۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
  • کد خبر: 298015
ظرفیت تولید نفت میدان پارسی افزایش یافت

چاه شماره ۴۴ میدان پارسی برای نخستین بار با استفاده از سیستم فرازآوری با گاز راه‌اندازی و عملیاتی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، حیدر الیاسی‌نیا، مدیر امور فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با اعلام این خبر افزود: میدان پارسی یکی از میدان‌های بزرگ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، به ابعاد ۳۶ کیلومتر طول و ۷ کیلومتر عرض است که جنس سنگ این مخزن عمدتا کربناته شکافدار بوده و از این رو تولید از آن به‌شدت به سیستم شکاف طبیعی مخزن وابسته است.

وی گفت: این مخزن به‌ دلیل نداشتن مکانیسم‌های رانشی قوی مانند آبده فعال و نبود تزریق گاز طبق برنامه، با افت فشار زیاد مواجه شد که به کاهش شدید دبی تولید نفت مخزن در سال‌های گذشته انجامیده است، بنابراین امکان تولید از تعداد زیادی از چاه‌ها به‌دلیل پایین بودن فشار جریانی عملا وجود ندارد.

مدیر امور فنی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری تصریح کرد: پس از بررسی‌های فنی، روش فرازآوری مصنوعی برای بهره‌برداری از چاه‌های کم‌فشار میدان پارسی پیشنهاد و انشعابی ­۶ اینج از خط خروجی ایستگاه تزریق گاز ۷۰۰ دریافت و حلقه فرازآوری به طول ۷ کیلومتر تا چاه‌های شماره ۴۴ و ۵۹ احداث شد.

الیاسی‌نیا ادامه داد: بنابراین با احداث شیرخانه فرازآوری با گاز در مجاورت چاه شماره ۶۹ پارسی (تزریقی گاز)، اتصال ادوات و تسهیلات سرچاهی فرازآوری با گاز روی چاه‌های شماره ۴۴ و ۵۹ پارسی، احداث شیرخانه در ورودی محوطه چاه‌ها و اتصال به خط لوله گودال سوخت، نصب کاهنده حرارتی، نصب شیر یک‌طرفه، سیستم اندازه‌گیری جریان و اتصال به لوله مغزی چاه‌ها انجام و چاه در دی‌ماه امسال با استفاده از فرازآوری با گاز با دبی هزار بشکه در روز راه‌اندازی و وارد مدار تولید شد.

وی گفت:‌ از مزایای این روش مقرون به صرفه بودن آن در مقایسه با دیگر روش‌های فرازآوری مصنوعی از جمله پمپ‌های درون چاهی و سرچاهی و نبود نیاز به احداث واحد تقویت فشار و تزریق گاز با توجه به تامین گاز فرازآوری از ایستگاه تزریق گاز ۷۰۰ پارسی و استفاده از امکانات، تجهیزات و ادوات موجود است.

الیاسی‌نیا اظهار کرد:‌ با توجه به موفقیت‌آمیز بودن این سیستم و راه‌اندازی چاه شماره ۴۴ پارسی، بررسی برای تولیدی کردن دیگر چاه‌های کم‌فشار این میدان (از قبیل چاه‌های شماره ۴۳، ۶۳، ۸۵ و ۸۷ پارسی) و چاه‌های کم فشار میدان پرنج در برنامه قرار دارد.

کد خبر 298015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =