آسیب‌پذیری برنامه واگذاری سهام آرامکو در برابر روس‌ها

عربستان در آستانه واگذاری سهام شرکت دولیت سعودی آرامکو با مشکلی به نام افت قیمت نفت روبه‌رو شده است که در این راه نیز با دشواری‌هایی روبه‌روست که تمایل اندک روس‌ها برای ادامه کاهش بیشتر قیمت نفت از جمله آنهاست.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در امور مالی، همانند کمدی، زمان‌بندی در راس امور است، اگر زمان‌بندی به درستی انجام شود، سرمایه‌گذاران کف دست شما هستند اما اگر این کار اشتباه انجام شود، سکوت پس از آن دردناک خواهد بود.

عربستان سرانجام روی صحنه آمده تا سهام شرکت دولتی سعودی آرامکو را عرضه کند. از قضا، قیمت‌گذاری سهام آرامکو درست زمانی است که نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تصمیم‌گیری درباره گام بعدی در راهبرد افزایش قیمت نفت، برگزار می‌شود.

دشوار است که این اتفاق را مسئله‌ای جز دردسر برای عربستان تلقی کنیم. این کشور برای دستیابی به بهترین قیمت برای سهام آرامکو، باید جلو ضعف قیمت نفت را بگیرد. با این همه، این مسئله عربستان را برابر تولیدکنندگان نفت عضو  و غیر عضو اوپک، که سهم خود را در کاهش تولید نفت به خوبی ایفا نکرده‌اند، یعنی روسیه و عراق، آسیب‌پذیر می‌کند. عراق و روسیه ترجیح داده‌اند بگذارند عربستان، کویت و امارات بیشتر بار کاهش تولید نفت را به دوش بکشند.

عربستان و بانکداران این کشور در نقطه‌ای دشوار قرار دارند، زیرا تلاش می‌کنند سرمایه‌گذاران احتمالی آرامکو را راضی کنند این شرکت، سهمی نابرابر از کاهش تولید نفت را به دوش نخواهد کشید اما قانع کردن این سرمایه‌گذاران، حتی در شرایط بهتر از این، آسان نیست. 

اگرچه برای آرامکو ضروری است جلو افت قیمت نفت را بگیرد، این مسئله نیز برای این شرکت مهم است که ناچار نشود بیش از این تولید نفت خود را کاهش دهد.

روسیه و عراق به‌خوبی از این فشار بر عربستان برای افزایش قیمت نفت به دلیل نزدیک شدن عرضه سهام آرامکو آگاه هستند. اگر آنها از پذیرش سهم خود از کاهش تولید نفت خودداری کنند، می‌دانند که عربستان ناچار است کاهش بیشتری داشته باشد.

کد خبر 295281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =