طرح پژوهشی شرکت انتقال گاز برترین طرح وزارت علوم شد

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران اعلام کرد: طرح پژوهشی «ارتقای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در راستای الزامات مدیریت دارایی‌های فیزیکی در شرکت انتقال گاز» در سال ۹۸ به عنوان طرح تحقیقاتی برتر، از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتخاب شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت انتقال گاز ایران، سعید توکلی درباره این طرح پژوهشی گفت: این پروژه پژوهشی به‌منظور استقرار سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات در شرکت انتقال گاز ایران تعریف و با همکاری دانشگاه اصفهان، با محور مدیریت برنامه‌ریزی و نمایندگان مناطق عملیاتی در کمیته نت ستاد انجام شده و پایان یافته است.

وی افزود: در طرح یادشده، ابتدا ارزیابی منطبق بر الگوی انتخاب‌شده در سطح مناطق انتقال گاز انجام و با مقایسه تجربیات برتر در حوزه‌های مختلف مدیریت نگهداری و تعمیرات؛ نقشه راه مربوطه ایجاد و فعالیت‌های تعریف‌شده در سطح مناطق عملیاتی و ستاد انجام شده است. 

به گفته توکلی، در راستای پروژه یادشده، چند دستورعمل در حوزه‌های مختلف مدیریت نگهداری و تعمیرات از جمله جمع‌آوری اطلاعات تکنیکی و فرآیندی دارایی‌ها، نحوه تعیین شاخص اهمیت و کدگذاری فرآیندی و دارایی، گردش کارهای نگهداری و تعمیرات، تحلیل علل ریشه‌ای خرابی‌ها (RCFA) و بازنگری برنامه‌های نت به روش RCM/PMO  و… تدوین و ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران ادامه داد: همچنین عمده الزام‌های احصاشده در خلال پروژه یادشده در قالب نرم‌افزار مدیریت فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات (CMMS) مکانیزه شده است.

توکلی یادآور شد: هم‌اکنون نرم‌افزار یادشده در هشت منطقه عملیات انتقال گاز به‌صورت یکپارچه عملیاتی شده و در دو منطقه ۳ و ۵ نیز در حال پیاده‌سازی است که تا اوایل سال آینده عملیاتی خواهد شد.

این مقام مسئول تأکید کرد: دستاوردها و نتایج پروژه تحقیقاتی یادشده، در چند کنفرانس داخلی و بین‌المللی ارائه‌شده، همچنین با تقاضای بسیاری از شرکت‌های داخلی برای بهینه‌کاوی (Benchmarking) در حوزه مربوطه همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران تصریح کرد: به‌عنوان نمونه‌هایی از خروجی طرح پژوهشی یادشده می‌توان از بهبود شاخص‌های نگهداری و تعمیرات همانند قابلیت اطمینان (Reliability)، قابلیت دسترسی (Availability) و قابلیت تعمیرپذیری (Maintainability) و همچنین حذف میزان قابل توجهی از فعالیت‌های نت غیر اثربخش در مناطق عملیاتی و جایگزینی آنها با فعالیت‌های مدرن و به روز در حوزه پایش وضعیت (برای نمونه ترموگرافی) اشاره کرد.

سامان گودرزی

کد خبر 300358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =