بازگشت ثبات نسبی به اقتصاد ایران باوجود تحریم نظام بانکی و صادرات نفت

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ثبات نسبی در شرایطی به اقتصاد ایران بازگشت که یک سال از آغاز جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران توسط آمریکا با هدف فروپاشی اقتصاد کشور می‌گذرد.

به گزارش شانا، عبدالناصر همتی، امروز (دوشنبه، ۱۳ آبان‌ماه) در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: امروز ۱۳ آبان ۹۸ است و یک سال از آغاز جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران، توسط آمریکا می‌گذرد، آن‌ روزها پیش‌بینی یک سال بعد مشکل و تاحدی نگران‌کننده بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: آمریکا با تداوم یک سال فشار حداکثری به هدف اصلی خود که فروپاشی اقتصاد و سرانجام به زانو درآوردن ایران بود نرسید.

وی با اشاره به کاهش نرخ ارز، نوشت: نرخ ارز که خود آمریکایی‌ها از آن به‌عنوان شاخص مهم تاثیر فشار یاد می‌کردند، از ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان‌ماه پارسال به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید، یعنی ۲۱ درصد افزایش قدرت پول ملی.

همتی تصریح کرد: تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد، فشار زیادی به اقتصاد ایران، ‌به‌ویژه اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد کرد و رفاه بخش مهمی از مردم از بابت تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد. سرانجام ثبات نسبی به اقتصاد برگشت و شاخص‌های مهم اقتصادی همچون تورم و رشد غیرنفتی به آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: از حالا تلاش‌ها در اقتصاد باید بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکای بودجه دولت به نفت و ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسان‌های درآمدهای نفتی و سرعت به روند اصلاح نظام بانکی کشور متمرکز شود.

کد خبر 295005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =