صنعت حفاری کلیدی‌ترین بخش عملیات بالادستی نفت و گاز است

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: صنعت حفاری کلیدی‌ترین بخش عملیات بالادستی برای دستیابی به مخازن نفت و گاز و حلقه آغازین زنجیره ارزش در فرآیند تولید است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، محسن پاک‌نژاد امروز (یکشنبه، یکم دی‌ماه) در آیین گرامیداشت چهلمین سالگرد تأسیس این شرکت در اهواز، اظهار کرد: این صنعت به عنوان صنعتی فناوری‌محور، نیازمند سرمایه‌گذاری مستمر در بخش‌های توسعه ناوگان، ارائه خدمات جانبی، پرورش منابع انسانی متخصص و به‌کارگیری فناوری‌های روزآمد است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از هزینه‌های سرمایه‌ای در زنجیره اکتشاف و تولید را حفاری به خود اختصاص داده است، افزود: تعداد دستگاه‌های حفاری به‌کارگیری شده در میادین نفت و گاز به طور معمول شاخص مطلوبی برای ارزیابی توسعه میادین و در نهایت بهره‌برداری بیشتر از منابع هیدروکربوری به شمار می‌آید.

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: از آنجا که صنعت حفاری تاثیر مستقیم بر تولید نفت دارد، بر همین اساس راهبرد اصلی وزارت نفت بر زمینه‌سازی و تقویت و حمایت از توان داخلی در این حوزه استوار شده است.

پاک‌نژاد با اشاره به ویژگی‌های شرکت ملی حفاری ایران افزود: به‌ویژه در سال‌های اخیر شرکت ملی حفاری ایران توانسته است با حضور مؤثر در بعضی از مناقصه‌های بین‌المللی حفاری و ارائه خدمات فنی و مهندسی در بازاری رقابتی، توانمندی‌های خود را به نمایش گذارد.

وی اظهار کرد: این شرکت با حضور فعال و ارائه قابلیت‌های تخصصی در کنار ارائه قیمت‌های رقابتی در مقایسه با دیگر شرکت‌ها و موفقیت در اجرای پروژه‌ها در عمل هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را از محل درآمدها پوشش می‌دهد و در همین راستا اتکا به سرمایه انسانی مجرب و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این شرکت قدرت چانه‌زنی شرکت ملی نفت ایران را در مناقصه‌های بین‌المللی افزایش داده و سبب کنترل بازار و کاهش نرخ‌های حفاری و خدمات مرتبط شده است.

گفتن قدرترین شرکت حفاری در خاورمیانه، مبالغه نیست

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت گفت: مبالغه نخواهد بود اگر این شرکت را با در اختیار داشتن چنین ناوگان حفاری گسترده در خشکی و دریا و بیش از ۱۶ هزار نیروی انسانی فنی و تخصصی، قدرترین شرکت حفاری در خاورمیانه بدانیم.

معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت افزود: کارکنان سختکوش شرکت ملی حفاری ایران در حوزه تخصصی صنعت حفاری با اتکا به مدیریت و توانمندی‌های داخلی و با تکیه بر توان و دانش فنی خود همواره کوشیده‌اند در حیطه وظایف و مسئولیت‌های خود پاسخگوی نیازهای صنعت نفت کشور باشند. امروز این شرکت با کاربست ۷۲ دستگاه حفاری خشکی و دریایی و ارائه ۲۷ نوع خدمات فنی و تخصصی حدود ۶۳ درصد از بازار دستگاه‌های حفاری در خشکی، ۲۲ درصد از بازار دستگاه‌های حفاری در دریا و ۶۲ درصد از بازار خدمات فنی و تخصصی را در اختیار دارد.

پاک‌نژاد گفت: در ۴۰ سال گذشته شرکت ملی حفاری ایران حدود ۴ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه با متراژی بالغ بر ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر حفاری و حدود ۱۶۸ هزار مورد خدمات جانبی ارائه کرده و پر واضح است این شرکت با چنین دستاوردی، پیروی از منوّیات مقام معظم رهبری در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و تقویت خودکفایی را سر لوحه برنامه‌های خود قرار داده است.

معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری در ادامه  اول دی‌ماه سالگرد تأسیس شرکت ملی حفاری ایران به فرمان امام خمینی (ره) را به کارکنان صنعت نفت کشور تبریک گفت و یاد شهدای این صنعت از جمله مرحوم ارزانی و مرحوم سلیمی را که در حادثه فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید جان باختند، گرامی داشت.

کد خبر 296888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =