وضع بازار نفت پس از تنش‌های خاورمیانه از نگاه تحلیلگران

در نخستین ساعات اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان قیمت نفت بیش از سه درصد رشد کرد و به مرز ۷۰ دلار برای هر بشکه رسید، تحلیلگران معتقدند با ادامه این روند و اعلام ایران مبنی بر اینکه انتقام سخت خواهد گرفت نفت همچنان شاهد افزایش قیمت خواهد بود.

به گزارش شانا، رویترز در گفت‌وگو با چند تحلیلگر، تاثیر حادثه روز جمعه بر بازار نفت را بررسی کرده است.

اول هانسن، مدیر بخش استراتژی کالاها در ساکسو بانک: اقدام آمریکا مخابره یک پیام آشکار مبنی بر تشدید تنش‌هاست، اما افزایش قیمت‌هایی که در اثر این رویداد رخ داد متفاوت از افزایش قیمتی است که پس از حمله به آرامکو پدید آمد. در مورد آرامکو، اخلال در عرضه نفت دلیل افزایش قیمت بود. وقتی افزایش قیمت در اثر اخلال در عرضه نفت باشد، ظاهرا با بازگشت اوضاع به حال عادی، قیمت‌ها نیز به سرعت افت می‌کند، اما افزایش اخیر قیمت نفت، از این جنس نیست.

جیم ریترباش، رئیس موسسه ریترباش: تنش‌های خاورمیانه دقیقا زمانی است که تولید نفت به دلیل توافق جدید اوپک پلاس پایین‌تر آمده و همچنین اجرای فاز نخست توافق تجاری میان آمریکا و چین رخ داده است. اقدام‌های ایران در واکنش به این رویداد می‌تواند در عرضه نفت اخلال ایجاد کند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، می‌توان انتظار داشت عربستان برای جبران چنین اخلالی، توافق اوپک پلاس را نقض کند و ظرفیت‌های تولید خود را بالاتر ببرد.

پل شلدن، تحلیلگر خطرات ژئوپلیتیک در موسسه اس‌اندپی: اگرچه احتمال وقوع درگیری‌های گسترده زیر ۵۰ درصد است، اما خطرات مربوط به منطقه خاورمیانه وارد فاز جدیدی شده است. واکنش کوچک ایران می‌تواند شامل اقدام‌هایی باشد که گروه‌های وابسته به این کشور علیه اهداف آمریکایی در آینده‌ای نزدیک ترتیب بدهند، اما واکنش بزرگ‌تر ایران باید حساب‌شده‌تر و با دقت بیشتری باشد. این واکنش احتمالا برای اینکه مانع از اقدام مجدد آمریکا باشد، غیرمستقیم خواهد بود.

کایس منجر، تحلیلگر در یواس‌بانک: رویدادهایی که احتمال تنش نظامی را به همراه دارند، سبب افزایش قیمت نفت می‌شوند، اما تداوم این افزایش مشروط است به وقوع رویدادهایی که ممکن است در آینده رخ دهد. در حال حاضر ایران تهدید کرده است اقدام‌های تلافی‌جویانه‌ای انجام خواهد داد. اثرپذیری قیمت نفت، بستگی به شدت این اقدام‌ها و البته واکنش‌های احتمالی آمریکا دارد.

کارلو آلبرتو، تحلیلگر ارشد در موسسه اکتیو تریدز: واکنش نفتی به اتفاقی که افتاد چندان عجیب نبود. تنش‌های اخیری که پدید آمده است، سبب بالا نگه داشتن قیمت نفت خواهد شد.

بنیامین لو، تحلیلگر در موسسه فیلیگ فیوچر: واکنش‌های نظامی می‌تواند در زنجیره‌ای از وقایع به افزایش قیمت نفت منجر شود. این وقایع را اضافه کنید به ملاحظات امنیتی که سابقا وجود داشت، به علاوه اقدام اوپک پلاس به کاهش تولید تا دریابید چرا می‌گویم مجموعه‌ای از وقایع می‌تواند قیمت نفت را همچنان افزایش دهد.

کد خبر 297341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =