برق‌رسانی به سکوهای هنگام با صرفه‌جویی ۲.۵ میلیون دلاری

برق‌رسانی به سکوهای هنگام با انجام اقدامات اصلاحی و بدون صرف هزینه برای ساخت پست برق جدید افزایش یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، بهزاد سعادتی، کارشناس ارشد برق واحد مهندسی و طراحی این شرکت گفت: هم‌زمان با پیشرفت پروژه برق‌رسانی به سکوهای هنگام و نبود برق ۳۳ کیلوولت در منطقه قشم، نیاز بود با ساخت یک پست جدید، برق ۲۰ کیلوولت به ۳۳ کیلوولت تبدیل و سکوهای هنگام برق‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه هزینه اولیه برای ساخت این پست برق جدید، رقمی بالغ بر ۲.۵ تا ۳ میلیون دلار بود،افزود: با برآورد چنین هزینه‌ای در پروژه، آن هم در شرایط اقتصادی کنونی، در بخش برق واحد مهندسی و طراحی بر آن شدیم امکان تغذیه سکوهای هنگام را با برق ۲۰ کیلوولت موجود، بدون نیاز به ساخت پست جدید و با کمترین تبعات مالی و زمانی بررسی کنیم. در ادامه با انجام محاسبات دستی و نرم‌افزاری مشخص شد امکان برق‌رسانی به سکوها با استفاده از کابل‌ها و تابلوهای ۳۳ کیلوولت (که پیش‌تر ساخته شده‌اند) در سطح ولتاژ ۲۰ کیلوولت وجود دارد و نیازی به ساخت پست جدید برای تبدیل ولتاژ ۲۰ به ۳۳ کیلوولت نیست و تنها باید نسبت تبدیل ترانس‌های اصلی تغییر یابد و برخی اصلاحات در تابلوهای برق انجام شود.

سعادتی تصریح کرد: خوشبختانه ساخت ترانس‌های اصلی آغاز نشده بود، بنابراین سفارش ساخت ترانس‌ها تغییر کرد؛ در داخل تابلوهای ۳۳ کیلوولت ساخته‌شده نیز به برخی تغییرات جزیی مانند تعویض PT‌ها و برقگیرها، تنظیمات مجدد رله‌ها و... نیاز بود که در مجموع هزینه چندانی برای سه سکو در بر نداشت.

کارشناس ارشد برق واحد مهندسی و طراحی شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: با وجود این تغییرات، تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است تا در صورت نیاز در طرح‌های توسعه‌ای آینده، سوئیچ کردن به سطح ولتاژ بالاتر و افزایش ظرفیت انتقال توان الکتریکی از خشکی به تاسیسات نفتی در دریا امکان‌پذیر باشد.

مجموعه سکوهای سه‌گانه هنگام در ۳۵ کیلومتری جزیره هنگام واقع شده‌اند و عرشه این سکوها از سوی پیمانکار مربوطه در حال ساخت است. مطابق قرارداد اولیه برق‌رسانی به این سکوها با استفاده از دو خط کابلی با آرایش رینگ و ولتاژ ۳۳ کیلوولت پیش‌بینی شده است. هر مدار کابلی شامل ۴۰ کیلومتر کابل دریایی و ۳۵ کیلومتر کابل خشکی است که در محل ساحل به هم متصل خواهند شد. همه تجهیزات پروژه بر مبنای ۳۳ کیلوولت طراحی، سفارش‌گذاری و عمدتا ساخته شده‌اند.

کد خبر 297951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =