عملکرد ناوگان نمودارگیری سطحی و درون‌چاهی ملی حفاری تشریح شد

عملکرد ناوگان نمودارگیری سطحی و درون‌چاهی شرکت ملی حفاری ایران از ابتدای امسال تاکنون تشریح شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، علی دقایقی، مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: خدمات نمودارگیری درون‌چاهی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۳ آغاز کرده است و خدمات نمودارگیری سطحی افزون بر ۱۸ سال قدمت دارد.

وی اظهار کرد: نمودارگیری درون‌چاهی با برخورداری از ۲۰ یونیت، یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌ها در ارائه این خدمات است. دریافت نمودارهای تخصصی تولیدی، نمودارهای استاندارد (CBL/VDL, CDR, Full Set, .. )، نمودارهای تصویری ویژه (OBMI, XRMI, VSP, ..) و مشبک‌کاری از جمله فعالیت‌های آن است.

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: نمودارگیری سطحی نیز با بیش از ۱۸ سال قدمت عملیاتی، ۵۰ یونیت در اختیار دارد و در پروژه‌های مختلف در داخل و خارج کشور منشا ارائه خدمات تخصصی بوده و اطلاعات این خدمات برای پایش عملیات حفاری به صورت برخط (On-Line) به دفاتر مرکزی شرکت و کارفرماها ارسال می‌شود.

دقایقی افزود: این مدیریت با بهره‌مندی از فناوری‌های روز صنعت حفاری و حدود ۹۵۰ نیروی انسانی متخصص که بالغ بر ۸۰ درصد آنها را دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در رشته‌های مهندسی نفت، الکترونیک، زمین‌شناسی، مکانیک، شیمی و کامپیوتر تشکیل می‌دهند بیش از ۱۵ نوع خدمات فنی تخصصی در مناطق عملیاتی خشکی و دریا ارائه می‌دهد.

وی در زمینه شاخص‌های عملکردی این مدیریت تصریح کرد: خدمات جانبی صنعت حفاری افزون بر ۲۰ سرویس تخصصی است که این موارد در مدیریت خدمات ویژه حفاری شامل عملیات حفاری جهت‌دار و افقی، مغزه‌گیری، مشبک‌کاری، نمودارگیری درون‌چاهی، نمودارگیری سطحی، چاه‌پیمایی، تکمیل چاه و نصب ادوات سرچاهی می‌شود.

دقایقی اظهار کرد: این خدمات هم‌اکنون به شرکت‌های کارفرمایی شامل شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی ایران، نفت فلات قاره ایران، مهندسی و توسعه نفت، نفت و گاز اروندان، نفت و گاز پارس و تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی ارائه می‌شود.

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: تجهیزات کاربردی در عملیات ویژه که از سال ۱۳۷۱ در این شرکت ایجاد شد در زمره تجهیزات High-Tech شناخته شده و به‌کارگیری عملیاتی و حفظ و نگهداری آنها حسب نوع خدمات تخصصی سرچاهی، نیازمند آموزش‌های خاص در شاخه‌های مختلف از جمله الکترونیک، نفت، حفاری و ... است.

دقایقی افزود: این بخش ارائه‌دهنده خدمات حفاری انحرافی، افقی، مغزه‌گیری و بازکردن پنجره در لوله‌های جداری (Whip Stock) است که با بهره‌مندی از ۱۷ گروه تخصصی انجام می‌شود.

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: در بخش چاه‌پیمایی و تکمیل چاه نیز با بیش از ۱۵ سال تجربه و بهره‌مندی از ۱۲ گروه عملیاتی، خدمات تخصصی در زمینه نصب تجهیزات سرچاهی، چاه‌پیمایی و تکمیل چاه ارائه می‌شود.

۱۸ هزار متر حفاری جهت‌دار و افقی در ۹ ماه امسال

وی گفت: از ابتدای سال تا یکم دی‌ماه افزون بر ۱۸ هزار متر حفاری جهت‌دار و افقی در ۷۰ عملیات، ۴۶۹ متر مغزه‌گیری در ۸ عملیات، ۳۴۹ عملیات نمودارگیری درون‌چاهی، ۳۴۱ عملیات نمودارگیری سطحی و ۲۶۹ عملیات چاه‌پیمایی و نصب ادوات سرچاهی در حوزه مدیریت خدمات ویژه حفاری محقق شده است.

دقایقی افزود: حجم عملیات‌های واگذارشده از سوی کارفرمایان در مقایسه با مدت مشابه دو سال گذشته با وجود ایجاد محدودیت‌ها تغییر محسوسی نداشته و این در حالی است که در حوزه عملیات نمودارگیری تعداد عملیات از مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیر خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حفاری، تعداد دکل‌های در اختیار و روز - کارکرد آن به عنوان هسته اصلی کسب‌وکار آن شرکت است، بنابراین مقایسه میزان درآمد خدمات جانبی با درآمد دکل می‌تواند شاخص مهمی در ارزیابی جایگاه این خدمات باشد که این شاخص تحت عنوان «شاخص عملکردی نسبت به درآمد روزانه یک دکل» محاسبه می‌شود.

وی گفت: یکی از سیاست‌های اجرا شده در این مدیریت تکیه بر توان تولید داخل بوده است و برای تامین تجهیزات مورد استفاده در این حوزه که در علم مدیریت فناوری در زمره سامانه‌ها و محصولات پیچیده به شمار می‌آید با انجام امکان‌سنجی‌های فنی و مطالعات توجیه اقتصادی، اولویت‌های فناورانه در بخش مدیریت شناسایی شده و هم‌اکنون در همه زیرمجموعه‌های مدیریت هم‌افزایی و همکاری با شرکت‌ها و مراکز علمی پژوهشی به‌طور مستمر و موثر در جریان است.

دقایقی در همین زمینه به دستاوردهای نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری که در اهواز برگزار شد، اشاره و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های تراز اول کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف، تهران، شهید چمران، صنعتی امیرکبیر، جهاد دانشگاهی و ... را یادآور شد و از جمله نتایج حاصله در نتیجه این همکاری‌ها به ساخت پالسر MWD و ابزارآلات نمودارگیری از چاه‌های بهره‌برداری اشاره کرد که در حال آماده‌سازی برای کاربست میدانی و عملیات رانش در چاه‌های نفت و گاز است.

کد خبر 297134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =