هزینه ۸۰۰ میلیون دلاری ازسرگیری برداشت از چاه‌های نفتی در سال ۹۴

رئیس جمهوری اعلام کرد که در اواخر سال ۹۴، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه ترمیم و راه‌اندازی این چاه‌ها شد و در سال ۹۵ بالاترین فروش نفت را داشتیم و این سال، سال رشد اقتصادی ایران و بالاترین رشد اقتصادی ایران در سطح جهان بود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی، امروز (سه‌شنبه، ۲۱ آبان‌ماه) در نشست شورای اداری استان کرمان با بیان اینکه همه به‌خوبی می‌دانیم که در شرایط عادی و ساده‌ای در کشور نیستیم، گفت: اگر از آغاز انقلاب اسلامی و اواخر سال ۵۷ تاکنون را در نظر گیریم در این ۴۱ سال سخت‌ترین روزها و سال‌ها، این سال‌ها و ماه‌های اخیر بوده است، به گونه‌ای که از ابتدای انقلاب تاکنون هرگز زمانی نبوده که برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفتکش از بندرهای ایران به دنیا تا این حد دچار مشکل شویم.

وی افزود: تنها یک‌بار در دوران جنگ تحمیلی در سال ۶۴، دو هفته فروش نفت کشور قطع شد و دیگر تکرار نشد و در اینجا یاد می‌کنم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در آن دوران فرمانده جنگ بودند و همان حادثه سبب شد مسئولان کشور ستاد پدافند کل کشور را تشکیل دادند تا این حادثه دیگر تکرار نشود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه کسی که به مسائل بودجه و اقتصاد کشور آشنا نیست، ممکن است بگوید، حالا ایرادی ندارد که نفت هم نفروشیم و می‌توانیم بگذاریم برای بعد، ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد می‌توانیم همه این منابع و معادنی را هم که استفاده می‌کنیم برای آینده بگذاریم، یا از زمین‌های کشاورزی هیچ استفاده‌ای نکنیم، اما حقیقت این است که منابع بزرگ خدادادی برای استفاده بوده و در بستن و تخته کردن و قفل زدن هنر نیست، بلکه گشودن این درها اهمیت دارد.

روحانی تصریح کرد: در سال ۹۰ و ۹۱ تحریم فشار آورد و سبب کاهش فروش نفت شد و پس از برجام فروش نفت آزاد شد و از یک میلیون بشکه نفت به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه پس از رفع تحریم‌ها بسیاری از چاه‌های نفت کشور نیاز به ترمیم و آماده‌سازی داشت، گفت: در اواخر سال ۹۴، ۸۰۰ میلیون دلار هزینه ترمیم و راه‌اندازی این چاه‌ها شد و در سال ۹۵ بالاترین فروش نفت را داشتیم و این سال، سال رشد اقتصادی ایران و بالاترین رشد اقتصادی ایران در سطح جهان بود.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه وقتی نفت استخراج نمی‌شود، پس از مدتی به خط کردن آن، هزینه برمی‌دارد، افزود: امروز وقتی کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود، چگونه باید کشور اداره شود؟

روحانی ادامه داد: بودجه سالانه کشور، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که شاید امسال بیشتر هم شود و ما این پول را نیاز داریم تا در خزانه برای مصارف دولت و ارائه خدمات به مردم اعم از آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان، حقوق کارمندان و بازنشستگان، رسیدگی به معلولان و اقشار کم‌درآمد و مجموع خدماتی که باید ارائه کنیم، هزینه شود. این سؤال مطرح می‌شود که این ۴۵۰ هزار میلیارد تومان باید از کجا به دست بیاید؟

وی با اشاره به انتقادهایی که از دولت به دلیل تأخیر در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها می‌شود، گفت: بدون پول که نمی‌شود کاری کرد و انجام امور نیاز به تأمین منابع دارد.

رئیس‌جمهوری عنوان کرد: بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده بتوانیم دریافت کنیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و این سؤال مطرح می‌شود که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مابقی نیاز را دولت باید از کجا بیاورد؟ در حالی که گمرکات ما در مجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و یکسری درآمدهای متفرقه دیگر هم داریم، اما آن درآمد اصلی که کشور را اداره می‌کند، پول نفت است.

روحانی گفت: اگر در شرایط عادی قرار داشتیم، سالانه ۶۰ میلیارد دلار نفت می‌فروختیم و با تبدیل آن به ریال حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یعنی ۲ برابر آنچه نیاز داشتیم به‌راحتی به دست می‌آوردیم. اداره کشور نیاز به ریال دارد و باید آن را تأمین کنیم و این در حالی است که ۳۰ درصد منابع مالی کشور از طریق مالیات و عوارض به دست می‌آید، اما در برخی کشورهای دنیا ۱۰۰ درصد از طریق مالیات تأمین می‌شود.

کد خبر 295319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =