارائه محصول نیست و همیشه به هزینه‌های بالا نیاز ندارد، بلکه در کنار هم قرار گرفتن و مدیریت امکانات و مجموعه‌های موجود در کشور در توسعه شرکت‌های نوآور و دانش محور بسیار موثر است.

کد خبر 294203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =