پروژه ملی تصفیه پساب پالایشگاه اصفهان افتتاح شد

نخستین پروژه ملی زیست محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در پالایشگاه نفت اصفهان همزمان با چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد و به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پالایش نفت اصفهان، مرتضی ابراهیمی، مدیرعامل پالایشگاه اصفهان در آیین گشایش این طرح که صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه) در محل پالایشگاه برگزار شد، گفت: این طرح ملی که برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود، با هدف کاهش مصرف منابع آب شرب با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در ساعت راه‌اندازی شده است.

وی مدت زمان اجرای این پروژه را ۲۴ ماه و سرمایه‌گذاری انجام شده برای اجرای آن را بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: انتقال و تصفیه پساب شاهین‌شهر اصفهان با همکاری دو شرکت داخلی در سه مرحله ساخت ایستگاه پمپاژ پساب در محل تصفیه‌خانه، احداث خط انتقال پساب به پالایشگاه و ساخت تصفیه‌خانه در پالایشگاه اجرایی می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان همچنین از افتتاح سکوهای بارگیری فرآورده‌های سبک در شرکت پالایش نفت اصفهان خبر داد و گفت: پالایشگاه نفت اصفهان به‌منظور بارگیری فرآورده‌های ویژه خود، ۱۸ سکوی بارگیری برای بارگیری محصولاتی همچون لوب‌کات، آیزوریسایکل، انواع حلال‌ها و وکیوم باتوم (ته مانده برخ خلا) طراحی و در مساحت ۱.۵ هکتار با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان احداث کرده است.

ابراهیمی افزود: این سکوها به‌صورت دو نازله در ۹ ردیف در نظر گرفته شده است، به‌طوری که سکوی بارگیری وظیفه ارائه فرآورده‌های سبک (مانند انواع حلال‌ها) و ۶ سکو نیز وظیفه بارگیری فرآورده‌های سنگین (مانند لوب کات، وکیوم باتوم و آیزوریسایکل) را به‌عهده دارد.

افتتاح پروژه‌های پالایشگاه اصفهان به توسعه اقتصاد ملی کشور کمک می‌کند

استاندار اصفهان نیز در آیین گشایش چند پروژه مهم پالایشگاه نفت اصفهان گفت: یک پنجم فرآورده‌های نفتی کشور توسط مجموعه پالایشگاه اصفهان تامین می‌شود، از این رو برداشتن گام‌های موثر برای روزآمد کردن این مجموعه تاثیر مهمی در کمک به اقتصاد ملی کشور خواهد داشت.

عباس رضایی با بیان اینکه اصفهان در منطقه خشک قرار دارد، افزود: با توجه به این موضوع و اینکه حضور و وجود صنایع در استان اجتناب‌ناپذیر است، استفاده از پساب به جای آب، سبب مصرف بهینه و کمک به صرفه‌جویی در مصرف آب است که خوشبختانه با افتتاح این پروژه در اصفهان محقق شد.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بیشتر مجموعه‌های صنعتی بزرگ به دنبال استفاده از پساب برای تامین آب مصرفی مجموعه‌های خود هستند، تاکید کرد: مجموعه پالایشگاه اصفهان در استفاده از پساب مشکلاتی دارد که برای برطرف کردن این مشکلات نیاز به همکاری آبفا و اداره کل آب و فاضلاب استان است.

رضایی تصریح کرد: تا پیش از این تانکرها برای تخلیه و بارگیری به داخل پالایشگاه می‌آمدند که به جهات مختلف به صرفه و صلاح نبود، اما اکنون با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان، سوخت مورد نیاز با سیستم اتوماتیک بارگیری می‌شود که از این طریق صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در زمان به عمل آمده و افزون بر آن، ضریب ایمنی افزایش می‌یابد.

به گزارش شانا، حدود ۲۳ درصد فرآورده‌های نفتی کشور توسط شرکت پالایش نفت اصفهان تامین می‌شود و تمام بنزین تولیدی این مجموعه بنزین یورو ۵ است و این شرکت با تولید ۱۲ میلیون لیتر در روز، سوخت استان اصفهان و ۱۶ استان کشور را تامین می‌کند.

کد خبر 299606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =