آخرین وضع تخصیص سهمیه بنزین نوروزی تشریح شد

وزیر نفت آخرین وضع تخصیص سهمیه برای بنزین نوروزی را توضیح داد و گفت: رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان سهمیه بنزین نوروزی ارائه شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت، درباره اینکه ماجرای بنزین نوروزی به کجا رسید، اظهار کرد: من هم منتظرم بگویند. این موضوع را در دولت مطرح کردم و آقای رئیس‌جمهوری دستور دادند پیشنهادها برای تعیین میزان تخصیص بنزین سهمیه ارائه شود. اگر این پیشنهادها بیاید، درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی ارکان دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، توضیح داد: دلیل مخالفت این افراد این است که منابع یارانه‌ها کاهش می‌یابد، زیرا منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تماماً با دستور رئیس‌جمهوری و تصویب سران نظام به خانواده‌های کم‌بضاعت اختصاص می‌یابد.

زنگنه ادامه داد: اگر قرار باشد ۱۰۰ لیتر سهمیه بنزین به ۱۸ میلیون خودروی سواری که در کشور وجود دارد، تخصیص یابد، یعنی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر بنزین به خودروها سهمیه نوروزی داده شود که اگر این رقم را  در ۱۵۰۰ تومان ضرب کنیم، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان از منابع برای تخصیص به افراد مشمول کم می‌شود.

افزایش ۵ برابری ظرفیت تولید نفت میدان‌های غرب‌کارون

وزیر نفت درباره میدان‌های غرب کارون با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نفت از این میدان‌ها ۵ برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: توسعه میدان‌های غرب کارون متکی به منابع صندوق توسعه ملی بوده که شرکت‌ها هم از آن استفاده کردند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه غرب کارون همچنان متکی به منابع صندوق توسعه ملی است، افزود: جا دارد مجموع تولید نفت در غرب کارون با افزایش بازیافت به نزدیک روزانه یک میلیون بشکه برسد؛ منتها هم به فناوری و هم به منابع مالی نیاز است.

زنگنه گفت: فعلا با تمام قدرت در میدان‌های غرب کارون فعالیت می‌کنیم.

وزیر نفت به این پرسش که آیا بحث طرح بانک نفت مطرح است، پاسخ داد: چنین بحثی مطرح نیست. همه بانک‌ها، بانک نفت هستند.

تمایل تولیدکنندگان داخلی برای تولید سوخت کم‌سولفور

زنگنه درباره نفت کوره کم‌سولفور که مورد نیاز کشتی‌هاست، به عرضه این فرآورده در بورس اشاره کرد و گفت: اکنون نفت‌کوره کم‌سولفور حدود ۳۰ درصد از بنزین هم گران‌تر است و چند برابر قیمت نفت کوره با سولفور بالاست. البته فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: البته این افزایش ابدی نیست. وقتی تولید نفت کوره کم‌سولفور در دنیا بالا برود، قیمتش پایین می‌آید. به‌ هر حال فرصتی است. اکنون تولیدکنندگان داخلی ترجیح می‌دهند به‌جای تولید بنزین، این فرآورده را تولید کنند و به‌فروش برسانند.

کد خبر 299822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =