تصویب طرح بهبود و ارتقای واحدهای تصفیه پساب پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی

هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، طرح بهبود و ارتقای واحدهای تصفیه پساب پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی را با هدف بهبود شرایط زیست‌محیطی تصویب کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، باتوجه به اهمیت بهبود شرایط زیست‌محیطی در منطقه پارس‌جنوبی، پروژه مطالعاتی «بهبود و ارتقای واحدهای تصفیه پساب پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی» به‌منظور تعیین وضع کنونی جریان‌های پساب، بررسی روش‌های تصفیه جریان‌های Spent Caustic ،Oily Water و Sour Water و انجام مقایسه میان این روش‌ها و همچنین ارزیابی فنی و مالی راهکار اجرایی تعریف شد.

نمایندگان معاونت توسعه و مهندسی، اداره کل بهداشت، ایمنی و محیط‌ زیست وزرات نفت، شرکت‌های نفت و گاز پارس و مجتمع گاز پارس‌جنوبی، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مدیریت‌های بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست و برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران نیز برای راهبری این طرح زیست‌محیطی کمیته تشکیل داده‌اند.

از میان ٩ راهکار پیشنهادی شرکت مشاور، تامین اعتبار اجرای راهکار انتخابی که شامل احداث تصفیه خانه متمرکز در سایت پارس۲ برای تصفیه پساب صنعتی (Oily Water و Sour Water سایت پارس۲) و کاستیک مستعمل (Spent Caustic) تولیدی سایت‌های پارس ١و۲ و ارتقای واحدهای تصفیه پساب هریک از پالایشگاه‌های سایت پارس ١ است، دی‌ماه امسال به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسید.

شرکت نفت و گاز پارس نیز ضمن استعلام از شرکت‌های توانمند ایرانی در زمینه ساخت تجهیزات تصفیه فاضلاب و استفاده حداکثری از توان داخلی با رعایت استانداردها، مقرر است در تدوین شرح‌ کار بررسی فرآیندهای بالادست و ارائه راهکارهای کاهش پساب و در صورت نیاز اعمال پیش تصفیه در مبدا تولید پساب، به‌کارگیری پساب بهداشتی برای تامین مواد مغذی در واحدهای بیولوژیکی تصفیه خانه‌های صنعتی جدید، بررسی و تعیین تکلیف پکیج‌های فاضلاب بهداشتی موجود در پالایشگاه‌ها با رویکرد تمرکز بر تصفیه پساب‌ها، برچیدن پکیج‌های یادشده، کاهش بار مالی و عملیاتی و استفاده بهینه از سرمایه انسانی و منابع، ظرفیت‌سنجی بازچرخانی حداکثری و استفاده دوباره از پساب تصفیه شده برای کاربری‌های مجاز به‌ویژه اتصال به شبکه آبیاری فضای سبز منطقه را در نظر گیرد.

مدت زمان اجرای طرح بهبود و ارتقای واحدهای تصفیه پساب پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی، حدود چهار سال است. در ضمن، این طرح جزو برنامه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه به‌منظور رفع آلودگی زیست‌محیطی صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بوده و در هیئت وزیران مطرح شده است.

کد خبر 299711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =