پشتیبانی از تولید با استمرار فعالیت کارگاه‌های مرکزی نفت‌خیز جنوب

مشاور وزیر نفت، استمرار فعالیت کارگاه‌های مرکزی اهواز و آغاجاری در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را در راستای پشتیبانی از تولید حائز اهمیت عنوان کرد.

به گزارش شانا، بیژن عالی‌پور با بیان این مطلب گفت: وزیر نفت همچون گذشته ضمن حمایت از فعالیت کارگاه‌های مرکزی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، بر ادامه فعالیت این کارگاه‌ها تاکید دارد.

وی، نمونه شاخص عملکرد این کارگاه‌ها را در دوران دفاع مقدس مورد اشاره قرار داد که با وجود تحریم‌های غیرقانونی، کارکنان متعهد و دلسوز برای جلوگیری از توقف تولید و قطع صادرات نفت، قطعات مورد نیاز را تولید می‌کردند و ادامه داد: در سال‌های اخیر هم ساخت و تعمیرات اساسی و تامین قطعات یدکی توربین‌ها در این کارگاه‌ها انجام شده، همچنین در حال حاضر ۱۲ هزار قطعه و تجهیزات نسبتا پیچیده در صنعت نفت بومی‌سازی شده که از میان آنها حدود ۲۵۰۰ قطعه از سوی شرکت‌های نوظهور دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری بومی شده است.

مشاور وزیر نفت در رابطه با شیوه‌نامه واگذاری تعمیرات اساسی ماشین‌های دوار به بخش خصوصی نیز عنوان کرد: ماشین‌های دوار قلب تپنده تولید نفت، گاز و پتروشیمی محسوب می‌شود، این ماشین‌آلات از نظر تعدادی حدود ۱۵ درصد ناوگان تجهیزات صنعت نفت را شامل می‌شود، اما از لحاظ ارزش به دلیل بالابودن فناوری‌های ساخت، ارزش مالی قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. با توجه به تعداد بسیار زیاد ماشین‌آلات دوار بزرگ و متوسط در صنعت نفت، ظرفیت بالایی برای نگهداری و تعمیرات و همچنین پشتیبانی قطعات یدکی آن مورد نیاز است و این شیوه‌نامه می‌تواند منشا تحول در صنایع ذیربط و وابسته تجهیزات دوار در کشور شود.

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت دیگری در این شیوه‌نامه وجود دارد که می‌تواند توسعه ساخت داخل قطعات یدکی را نیز سرعت بخشد و از خروج حجم عظیمی از منابع ارزی از کشور جلوگیری کند، توسعه و اشتغال‌زایی غیرمستقیم و رونق تولید مناطق ویژه نفت، گاز و پتروشیمی با واگذاری این‌گونه خدمات در آن مناطق است، چراکه با ایجاد شهرک‌های پشتیبانی و تعمیراتی ویژه، امکان استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بومی به‌وجود خواهد آمد.

کد خبر 297796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =