اجرای طرح‌های صرفه‌جویی انرژی نقش موثری در اقتصاد ملی دارد

اجرای طرح‌های افزایش بازده و صرفه‌جویی انرژی می‌تواند در اقتصاد ملی نقشی موثر ایفا کنند بنابراین باید برای صرفه‌جویی انرژی به‌ویژه گاز برنامه‌ریزی شود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه، ۳۰ دی‌ماه) با اشاره به پیشنهاد وزارت نیرو برای اجرای طرح جایگزینی کولرهای گازی فرسوده گفت: طرح هایی که برای افزایش بازده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی باشد طرح‌هایی مثبت و سازنده هستند زیرا در مقطع کنونی که با محدودیت‌های منابع مالی روبه‌رو هستیم، اجرای اینگونه طرح‌ها می‌تواند در اقتصاد ملی نقشی موثر ایفا کنند بنابراین باید برای صرفه‌جویی انرژی به‌ویژه گاز برنامه‌ریزی شود.

در این نشست که وزیران امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت،‌ نیرو، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز حضور داشتند، درخواست‌ها و پیشنهادهای بعضی از دستگاه‌های اجرایی بحث و بررسی شد.

در این نشست پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات باغی سال ۱۳۹۸ مطرح شد که پس از ارائه توضیحات لازم، تصویب شد.

اجرای سامانه سپهتن تصویب شد

اجرای سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای (سپهتن) نیز درخواست وزارت نفت بود که پس از ارائه توضیحات وزیر نفت و نظر کمیسیون مربوطه، این پیشنهاد تصویب شد.

هدف از اجرای این طرح مجهز کردن ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو ناوگان باری (انواع کامیون) برون شهری به سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان است و کاهش مصرف سوخت ناشی از عدم توقف کامیون ها در ایستگاه های پلیس بین راهی از جمله مزایای اجرای این طرح خواهد بود.

اصلاح مصوبه شورای اقتصاد؛ طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان از دیگر پیشنهادهای مطرح شده در این نشست از سوی وزارت نفت بود که پس از ارائه توضیحات لازم مبنی بر ضرورت اصلاح سال‌های بازپرداخت این مصوبه، اعضای شورای اقتصاد با این اصلاح موافقت کردند.

در ادامه این نشست پیشنهادهای وزارت نیرو مطرح شد که جایگزینی کولرهای گازی فرسوده با کولرهای گازی بازده بالا از جمله این پیشنهادها بود که با آن موافقت شد و براساس این پیشنهاد یک میلیون کولر گازی بازده بالا با کولرهای گازی فرسوده در شهرستان های دارای تعرفه برق مناطق گرمسیر جایگزین خواهد شد.

ضمانت پرداخت تعهدهای قرارداد خرید تضمینی برق درنیروگاه های مقیاس کوچک در ساختگاه آمل و بابل از دیگر پیشنهادات وزارت نیرو در این نشست بود که پس از بحث و تبادل نظر و ارائه نظر کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد، با صدور مجوز ضمانت پرداخت تعهدهای قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه‌های یادشده به مدت ۵ سال موافقت شد.

وزارت نیرو همچنین پیشنهاد اصلاح جدول زمان بندی سال‌های دریافت و بازپرداخت تسهیلات مالی خارجی برای اجرای طرح سد و نیروگاه بسته اردل را در این نشست مطرح کرد و پس از ارائه گزارش توجیه مالی و اقتصادی این طرح،‌ با این پیشنهاد موافقت شد.

در ادامه این نشست سه درخواست وزارت راه و شهرسازی نیز بحث و بررسی شد که اصلاح مصوبه پیشین شورای اقتصاد در خصوص خرید سه فروند هواپیمای ایرباس جدید از جمله این درخواست‌ها بود.

انتشار اوراق مالی اسلامی به‌منظور اجرای طرح احداث قطار حومه ای کلان شهر اصفهان به شهر جدید بهارستان و اصلاح مصوبه استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای اجرای طرح احداث قطار حومه ای شهر مشهد ـ شهرجدید گلبهار از دیگر پیشنهادهای مطرح شده وزارت راه و شهرسازی در این نشست بود که پس از بحث و تبادل نظر تصویب شد.

کد خبر 297909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =