بررسی مسائل جهانی نفت و گاز در کمیسیون انرژی اتاق تهران

نمایندگان بخش خصوصی در دوازدهیمن نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران مسائل بخش انرژی، نفت و گاز در سراسر دنیا را بررسی کردند.

به گزارش شانا، رضا پدیدار در این نشست به گزارش اخیر شورای‌ عالی نفت امارات اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، کشفیات جدید در امارات شامل ۷ میلیارد بشکه نفت خام و ۵۸ تریلیون مترمکعب گاز است که در مجموع میزان ذخایر نفت و گاز این کشور را به ۱۰۵ میلیارد بشکه می‌رساند و امارات در رده ششم دارندگان ذخایر انرژی جهان قرار می‌گیرد. این کشور هم اکنون روزانه ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه نفت و ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز تولید می‌کند.

وی در ادامه به گزارشی تطبیقی از وضع ساخت پالایشگاه‌ها در جهان اشاره کرد که بر اساس این گزارش، هزینه ساخت این واحدهای تولیدی افزایش یافته است، به گونه‌ای که داده‌های این گزارش نشان می‌دهد برای هر بشکه پالایش نفت خام حداقل ۲۰ هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران سپس به آمار اخیر بورس انرژی اشاره کرد که بر اساس آن، در کمتر از چهار ماه اخیر، چند میلیارد لیتر فرآورده نفتی توسط بخش ‌خصوصی فروخته شده که بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری برای دولت به همراه داشته است.

پدیدار به بعضی از پیش‌بینی‌ها و احتمال‌ها از وضع اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ نیز اشاره کرد و گفت: بر این اساس، مصرف نفت خام در جهان بیش از تولید خواهد بود و براساس آمارهای ارائه‌شده، مصرف نفت خام در جهان از ۹۶ میلیون بشکه به ۱۰۵ میلیون بشکه می‌رسد.

وی تصریح کرد: افزایش واردات نفت خام چین این پیش‌بینی را تایید می‌کند، زیرا هم اکنون این کشور تنها از عربستان روزانه ۱.۹۸ میلیون بشکه نفت خام وارد می‌کند، این در حالی است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد رشد تقاضای جهانی نفت بین یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

در ادامه این نشست، احمد فضلی، مشاور مدیرعامل و سرپرست اندازه‌گیری و صحه‌گذاری طرح‌های انرژی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در سخنانی، سهم هزینه‌های بخش انرژی در خانواده‌های فقیر کشور را ۹ تا ۱۰ درصد درآمد آنان عنوان کرد و افزود: این سهم در خانواده‌های ثروتمند حدود ۴ درصد است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار، دولت در سال ۹۶ معادل ۹۸۷ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع کرده است، عنوان کرد: باوجود پرداخت این حجم از یارانه، سطح رفاه در کشور تغییری نکرده است، بنابراین سیاست‌های قیمتی بدون مهار تورم پایدار و اثرگذار نیست. آمارها نشان می‌دهد ایران در رتبه نخست پرداخت یارانه در جهان ایستاده و از این حیث، کشور چین را نیز پشت سر گذاشته‌ایم.

مشاور مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه این شرکت قرار است به محور تجارت سوخت و انرژی میان دولت و بخش ‌خصوصی تبدیل شود، گفت: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با استناد به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، معادل ذخیره‌ای که در بخش حامل‌های انرژی صورت می‌گیرد، با نرخ فوب خلیج‌فارس در افق ۳ تا ۱۰ سال، نفت خام به بخش‌ خصوصی واگذار می‌کند و این رویکرد می‌تواند برای بخش خصوصی واقعی جذاب باشد.

شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست گفت: تا سال ۲۰۴۰ میلادی همسو با توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان، بسیاری از کارخانه‌های کشور که با سوخت فسیلی به تولید مشغول هستند، باید متوقف شوند و باید پرسید تاکنون برای ورود به این سال چه کرده‌ایم؟

وی افزود: سازمان ملل متحد به هر پروژه‌ای در کشورها که مبتنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی باشد، حداقل ۱۰ میلیون دلار پرداخت می‌کند و داده‌ها نشان می‌دهد هم اکنون در افغانستان در این باره ۵۴ پروژه تعریف شده، در حالی که در ایران فقط یک پروژه متعلق به شرکت ملی گاز تدوین و تعریف شده است.

رضایی در ادامه به تجربه و راه‌حل سامانه هوشمند سوخت که سال ۱۳۸۸ از سوی ایران در ونزوئلا پیاده شد اشاره و عنوان کرد: در آن سال‌ها، به دلیل تحریم‌ها، کشورهای دیگر به ایران بنزین نمی‌فروختند، بنابراین ما سامانه هوشمند سوخت در ونزوئلا را پیاده‌سازی کردیم، با این تعهد که میزان بنزین صرفه‌جویی شده از این طرح به ایران فروخته شود. در آن زمان که چاوز ریاست جمهوری ونزوئلا را در دست داشت، روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین مازاد در این کشور می‌ماند. این راهکار مبتنی بر کارت سوخت هوشمند به این صورت بود که تا مدتی، به هر شهروند ونزوئلایی یک باک بنزین رایگان داده می‌شد.

مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تا زمانی که انرژی‌های فسیلی قیمت پایینی دارند انرژی‌های پاک در کشور رشد نمی‌کنند.

کد خبر 297182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =