آیا گاز جایگزین قابل اتکایی برای سوخت خودروهاست؟

گاز طبیعی، پلی برای رسیدن به آینده‌ای با سوخت‌های تجدیدپذیر، پاک‌تر و ارزان‌تر از نفت خام است. اگر گاز طبیعی سوختی کاملاً سبز است و هم‌اکنون به‌طور گسترده برای تولید برق استفاده می‌شود، چرا نتوانسته است در ابعاد وسیع‌ به سوختی جهانی برای خودروها بدل شود؟ پرسش دیگری که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا گاز توانایی جایگزینی با نفت خام را دارد؟

گاز طبیعی آن‌قدر ارزان است که بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال سودآوری بیشتر از این سوخت پاک هستند، هم‌اکنون حدود ۳۰ میلیون خودرو گازسوز در جهان وجود دارد، این ۳۰ میلیون خودرو به جای گاز طبیعی مایع‌شده (LNG)، گاز طبیعی فشرده (CNG) مصرف می‌کنند. این در حالی است که گاز مایع رقیب سرسخت گازوئیل برای استفاده در خودروهای سنگین است. بیشتر این خودروهای گازسوز در آسیای مرکزی، آمریکای لاتین و اروپا هستند و آمریکای شمالی و آفریقا هرکدام با داشتن تنها حدود ۲۵۰ هزار خودروی گازسوز از این قافله عقب‌ مانده‌اند.

در چند دهه گذشته، هنگامی که نفت گران بود، بعضی از مناطق فقیرتر اروپا با گسترش وسایل نقلیه سی‌ان‌جی‌سوز روبه‌رو بودند. در آن زمان، این خودروها افزون بر اینکه از نظر ایمنی تحت عنوان یک بمب ساعتی به شمار می‌آمدند، قدرت موتور کمتری داشتند و با وجود مقرون به صرفه بودن، اسب بخار پایین‌تری داشتند.

اما اکنون دیگر این مشکل مطرح نیست.

در سال ۲۰۱۲ با معرفی و آزمون جاده‌ای خودروهای دوگانه‌سوز، در این زمینه پیشرفت خیره‌کننده‌ای حاصل شد و دیگر مسئله توان و قدرت خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز مطرح نبود، اما مشکل دیگری که همچنان مطرح است فقدان تعداد کافی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی است.

این مشکل درباره خودروهای برقی هم مطرح است و در صورت نداشتن جایگاه شارژ خودرو به تعداد کافی، استقبالی از آنها نمی‌شود.

در صورت استقبال مردم از خودروهای سی‌ان‌جی سوز، این‌گونه مشکلات زیرساختی در طول زمان برطرف می‌شوند.

این پرسش مطرح است که چرا با وجود پاک بودن خودروهای گازسوز نمی‌توان آنها را جایگزین خودروهای بنزینی و دیزلی کرد و یکی از دلایل استقبال کم از خودروهای گازسوز این بوده است که نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد گاز طبیعی سوخت پاکی نیست؛ پارسال یک انجمن خصوصی حمل‌ونقل و محیط‌زیست (T&E) در اروپا طی گزارشی مدعی شد خودروهای سنگین ال‌ان‌جی‌سوز پنج برابر بیشتر از خودروهای سنگین دیزلی آلایندگی (در زمینه انتشار اکسیدهای نیتروژن) ایجاد می‌کنند.

پیرو این تحقیق، پذیرش این موضوع با توجه به شهرتی که گاز طبیعی برای خود به عنوان سوختی پاک ایجاد کرده است دشوار است، اما آنچه که این انجمن اروپایی و دیگر منتقدان مصرف سوخت‌های مایع بنزین بر آن تمرکز می کنند، مشکل نشت متان آن است.

مهدی تویل، یک کارشناس صنعت ال‌ان‌جی در این باره گفت: از آنجا که این تحقیق میزان گوگرد موجود در گازوئیل را در نظر نگرفته است، نمی‌توان به آن اتکا کرد.

نکته مثبت وسایل نقلیه گازسوز (ال‌ان‌جی‌ و سی‌ان‌جی‌) منتشر نشدن گاز مضر متان است، نشت متان در فرآیند انتقال گاز طبیعی از چاه به واحد مایع‌سازی و جایگاه عرضه سوخت است که سبب می‌شود گاز طبیعی سوختی «کاملاً پاک» به حساب نیاید.

برای منتقدانی که معتقدند حتی کمترین میزان آلایندگی هم قابل قبول نیست، استفاده از سوخت‌های فسیلی‌ به کلی قابل قبول نیست، اما برای افرادی که اندکی دید واقع‌بینانه‌تری دارند، استفاده از گاز طبیعی گزینه مناسبی است.

این احتمال می رود که گاز نتواند به‌طور کامل جایگزین بنزین شود، اما می‌تواند سبب کاهش تقاضا برای سوخت‌های مایع در بخش‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و دریایی شود.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در اوایل ماه جاری گزارش داد سرمایه‌گذاری در کشتی‌های ال‌ان‌جی سوز در حال افزایش است.

جالب توجه اینکه فروش خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز نیز در حال افزایش است. مطالعه اخیر «مارکت ریسرچ اینسایتز» نشان داده است که بازار خودروهای گازسوز در پنج سال آینده نرخ رشد مرکب سالانه‌ای (CAGR) معادل ۷.۸ درصد خواهد داشت و در سال ۲۰۲۴ به ۱۰.۳۹ میلیارد دلار می‌رسد. حتی اگر این مقدار برابر با رشد جهانی هم نباشد، بسیار قابل توجه است. تنها در هند - یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اتومبیل در جهان - خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیمی از قیمت فروش جدید را به خود اختصاص دهند.

بنابراین، با وجود اینکه گاز نمی‌تواند حداقل تا آینده نزدیک جایگزین نفت خام شود، اما می‌تواند سهم زیادی از سوخت موردنیاز بخش حمل‌ونقل زمینی و دریایی را به خود اختصاص دهد و در این زمینه جایگزین نفت خام شود.

منبع: پایگاه خبری اویل پرایس
 

کد خبر 300012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =