ایجاد فرهنگ خودکنترلی در سازمان‌ها ضرورت دارد

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بر ضرورت ایجاد فرهنگ خودکنترلی در سازمان‌ها به‌منظور کاهش تخطی از قانون تاکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، سیدپیروز موسوی در نشست شناسایی مجراهای فساد و تخطی اداری این سازمان اظهار کرد: کنترل داخلی عاملی موثر در جلوگیری از تخلفات اداری است و قبل از ورود دستگاه‌های نظارتی خارج از سازمان، باید کنترل داخلی فرآیندها در دستور کار مدیریت‌های سازمان قرار گیرد.

وی افزود: فقدان قانون در عمل به فرآیندهای سازمانی، محدوده تصمیم‌گیری شخصی را افزایش می‌دهد که این عامل می‌تواند یکی از گلوگاه‌های فساد و تخطی اداری باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: باید «ناظرین هوشمند» مسلط به قانون، در فرآیند انجام کارها گمارده شوند تا امکان تخطی از قانون به هر نحو کاهش یابد.

موسوی همچنین با اشاره به اینکه اکثر تخلفات و تخطی‌ها از قانون، سهوی و ناشی از نبود آموزش و آگاهی به قانون است، بر ضرورت ایجاد فرهنگ خودکنترلی در سازمان تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس همچنین ایجاد دستورعمل شفاف اجرای پروژه‌ها و خدمات در کنار نظارت دقیق عمل به مفاد آن، جابه‌جایی دوره‌ای کارکنان در پست‌های کلیدی، نبود امکان تفسیر به رأی مواد قانونی و نظارت هوشمند بر فعالیت پیمانکاران را از مواردی برشمرد که در کاهش موارد تخطی از قانون تاثیرگذارند.

موسوی گفت: هر پست و مسئولیت سازمانی در کنار خود لزوم پاسخگویی را به همراه دارد و افراد مسئول در مقابل سازمان‌های نظارتی داخل و خارج سازمانی و همچنین مردم و ارباب رجوع باید پاسخگوی فعالیت‌ها و تصمیم‌های خود باشند.

محمدرضا شمسایی، رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در این نشست نخستین گام مبارزه با فساد سازمان‌ها را لزوم وجود شکل و ساختار انجام فعالیت در هر سازمانی دانست و گفت: وجود شکل و ساختار فعالیت‌ها سبب می‌شود در سایه آن امکان تفسیر شخصی در عمل به مسئولیت‌ها برچیده شود.

وی ادامه داد: پس از وجود شاکله سیستمی، باید فرآیندهای انجام کار بر اساس این شاکله تعریف و در صورت نیاز روزآمد شود، زیرا بعضی از دستورعمل‌های گذشته در دنیای امروز دیگر کارکردی ندارند.

شمسایی نیاز به استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها برای نظام‌مند کردن فرآیند کار در سازمان‌ها را از اصول مهم در مبارزه با فساد عنوان کرد.

کد خبر 295054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =