ایران در بخش پایین‌دستی نفت در منطقه ظرفیت بی‌نظیری دارد

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در آیین آغاز به کار نخستین نمایشگاه صنایع پایین‌دستی نفت با محور بخش خصوصی گفت: ظرفیت ایران در صنایع پایین‌دستی نفت در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه بی‌نظیر است.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدحمید حسینی، صبح امروز (یکشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه) در آیین گشایش نخستین نمایشگاه صنایع پایین‌دستی نفت که با حضور ابوالقاسم هاشمی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی، حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، عقیل موسوی، رایزن بازرگانی کشور عراق و محمد ناصری، رئیس شورای اطلاع‌رسانی اتحادیه صادرکنندگان برگزار شد، گفت: جهان در حال گذار از صنایع منبع‌محور است و در آینده صنایع پایین‌دستی نفت نقش مهمی در بازارهای اقتصادی دنیا ایفا خواهند کرد.

وی تاکید کرد: ظرفیت ‌های کشور ما در زمینه صنایع پایین‌دستی در منطقه از جمله در تولید فرآورده، خدمات فنی مهندسی و تجهیزات صنعت نفت بی‌نظیر است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه هم ‌اکنون هیچ کشوری در منطقه تولیدکننده بنزین یورو ۴ و ۵ نیست و امکان صادرات روغن پایه و قیر را ندارد و همچنین فاقد توان فنی مهندسی در سطح ماست، تصریح کرد: با تلاش و برنامه‌ریزی بیشتر در این زمینه می‌توانیم تا سال‌های سال در این زمینه حرف برای گفتن داشته باشیم.

حسینی گفت: هم‌اکنون جهان در دوره افول نفت به‌سر می‌برد و نفت دیگر کالایی راهبردی نیست و کشورها باید به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی از جمله فرآورده و پتروشیمی حرکت و آن را جایگزین نفت کنند.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۲۳ میلیون بشکه نفت در دنیا به بنزین، ۱۰ میلیون بشکه به گازوئیل (برای راه‌آهن‌های دنیا) و ۵ میلیون بشکه به سوخت هواپیما تبدیل می‌شود، همچنین ۹ میلیون بشکه برای سوخت گرمایشی و ۱۷ میلیون بشکه در پتروشیمی مصرف می‌شود، گفت: در چنین شرایطی اگر نفت اهمیت خود را از دست بدهد، صنایع پایین‌دستی سال‌های سال می‌تواند اهمیت داشته باشد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه صنایع پایین‌دستی نفت، برگزاری آن را برای تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و همچنین سازندگان تجهیزات صنعت نفت و نیز ارائه‌کنندگان خدمات فنی، مهندسی و پیمانکاری پراهمیت و موثر خواند و افزود: سال‌های سال تلاش می‌کردیم نمایشگاه پایین‌دستی با محور بخش خصوصی و صنایع پایین‌دستی نفت و گاز داشته باشیم که این نمایشگاه با همت دوستان و تشکل‌ها راه‌اندازی شد و در آینده می‌تواند یکی از نمایشگاه‌های بزرگ شود و نقش موثری در صنعت نفت ایفا کند.

حسینی با بیان اینکه امروز بار سنگینی بر دوش صادرکنندگان است، تاکید کرد: ‌این نمایشگاه ابزاری است که از یکدیگر بیاموزیم، برندسازی کنیم و به بازاریابی و تبلیغ بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه کشور ما نیز در حال گذر از اقتصاد مبتنی بر منابع به سمت اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری است، افزود: با اقدام‌هایی که در سال‌های گذشته در کشور در صنایع پتروشیمی، برق، فولاد و تجهیزات صنعت نفت، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی انجام داده‌ایم، اقتصاد کشور از این مرحله عبور کرده است و خوشبختانه در حال گذار به سمت اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری هستیم و باید تلاش کنیم در این زمینه سهم بخش خصوصی افزایش یابد.

به گزارش شانا، نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع پایین‌دستی نفت با محوریت بخش خصوصی از سیزدهم تا شانزدهم بهمن‌ماه با حضور ۷۵ شرکت داخلی و یک شرکت خارجی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 298975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =