تحویل نفت اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق از ۲۰۲۰ آغاز می‌شود

وزیر نفت عراق اعلام کرد که اقلیم کردستان عراق می‌تواند تحویل روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام خود به بغداد را در سال ۲۰۲۰ آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، ثامر الغضبان روز پنجشنبه (۳۰ آبان‌ماه) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العهد اعلام کرد که اقلیم کردستان عراق ممکن است تحویل روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را به دولت مرکزی بغداد از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز کند.

وی افزود: این محموله‌ها به سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق موسوم به سومو (SOMO) تحویل داده می‌شود که آن را با خط لوله از بندر جیهان ترکیه روانه بازارهای جهانی خواهد کرد.

ارسال این محموله باید طبق توافقی که دو سال پیش توافق شده بود، تاکنون آغاز می‌شد.

وزیر نفت عراق تصریح کرد: قرار است دولت منطقه‌ای کردستان عراق حداقل ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت برای صادرات به بازارهای جهانی در پایانه جیهان ترکیه تحویل دهد و درآمد حاصل از آن به بودجه دولتی واریز شود.

وی افزود: اقلیم کردستان عراق ماه گذشته میلادی ۴۴۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از دیرباز محل منازعه با بغداد بوده است. دولت منطقه‌ای کردستان عراق که تنها خط لوله شمالی عراق را کنترل می‌کند، از سال ۲۰۱۳ صادرات نفت را به‌طور مستقل انجام داده‌ است. صادرات نفت خام از میدان‌های نفتی استان کرکوک در سال ۲۰۱۸ پس از یک سال توقف دوباره پس از تلاش ناموفق برای استقلال، ازسر گرفته شد.

عواقب این رخدادها سریع بود و عراق را به آستانه جنگ داخلی قرار داد زیرا بغداد یک حمله نظامی ترتیب داد که ممکن بود سال‌ها استقلال بی‌سابقه‌ای را که منطقه از آن برخوردار بوده را خنثی کند.

صادرات میدان‌های نفتی کوچک‌تر تحت کنترل دولت منطقه ادامه یافت.

روابط اقلیم کردستان با دولت فدرال عراق با تغییر دولت‌ها در بغداد و اربیل، پایتخت اقلیم کردستان، بهبود یافته است.

به عنوان بخشی از بودجه‌های سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، دولت منطقه‌ای کردستان عراق موافقت کرده است که در ازای پرداخت حقوق کارمندان دولت توسط بغداد، روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت به مقام‌های دولت مرکزی عراق تحویل دهد.

وزیر نفت عراق گفت: قانون بودجه فدرال ۲۰۱۹ درباره تعهدهای دولت‌ مرکزی و اقلیم کردستان عراق بسیار صریح است.

کد خبر 295688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =