همسو کردن منافع کارفرما و پیمانکار شاه‌کلید اجرای پروژه‌های نفتی است

همسو کردن منافع کارفرما و پیمانکار آن هم در قالب قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) شاه‌کلید اصلی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های نفتی است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرسول ایزدی، دستیار ارشد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، صبح امروز (چهارشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه) در نشست تخصصی «معرفی فرصت‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فرآورش نفت خام» اظهار کرد: در توسعه میدان‌های نفتی، تولید زودهنگام حائز اهمیت است، به این منظور برای بهره‌مندی حداکثری از تولید میدان آزادگان جنوبی با ظرفیت روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت  و بالغ بر ۲۰۰ چاه تولیدی، ساخت و احداث دستگاه فرآورش سیار پیش‌ساخته (Skid-Mounted) در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات مدیریت پژوهش و توسعه شرکت متن، الگوی واحد فرآورشی میدان آزادگان جنوبی طراحی و قراردادهای لازم تدوین و نهایی شد.

ایزدی با بیان اینکه سریع‌الاحداث بودن ساخت دستگاه فرآورش سیار پیش‌ساخته می‌توانست در تسریع اهداف مدنظر شرکت موثر واقع شود، افزود: براساس امکان‌سنجی فنی، مهندسی، اقتصادی و حقوقی سرانجام به الگویی ۶ ماهه رسیدیم که با توجه به شرایط حاکم بر صنعت نفت پارسال این الگو محقق شد.

عضو کمیته فنی و بازرگانی شرکت متن، همسو کردن منافع کارفرما و پیمانکار را از جمله مزیت‌های الگوی جدید قراردادی در قالب قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) برشمرد و اظهار کرد: شاه‌کلید اصلی اجرای قراردادهای جدید، دخالت و حضور کارفرما در احداث پروژه‌ها با حفظ الزام‌های فنی، مهندسی و حقوقی است و سعی کردیم این زمینه را برای پیمانکاران و مناقصه‌گران فراهم کنیم تا با طراحی و ایده خودشان ما را به اهداف مورد نظر برسانند.

فرآورش ۲۲۵ هزار بشکه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب

در ادامه صادق فتح‌الهی، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: بر اساس برنامه تا دو سال آینده، ۲۲۵ هزار بشکه نفت میدان‌های گچساران، لالی بنگستان و منصوری از طریق واحدهای فرآورشی پیش‌ساخته فرآورش می‌شود.

وی اظهار کرد: پیش از این با مدل قراردادی BOO به‌ویژه در بحث جمع‌آوری گازهای همراه نفت پروژه انجام داده‌ایم که تنها از سوی شرکت ملی نفت ایران نظارت عالی صورت می‌گرفت.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه مدل قراردادی BOO مشخص است، گفت: اما به این معنا نیست که همه زوایای آن بررسی نشده باشد، بلکه عمده ساختار آن مورد تأیید است، اما هنوز نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه چهار پروژه فرآورش سیار نفت خام در مناطق نفت‌خیز در دو سال آتی به اجرا در می‌آید، عنوان کرد: یکی از این پروژه‌ها سال گذشته آغاز شد و اکنون در مرحله انتقال به کشور است. سه پروژه دیگر تحت عنوان نمک‌زدایی گچساران ۴، بهره‌برداری و نمک‌زدایی لالی بنگستان و بهره‌برداری و نمک‌زدایی منصوری در دست اقدام هستند.

به گفته فتح الهی، واحد نمک‌زدایی گچساران ۴، بهره‌برداری و نمک‌زدایی لالی بنگستان و بهره‌برداری و نمک‌زدایی منصوری به ترتیب دارای ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه، ۴۰ هزار بشکه و ۷۵ هزار بشکه در روز است.

کد خبر 300076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =