توسعه فناوری‌های بخش بالادست صنعت نفت با همکاری دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است

وزیر نفت با اشاره به پیشبرد قراردادهای میدان‌محور صنعت نفت که با همکاری دانشگاه‌ها دنبال می‌شود، ابراز امیدواری کرد با تداوم این روند، زمینه ارتقا و توسعه فناوری‌های بخش بالادست صنعت نفت فراهم شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (شنبه، پنجم بهمن‌ماه) در نشست مشترک با روسا و استادان دانشگاه‌های طرف قرارداد طرح‌های میدان‌محور صنعت نفت، درباره علت برگزاری این نشست گفت: این جلسه تشکیل شده است تا در جریان مشکلات و چالش‌های پیش روی این طرح‌ها قرار بگیریم، بنابراین از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهم مشکلات خود را بدون سانسور بگویند تا برای رفع آن اقدام شود.

زنگنه با یادآوری اینکه مهم‌ترین بحث برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در نفت، بحث افزایش ضریب بازیافت نفت است، ادامه داد: میدان‌های موضوع قرارداد با دانشگاه‌ها میدان‌های بزرگی هستند که ذخیره نفت درجای قابل توجهی دارند و از این رو افزایش ضریب بازیافت در آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اجرای این طرح‌ها، حضور دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در بطن کار بوده است، گفت: به دانشگاه‌های طرف قرارداد گفته‌ایم که در صورت نیاز در اجرای این طرح‌ها، از همکاری دانشگاه‌های بین‌المللی و موسسات برجسته پژوهشی خارجی بهره ببرند.

زنگنه به آغاز تلاش‌ها برای ایجاد ظرفیت علمی صنعت نفت در بخش آموزش عالی کشور از حدود ۲۱ سال پیش اشاره کرد و افزود: آنچه امروز شاهدیم نشان می‌دهد در این ظرفیت‌سازی موفق عمل شده است و نیروهای خوبی در این عرصه پرورش یافته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد که فاز دوم این جهش نیز با ارتقا و توسعه فناوری‌های بخش بالادست صنعت نفت با همکاری دانشگاه‌ها دنبال شود.

بر اساس قراردادهای توسعه فناورانه ۹ میدان نفتی کشور که بین شرکت ملی نفت ایران و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر کشور امضا شد، میدان آزادگان به انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران، میدان نفتی دارخوین به دانشگاه امیرکبیر، میدان نفتی سروش به دانشگاه سهند تبریز، میدان اهواز به پژوهشگاه صنعت نفت، میدان کرنج به دانشگاه آزاد اسلامی، میدان کوپال به دانشگاه صنعتی شریف، میدان منصوری به دانشگاه شیراز، میدان گچساران به دانشگاه صنعت نفت و میدان بی‌بی‌حکیمه به پژوهشکده ازدیاد برداشت (پژوهشگاه صنعت نفت) واگذار شده است.

کد خبر 298282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =