اعتبار کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در لایحه بودجه سال آینده ۷ برابر شد

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: اعتبار کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در لایحه بودجه سال ۹۹، هفت برابر شد و عمده منابع بخش عمران شهری خارج از بودجه عمومی کشور و در چارچوب بودجه شهرداری‌ها تامین می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از سازمان برنامه و بودجه، در پی درج اظهارات محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران به این مضمون که «سرانه‌ محیط زیستی و حمل‌ونقل عمومی تهرانی‌ها در بودجه ۹۹ در حد صفر است»، مرکز اطلاع‌رسانی، روابط‌عمومی و امور بین‌الملل این سازمان برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی به شرح زیر منتشر کرد:

مستندات و شاخص‌هایی همانند سهم عمران شهری و سهم شهروندان استان تهران از بودجه عمومی ارائه شده در این مصاحبه، با شاخص‌های توزیع بودجه عمومی متفاوت است.

توجه به این نکته ضروری است که بودجه با رویکرد بخشی تنظیم می‌شود و منابع بودجه عمومی در بخش عمران شهری و حمل‌ونقل درون‌شهری در اصل ماهیت کمک داشته که در قالب طرح‌های توسعه‌ای در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.

گفتنی است که عمده منابع بخش عمران شهری خارج از بودجه عمومی کشور و در چارچوب بودجه شهرداری‌ها تامین می‌شود که بخش قابل توجهی از آن در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، با بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان تامین اعتبار می‌شود.

از طرفی، برای پوشش سرانه‌های فرهنگی، ورزشی، گردشگری، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و... در شهرها منابعی در سرفصل‌های مرتبط لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ تامین شده که برای بهبود خدمات عمومی به شهروندان منظور شده‌ است.

در ادامه به عمده اقدام‌های به‌عمل آمده به منظور کمک به طرح‌های حمل‌ونقل شهری به شرح زیر اشاره می‌شود:

نوسازی ناوگان اتوبوس: با استفاده از اوراق مشارکت موضوع بند (د) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به تامین ۱۲۳۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی - اتوبوس پیش‌بینی شده و در دست اقدام است. لازم به توضیح است که اعتبار طرح کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از ۲۶۰ میلیارد ریال در قانون بودجه امسال‌ به بیش از ۱۵۲۵ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

تمهیدات پیشنهادی برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌انی شهری: با استناد به مصوبه شماره ۱۲۸۸۴۵ مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ شورای اقتصاد، طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری، برای نوسازی ۹ هزار اتوبوس دیزل و گازسوز شهری با استفاده از صرفه‌جویی حاصل از سوخت تا سقف ۱۵۶ هزار دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه داده شده است که نسبت به نوسازی ناوگان با استفاده از سرمایه‌گذاری در این بخش اقدام کند.

در مورد نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با استفاده از تسهیلات موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال، پیشنهاد به دبیرخانه شورای اقتصاد ارائه شده و مقرر است تسهیلات هر دستگاه اتوبوس با همکاری صندوق کارآفرینی امید، بخشی از اعتبار در قالب وجوه اداره‌شده و منابعی از محل بودجه عمومی، آورده متقاضی (شهرداری و بخش خصوصی) تامین و عملیاتی شود.

تامین منابع مالی به‌منظور توسعه شبکه مترو: لازم به توضیح است که در سال‌های ۹۷ تا ۱۳۹۲ بالغ بر ۶۱۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت به طرح‌های قطار شهری کلانشهرهای کشور با مشارکت در بازپرداخت معادل ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد از محل بودجه عمومی اقدام شده است.

در سال ۱۳۹۸ نیز با استفاده از اوراق مشارکت موضوع بند (د) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به تامین ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرح‌های قطار شهری در حال بررسی و اقدام است.

از مجموع منابع فوق، بیش از ۳۰هزار میلیارد ریال به پروژه‌های مرتبط با شبکه راه‌آهن شهری تهران همانند تکمیل خطوط ۳، ۶ و ۷ مترو تهران اختصاص یافته است. همچنین در سال‌های ۹۸ تا ۱۳۹۶ به طرح‌های احداث خطوط قطار شهری در کلانشهرهای کشور بیش از ۱۲.۵ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است که بیش از ۱۲۵۰ میلیارد ریال آن به شهرداری تهران برای تکمیل شبکه مترو پرداخت شده است.

شایان ذکر است که در بند (د) تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور نیز معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای توسعه شبکه ریلی شهری و ناوگان اتوبوسرانی شهری پیش‌بینی شده است.

تهیه و تامین ناوگان مترو: به استناد مصوبه شماره ۴۶۱۳۴۵ مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۲۸ شورای اقتصاد به‌منظور تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو با استفاده از تسهیلات مالی خارجی معادل ۹۹۴.۳ میلیون یورو اقدام شده است که ۱۰۰ درصد تضمین بازپرداخت تسهیلات مذکور برعهده دولت است و مقرر شده که وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تمهیدات اجرایی آن‌را اتخاذ کنند.

کمک به هزینه‌های بهره‌برداری مترو و اتوبوسرانی: به‌منظور کمک به عملیات بهره‌برداری مترو و اتوبوس‌انی شهری از محل بودجه عمومی در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۰۰۰ میلیارد ریال  و در سال ۱۳۹۸ تاکنون معادل ۸۰۰ میلیارد ریال به‌عنوان یارانه بلیت حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است.

نوسازی ناوگان تاکسی و وانت: شورای اقتصاد به استناد مصوبه شماره ۵۳۷۵۷۳ مورخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۳ طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی تعداد ۱۴۶۴۰۰۰ دستگاه خودور تاکسی، ون (تاکسی) وانت و مسافربر شخصی بنزینی به گاز طبیعی (سی‌ان‌جی) در سقف بیش از ۵۶۳.۷ میلیون دلار در تعهد دولت به تصویب رساند و مقرر است وزارت نفت تمهیدات اجرایی آن‌ را اتخاذ کند.

کد خبر 297150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =