ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد و ویژه زمینه‌ای مناسب برای جهش اقتصادی است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه در بازدید از منطقه ویژه پارس گفت: پیشرفت اقتصادی کشور در گرو توجه به توسعه مناطق آزاد و ویژه و استفاده از ظرفیت‌های قانونی این مناطق برای ورود سرمایه‌گذاران و جهش اقتصادی است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، مرتضی بانک صبح روز چهارشنبه (ششم آذرماه) در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، این منطقه را الگویی مناسب از درآمدزایی مناطق ویژه و آزاد و نقش برجسته آن در اقتصاد کشور برشمرد.

وی گفت: متخصصان و کارگرانی که در این منطقه عظیم صنعتی و اقتصادی کار می‌کنند باید به نقش خود در اقتصاد کشور ببالند و همه با هم در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم در جنگ نابرابر اقتصادی آمریکا پیروز شویم.

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق ویژه و اقتصادی ادامه داد: همین فعالیتی که در این منطقه ویژه صنعتی انجام شده است به تنهایی کارنامه خوبی برای ایران است، اما متاسفانه مردم و حتی برخی مسئولان به خوبی از این تلاش‌ها آگاه نیستند.

بانک افزود: نخستین بار است که در اقتصاد کشور تولید و صادرات غیر نفتی ما از صادرات نفتی پیشی می‌گیرد و بخش عظیمی از آن از مناطق ویژه و آزاد انجام می‌شود؛ در بین مناطق ویژه و آزاد کشور جایگاه منطقه ویژه پارس ویژه است زیرا ۱۷ میلیارد دلار از ۴۵ میلیارد دلار صادرات کشور از این منطقه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: منطقه ویژه پارس الگوی خوبی است تا به برخی منتقدان تشکیل مناطق آزاد و ویژه در کشور ثابت شود که این مناطق افزون بر تسهیلات سرمایه‌گذاری، نقش پررنگی نیز در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند به‌طوری که تا کنون ۲۰۰ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری شده و این مهم در سایه قوانین مناطق آزاد و ویژه تسهیل شده است.

لزوم اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های عظیم در منطقه پارس جنوبی

دبیر شورای عالی مناطق ویژه و اقتصادی افزود: باید واقعیت کار عظیمی که در پارس جنوبی انجام شده است بهتر به رسانه‌ها و نمایندگان مردم و حتی مسئولان  کشور منتقل کنیم. اذعان می‌کنم در این زمینه ضعیف عمل کرده‌ایم، به همین دلیل است که امروز برخی به نقش مناطق ویژه و آزاد در اقتصاد کشور خرده می‌گیرند.

بانک ادامه داد: هم‌اکنون نزدیک به نیم میلیون نفر در مناطق آزاد و ویژه کشور فعال هستند و اقتصاد کشور به لطف این مناطق جهش مناسبی در زمینه صادرات غیر نفتی پیدا کرده است و تنها ۷.۵ میلیارد دلار واردات از این مناطق در مقابل ۴۵ میلیارد صادرات انجام شده که این موضوع بسیار قابل توجه است.

وی یادآور شد بحث افزایش عوارض گمرکی به ۲۰ درصد در مناطق آزاد و ویژه به‌زودی ابلاغ می‌شود که این مسئله گام مهمی در بحث خود کفایی درآمدی  مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایفا می‌کند.

فرصت‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه پارس

سید پیروز موسوی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در این نشست با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بالادست و پایین دست پارس جنوبی ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود گفت: دسترسی آسان و ارزان به خوارک، نزدیکی به پایانه‌های صادراتی دریایی و زنجیره تولید محصولات از مهم‌ترین مزایای منطقه ویژه پارس در مقایسه با دیگر قطب‌های صنعتی دنیا به شمار می‌آید و این موضوع فرصتی بی‌نظیر پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داده است.

وی تصریح کرد: ایستادن بر قله پیشرفت در قطب صنعتی ایران مرهون تلاش و همت کارکنان صنعت نفت و بهره‌گیری از توان متخصصان داخلی در بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: رویکرد وزارت نفت توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده از طریق توسعه زنجیره تولید در این صنعت است تا ضمن جلوگیری از خام فروشی برای کشور نیز درآمدزایی داشته باشد.

موسوی عملکرد این سازمان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به‌ویژه در زمینه اشتغال، ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها در محیط پیرامونی و توجه به مسائل آموزشی و فرهنگی به‌ویژه طرح نخبه‌پروری و آموزش کارجویان در مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای را گامی مهم و امید آفرین در میان مردم این منطقه عنوان کرد و گفت: انجام اقدام‌های اصلاحی مربوط به مسائل زیست محیطی طرح‌های پتروشیمی و پالایشی از دیگر مطالبات مردم در بخش محیط زیست بوده است که این موارد نیز از سوی مدیریت ارشد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) منطقه ویژه پارس به‌طور جدی نظارت و پیگیری خواهد شد.

کد خبر 295915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =