ضریب بازیافت نفت میدان مشترک آزادگان افزایش می‌یابد

وزیر نفت از تعهد دانشگاه تهران برای افزایش ضریب بازیافت نفت میدان مشترک آزادگان، ثبت رکورد تازه تولید گاز در آینده نزدیک و برنامه‌ریزی برای تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پایان دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (شنبه، پنجم بهمن‌ماه) پس از برگزاری نشست مشترک با روسا و استادان دانشگاه‌های طرف قرارداد طرح‌های میدان‌محور صنعت نفت گفت: هدف از امضای این قراردادها حل کردن مشکلات میدان‌های موضوع قرارداد و حرکت به سمت افزایش ضریب بازیافت آنان بوده است. این کار از سال ۹۳ کلید خورد و با وجود همه فراز و نشیب‌ها پیشرفت کرده است.

وی با اشاره به فعال شدن بسیاری از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این طرح‌ها عنوان کرد: رئیس انستیتو نفت دانشگاه تهران در این نشست خبر خوبی دادند، مبنی بر اینکه تعهد می‌کنند ضریب بازیافت نفت لایه سروک که هم‌اکنون حدود ۵ تا ۶ درصد است، حداقل ۱۰ درصد افزایش یابد، یعنی معادل افزایش ۳.۵ میلیارد بشکه‌ای نفت قابل برداشت.

زنگنه ادامه داد: اگرچه با مشکلات مالی مواجه‌ایم، اما معتقدم سخاوتمندی برای دانشگاه‌ها جای دوری نمی‌رود.

پتروشیمی روی ریل توسعه

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره عملکرد صنعت پتروشیمی گفت: امیدواریم جهش دوم پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ به نتیجه برسد که با تحقق آن، تولید سالانه محصولات پتروشیمی به نزدیک ۱۰۰ میلیون تن و ارزش تولیدات به نزدیک ۲۷ میلیارد دلار می‌رسد.

وی گفت: طرح‌هایی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به نتیجه برسند در جهش سوم پتروشیمی قرار می‌گیرند. با تحقق جهش سوم تولید محصولات پتروشیمی از ۱۳۶ میلیون تن فراتر خواهد رفت و ارزش محصولات نیز به حدود ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد. همراه با آن باید تلاش کنیم کارها در پایین‌دستی نیز بهتر پیش برود که بخشی از این روند به بازار داخلی و بازار صادراتی مرتبط است.

ثبت رکورد تازه تولید گاز در آینده نزدیک

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: در حوزه تولید گاز برنامه‌های خوبی داریم و به‌زودی رکورد تولید هزار میلیون مترمکعب گاز در روز را خواهیم شکست؛ الان هم گاز زیادی تولید می‌شود، منتها مصرف نیز بالاست.

به گفته وزیر نفت، هم‌اکنون روزانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود و روزانه بیش از ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل شبکه سراسری می‌شود.

زنگنه با اشاره به مصرف بالای گاز در کشور گفت: گاز ادارات دولتی در صورت مصرف بی‌رویه قطع خواهد شد، اما طبیعتا نمی‌توان گاز خانه‌ها را قطع کرد.

وی عنوان کرد: در طراحی شبکه گاز، اولویت ما این است که بخش خانگی و عمومی دچار مشکل نشوند و صنایع کوچک و عمده و نیروگاه‌ها در اولویت‌های بعدی قرار دارند. 

زنگنه گفت: از دوستان وزارت نیرو خواهش کرده‌ایم در شرایط فعلی، نه تنها بر میزان صادرات برق اضافه نکنند، بلکه حتی آن را کاهش دهند، چون انصاف نیست به این منظور از گازوئیل استفاده شود.

برگزاری جلسه اضطراری اوپک بعید است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تشکیل جلسه اضطراری اوپک پیش از جلسه فوق‌العاده اوپک که قرار است اسفندماه برگزار شود، این احتمال را رد کرد و درباره احتمال تشدید توافق کاهش تولید نیز گفت: هنوز مشخص نیست در این باره چه تصمیمی گرفته شود.

تخلف جایگاه‌های سوخت را گزارش دهید

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره تخلف جایگاه‌های سوخت نیز گفت: اگر با تخلفی مواجه شدید، حتما به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منعکس کنید، زیرا علاوه بر جرم کیفری، شرکت پخش نیز شیوه‌هایی برای برخورد با جایگاه‌های متخلف دارد. ضمن اینکه مردم هم باید در سوختگیری دقت کافی داشته باشند.

تولید اولیه فاز ١١ تا پایان دولت

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی عنوان کرد: پتروپارس در حال اصلاح جکت و تقویت محاسبات خود در این زمینه و برگزاری مناقصات و خرید کالاهای مورد نیاز است. امیدواریم تا پایان دولت تولید اولیه‌ای از فاز ۱۱ داشته باشیم. برنامه یک میلیارد فوت‌مکعب است و البته بخشی از تجهیزات باید از خارج کشور تامین شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای احداث ایستگاه تقویت فشار گاز نیست، ادامه داد: هم‌اکنون در حال مطالعه هستیم و گزینه‌های مختلفی از جمله فشارافزایی در دریا و فشارافزایی در خشکی در حال بررسی است و از نظرات مشاوران طرح در این بررسی‌ها استفاده خواهد شد.

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بنزین نوروزی گفت: تاکنون دولت در این باره تصمیمی نگرفته است، اما بحث‌هایی در این زمینه در مجلس مطرح است.

توقف صادرات ال‌پی‌جی

وزیر نفت درباره برخی مشکلات موجود در تامین ال‌پی‌جی نیز گفت: مشکل اصلی در این زمینه، افزایش مصارف خودروهاست، زیرا پس از افزایش قیمت بنزین، بسیاری از خودروها به دلیل کمتر بودن قیمت ال‌پی‌جی نسبت به بنزین به سمت استفاده از ال‌پی‌جی روی آوردند. به این منظور صادرات ال‌پی‌جی را متوقف کرده‌ایم، اما این مشکل با افزایش عرضه هم حل نخواهد شد، زیرا هرچه عرضه شود، مصرف می‌شود.

خبرهای خوب برای کارکنان پیمانکار

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری در حوزه منابع انسانی گفت: ان‌شاءالله بهمن‌ماه امسال خبرهای خوبی برای کارکنان پیمانکار خواهیم داشت.

وی کاهش صادرات گاز به عراق را رد نکرد و آن را ناشی از پاره‌ای مشکلات فنی عنوان کرد.

کد خبر 298299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =