حوادث فوران چاه ریشه‌یابی می‌شوند

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران از مطالعه و ریشه‌یابی حوادث فوران چاه با برگزاری دوره آموزشی براساس استانداردهای جهانی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، فرخ علیخانی در بازدید از برگزاری دوره آموزشی مهار فوران چاه، هدف از برگزاری این دوره را مطالعه و ریشه‌یابی حوادث فوران چاه برشمرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در چند سال اخیر برای چاه‌های مختلف به‌وجود آمد، به‌ویژه حادثه‌ای که در رگ سفید داشتیم، شرکت ملی نفت ایران بر آن شد مطالعات جامعی در بخش منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی انجام دهد و تمامی آسیب‌هایی را که در این چند سال به‌وجود آمده ریشه‌یابی کند.

وی از شناسایی سه عامل کلی این حوادث یاد کرد و افزود: عوامل انسانی، خرابی تجهیزات و مشکلات فرآیندی سه عامل عمده حوادث هستند که شرکت ملی نفت ایران بعد از ۱۱۰ سال برنامه‌ریزی جامعی در این عرصه انجام داد.

علیخانی در تشریح فعالیت‌های انجام‌شده برای منابع انسانی در این زمینه اظهار کرد: با بررسی تمامی منابع حاضر، افرادی که در حوادث نقش دارند به سه دسته تقسیم شدند؛ گروهی که به‌صورت مستقیم با چاه در ارتباط‌اند، گروهی که در پشت صحنه حضور دارند و گروه سوم گروه پشتیبانی هستند.

وی با اشاره به اولویت‌بندی افراد برای برگزاری دوره‌های آموزشی ادامه داد: کل جامعه آماری افراد صنعت حفاری ۶ هزار نفر هستند که از این تعداد ۱۹۲۰ نفر در اولویت قرار گرفتند.

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران افزود: برای برگزاری این دوره‌ها، استانداردهای جهانی به‌منظور توانمندسازی و ارتقای فردی گروه اول و صلاحیت‌ها را بررسی کردیم و پس از برنامه‌ریزی لازم آموزش آغاز شد.

همه دکل‌های ایران بازرسی می‌شوند

وی به ارائه سه شیوه‌نامه از سوی وزیر نفت برای مقابله با حواث چاه‌ها اشاره کرد و گفت: این شیوه‌نامه‌ها نقطه عطفی در صنعت حفاری به شمار می‌روند.

به گفته علیخانی، بازرسی تمامی دکل‌های ایران در خشکی و فراساحل در شیوه‌نامه دوم می‌گنجد که برنامه‌ریزی کلانی برای آن انجام شده و با توجه به عدم حضور ممیزین بین‌المللی، شرکت‌های ایرانی دارای ظرفیت برای این موضوع شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه قسمت‌هایی از دکل‌ها که باید بررسی شوند اولویت‌بندی و استانداردهای جهانی برای این شرکت‌ها تعیین شد، افزود: تا سوم بهمن‌ماه دکل‌های اولویت‌دار و پس از آن به‌تدریج تمامی دکل‌ها بررسی می‌شوند.

کاهش ریسک عملیات حفاری

علیخانی در تشریح شیوه‌نامه سوم تصریح کرد: برای نخستین بار فرآیندی یکپارچه برای حفاری تعیین شد؛ شرکت‌های بین‌المللی همواره از مشاوران جهانی برای حفاری کمک می‌گیرند، اما با گردآوری بزرگان این صنعت در کشورمان از بخش‌های کارفرمایی و پیمانکاری تیمی تشکیل دادیم و دستورعمل علمی و کاربردی را با کمک آنها تدوین کردیم که ترکیب این سه شیوه‌نامه، ریسک عملیات را با ایجاد تمرکز کاهش می‌دهد.

وی از نتایج خوب دوره‌های آموزشی یاد کرد و گفت: آمارهای جهانی شامل تعداد شرکت‌کنندگان، میزان قبولی، نمره افراد و تعداد دوره‌ها به ما دیدگاه خوبی در مورد دوره‌هایی که برگزار کردیم می‌دهد و ما دریافتیم آمار قبولی هنرجویان ایرانی از سطح بین‌المللی بالاتر است.

علیخانی ضمن ابراز امیدواری برای نتایج کاربردی این دوره‌ها اظهار کرد: امیدواریم با توجه به کار گسترده‌ای که برای برگزاری این دوره‌ها انجام شده است، هنرجویان وقت بگذارند و با مطالعه در این حوزه، ریسک عملیات را کاهش دهند.

کد خبر 296525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =