۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
  • کد خبر: 300362
زمان کاهش تحریم‌ها

چین، به عنوان مبدا شیوع ویروس کرونا، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است. پس از همان ابتدا در صدر اخبار نفتی بود. بسته به شیوع و سرعت کنترل این ویروس، تخمین زده می‌شود که تقاضای پیش‌بینی شده نفت جهان برای سال ٢٠٢٠؛ بین ٦٢٠ تا ٩٢٠ هزار بشکه در روز کاهش یابد. قیمت نفت برنت دیروز در محدوده ٥٦ دلار در هر بشکه بود. با این روند پیش رو کانال قیمتی ٤٠ دلار هم برای نفت غیرقابل تصور نیست.

١- وزرای اوپک و غیراوپکی‌ها قرار است پنجشنبه آینده دور هم جمع شوند تا درباره کاهش حداقل ٦٠٠ هزار بشکه از تولید نفتشان مذاکره کنند. خبرگزاری بلومبرگ عصر دیروز از شناسایی نخستین مورد مبتلا به ویروس کرونا در اتریش خبر داد. حالا سوال مهم این است که ایده برگزاری کنفرانس اوپک در چنین زمان دشواری ایده خوبی است!؟

٢- پدیدار شدن ویروس کرونا در ایران، اقتضا می‌کند که جامعه جهانی به‌خاطر تعهدات انسان‌دوستانه، به کمک وزارت بهداشت ایران بیاید تا پیشگیری از شیوع این ویروس را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهد. صاحب قلم، در این حوزه تخصصی ندارد، پس، پیش‌تر نمی‌رود و فقط می‌توان گفت که اگر زمانی، موقع کاهش تحریم‌های نفتی و بانکی باشد همین حالاست. فارغ از منازعات بین‌المللی اینجا وظایف انسانی مطرح است.

٣- در این شرایط باید بتوان مقدار بیشتری نفت فروخت و به پولش دسترسی داشت تا بتوان ملزومات و تجهیزات پزشکی لازم را راحت‌تر و سریع‌تر تهیه کرد. به نظرم نمایندگان دولت باید این موضوع را به نمایندگان سازمان بهداشت جهانی گوشزد کنند. نگویند که تجهیزات و ملزومات پزشکی تحریم نیست، وقتی نقل و انتقالات بانکی تحریم است! همه باید کمک کنند تا متخصصان بهداشتی کشور بتوانند به وظایفشان در کنترل ویروس کرونا بهتر عمل کنند. این به نفع همه کشورهای منطقه است.

رضا زندی

منبع: روزنامه اعتماد

کد خبر 300362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =