زنگنه: باید جریان کار و زندگی را در کشور فعال نگه داریم

وزیر نفت با اشاره به وجود راه‌های متعدد تأمین مالی در صنعت نفت، تاکید کرد: در شرایطی هستیم که باید سعی کنیم جریان کار و زندگی را در کشور فعال نگه داریم و در این چرخه، کار بعضی از صنایع مانند صنعت نفت بسیار تعیین‌کننده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در کنفرانس نظام تأمین مالی صنعت نفت، ضمن تبریک بزرگداشت روز زن، به اهمیت موضوع تأمین مالی در این صنعت اشاره و اظهار کرد: به‌تازگی بحث شرکت هپکو در دولت مطرح بود، آنجا گفتم مشکل این شرکت در اراک حل نمی‌شود، مشکل این شرکت در عسلویه و بندرامام حل می‌شود، اگر پروژه‌های نفت و پتروشیمی فعال شود، برای این شرکت هم کار ایجاد خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در صورت فعال شدن پروژه‌های نفت و پتروشیمی اشتغال‌زایی و درآمدزایی شده و سود خوبی حاصل می‌شود، افزود: با توجه به اینکه به‌طور طبیعی سالانه در صنعت نفت باید بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، اگر این رقم کاهش یابد کل چرخه دچار اختلال می‌شود و وظیفه ما این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: راه‌های متعددی در صنعت برای تأمین مالی پروژه‌ها ازجمله استفاده از صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی، منابع بانکی و بازار پول، اوراق مشارکت و انواع اوراق مالی اسلامی یا فروش بخشی از سهام شرکتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید وجود دارد که مدیران شرکت‌های نفتی به‌خوبی آن را تجربه کرده‌اند و می‌دانند و در بازار بورس هم شناخته شده است.

فرصت ۴۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

زنگنه با اشاره به اینکه افزون بر این راه‌ها باید از ابزارها و روش‌های دیگری نیز برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت استفاده کرد، گفت: حداقل در پنج سال آینده طرح‌های نیمه‌تمام بخش پتروشیمی بیش از ۳۰ میلیارد دلار است که این طرح‌ها هیچ‌کدام عقب نیستند و در حال پیشرفت هستند و سرمایه‌گذاران قادر به تأمین این هزینه هستند، اما هرچه بتوانیم از سرمایه‌های خرد در جامعه استفاده کنیم امکان تکمیل این طرح‌ها و طرح‌های جدیدتر بیشتری فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار طرح در پتروشیمی نهایی شده است که هنوز آغاز نشده‌اند، گفت: مانند طرح‌های میانی و پایین‌دستی پتروشیمی یا طرح‌هایی در زنجیره الفین که هر طرح تا ۵ میلیارد دلار هزینه دارد و الفین‌هایی با خوراک ترکیبی هستند که بسیار برای ما مؤثرند و در مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار هستند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه می‌توان تا ۲۰ میلیارد دلار در طرح‌های پتروپالایشگاهی و بهسازی پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کرد، افزود: سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پتروپالایشگاه‌ها در کل از سوی شرکت‌های بخش خصوصی و بخش کمی نیز از سوی نیمه‌خصوصی‌ها به‌منظور تقویت آنها انجام می‌شود.

همکاری موفقیت‌آمیز نفت و دانشگاه

زنگنه با بیان اینکه انجام سرمایه‌گذاری در صنعت گاز بیشتر دولتی است و بخش کمی از آن مانند شبکه‌های توزیع از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: البته بخش خصوصی می‌تواند در پروژه ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز نیز حضور داشته باشد که در حال آغاز شدن است.

وی به طرح‌های استخراج و اکتشاف و تولید نفت اشاره و تصریح کرد: ما خیلی انتظار نداریم که شرکت‌های ایرانی ریسک اکتشاف را بپذیرند، بلکه از آنها می‌خواهیم محلی را که از سوی دولت و شرکت ملی نفت ایران اکتشاف شده و مشخص است توسعه دهند، یا در میدانی که در حال بهره‌برداری است نگهداشت تولید داشته باشیم. زمینه‌های بسیاری در این باره برای بخش نفت و گاز وجود دارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر در گذشته ضمن توجه به شرکت‌های داخلی به دنبال همکاری با خارجی‌ها بودیم به دلیل نیاز به فناوری‌های روز دنیا بوده است، گفت: اکنون دسترسی به فناوری پیشرفته کم شده، اما دانشگاه‌های داخلی را صددرصد تجهیز کرده‌ایم که در این زمینه کار کنند و تولید فناوری داشته باشند و در زمینه توسعه فناوری نقش ایفا کنند.

زنگنه به تقویت همکاری صنعت نفت و دانشگاه‌ها از سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: پیوند بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های عملیاتی نفت هم‌اکنون برقرار شده است و این‌طور نیست که این دو همدیگر را دفع کرده باشند، آنها در حال همکاری با هم هستند که موفقیت بزرگی است.

وی با بیان اینکه بخشی از توسعه صنعت نفت نیازمند فناوری و بخش دیگر نیازمند تأمین مالی است، اظهار کرد: ده‌ها میلیارد اعتبار برای توسعه صنعت نفت، توسعه میدان‌های نفتی و گازی، نوسازی و بازسازی تأسیسات نفت نیاز است که البته وزارت نفت تنها به یک روش الگوی جدید قراردادهای نفتی اتکا نکرده و قراردادهای EPC و یا EPD نفت هم در دستور کار قرار دارد و بخشی از منابع را هم از بازار سرمایه از طریق روش‌های سخت اوراق منابع جذب کردیم تا جریان فعالیت زنده باشد.

وزیر نفت ادامه داد: ما نمی‌توانیم ۱۰۰ دکل فعال را یک‌مرتبه به دلیل نبود منابع مالی غیرفعال کنیم. این موضوع یک بیکاری گسترده و ناامیدی ایجاد می‌کند. ما وقتی طرحی را کار می‌کنیم همه صنایع ماشین‌سازی، آهنگری و ریخته‌گری کشور هم کنار ما (صنعت نفت) کار می‌کند.

زنگنه با اشاره به اینکه ورود شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) به صنعت نفت با دو ریسک، اجرا و زمان‌بندی و ریسک مخزن همراه است، افزود: بازپرداخت هزینه اجرای طرح، تابع رسیدن به اهدافی است که در قرارداد آمده است. درواقع بازپرداخت زمانی شروع می‌شود که شرکت طرف قرارداد به تولید برسد.

وی با بیان اینکه یک شرکت اکتشاف و تولید که سهامدار جایی نیست و تولیدکننده نفت هم نیست قرار است منابع موردنیاز خود را از بازار سرمایه تأمین کند، افزود: تأمین مالی باید به روشی در بازار سرمایه انجام شود که بتوان به آن اتکا کرد و مردم بتوانند با چشم باز سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری کنند.

می‌خواهم موضوع خرید تضمینی کالا جا بیفتد

زنگنه بحث آخر خود را به موضوع خرید تضمینی کالاهای موردنیاز صنعت نفت اختصاص داد و با بیان اینکه من اخیراً این بحث را برای اینکه جا بیفتد، زیاد مطرح می‌کنم، اظهار کرد: فعال شدن بخش‌های تولیدی کشو دغدغه همیشگی‌ام است. دنبال این موضوع هستم تا کاری انجام دهیم تا تولید کشور فعال شود، کارخانه‌ها تعطیل و دکل‌های حفاری بیکار نشوند.

وی با اشاره به اینکه سازندگان زیادی به من مراجعه و عنوان می‌کنند که پیمانکاران داخلی تجهیز ساخته‌شده آنها را خریداری نمی‌کنند و اقدام به واردات همان تجهیز می‌کنند، اظهار کرد: مدتی است این ایده را می‌پرورانیم و امیدواریم تا پایان امسال تا حدودی آن را نهایی و وارد فاز اجرایی کنیم که بر اساس آن هر سازنده‌ای که بتواند کالا را البته به شرط آنکه آن کالا موردنیاز صنعت نفت باشد بسازد و استانداردهای آن را از انجمن نفت که متولی این موضوع است دریافت کند، خرید از او را تضمین می‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه این شرکت‌ها که عمدتاً دانش‌بنیان هستند می‌توانند با اتکا به این تضمین، از بانک تسهیلات هم دریافت کنند، گفت: پمپ‌های درون‌چاهی، سرچاهی، لوله‌های بدون درز، قطعات یدکی به‌عنوان بخشی از کالاهای موردنیاز صنعت نفت هستند.

زنگنه تأکید کرد: در صورت تحقق ساخت چنین کالاهای کیفی، هم‌زمان خرید خارجی آن کالاها را ممنوع خواهیم کرد و همچنین پیمانکاران موظف‌اند از این شرکت‌ها خریداری کنند که کار مهمی است.

کد خبر 299824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =