توزیع یکپارچه، منسجم و منظم سوخت

همه ساله با نزدیک شدن به آغاز سال نو، جنب و جوش خاصی برای استقبال از بهار در میان مردم کشور ایجاد می‌شد. خیابان‌ها شلوغ و مراکز خرید، پر می‌شد از جمعیت متقاضی لباس‌ها و وسایل نو. بازار دستفروش‌ها هم برای آن دسته از مردم که توان مالی کمتری داشتند و بره‌کشان آنها محدود به همین چند روز بود، داغ داغ می‌شد. البته سفر هم مقوله دیگری بود که پس از انجام آداب اولیه مثل خرید، تهیه وسایل سفره هفت سین، خواندن دعای تحویل سال و دیدن بزرگ‌ترها به آن پرداخته می‌شد.

به گزارش شانا، اما امسال شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و ورود مهمانی ناخوانده و مزاحم به نام کرونا ویروس (کووید- ۱۹) به کشور و انتشار آن در بیشتر شهرها، سبب شده است همه موارد پیش‌گفته تحت تأثیر قرار گیرد و این جشن باستانی به دلیل ملاحظات بهداشتی، مطابق هر سال برگزار نشود. سفر نیز در زمره این ملاحظات است تا آنجا که مسئولان بهداشت کشور همواره بر این نکته تأکید کرده‌اند که از سفرهای غیرضروری تا حد امکان اجتناب شود، اما به هر حال تأمین و توزیع سوخت، موضوعی است که در هر شرایطی اهمیت داشته و دارد؛ با کرونا یا بی‌کرونا و متولی این فرآیند هم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است. شاید بد نباشد بدانیم که روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی شامل بنزین، نفت سفید، نفت‌گاز، گاز مایع و نفت کوره، با ناوگانی مشتمل بر ۱۴ هزار دستگاه نفتکش جاده‌پیما به مبادی مصرف انتقال می‌یابد و بدون تردید، توزیع این مقدار فرآورده نفتی، نیازمند مدیریتی یکپارچه، منسجم و منظم است. فعالیت این شرکت خدمات‌رسان، متعدد است و با تعریف و توزیع ۳۷ منطقه در سراسر کشور، به زمان محدود نمی‌شود، به‌طوری که در همه روزهای تعطیل و غیرتعطیل سال، شبانه‌روز در خدمت مردم است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سالی که گذشت، همچون سال‌های پیش تلاش کرده است عملکردی عالی را در کارنامه کاری خود ثبت کند و افزون بر ارائه خدمات همیشگی خود، خدمات دیگری نیز انجام دهد.

توزیع روزانه ۷۷ میلیون لیتر سوخت در مناطق سیل‌زده

سال ۹۸ با سیل ویرانگر آغاز شد و متأسفانه بسیاری از منازل و زمین‌های زراعی هموطنان در شمال، جنوب و غرب کشور زیرآب رفت و خسارت‌های مالی فراوانی برجا ماند. تأمین سوخت و سوخت‌رسانی در چنین شرایطی اهمیتی بسزا دارد؛ این نکته‌ای است که کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بر آن واقف‌ هستند و با درک شرایط، همه توان و ظرفیت خود را به کار گرفتند تا هموطنان آسیب‌دیده از این بلای طبیعی، دست‌کم از این بابت با مشکل روبه‌رو نباشند. در آن روزهای سخت، تأمین سوخت مردم آسیب‌دیده از سیل، شیرین‌ترین کاری بود که هم کام کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را شیرین کرد و هم کام مردم بلادیده را. به گواه آمار رسمی، در جریان سیل استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان، هرمزگان و چابهار، بیش از ۷۷ میلیون لیتر سوخت مایع تأمین و در میان مردم مناطق یادشده توزیع شد.

 سفرهای تابستانی

تابستان برای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران شبیه نوروز است، به این معنا که فعالیت کارکنان این شرکت برای تأمین و توزیع سوخت به‌ویژه در دو مقطع زمانی آغاز تعطیلات تابستانی و پایان آن، دوچندان می‌شود. در این بازه زمانی، همه مناطق سی‌وهفت‌گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از جمله البرز، گیلان، مازندران، اردبیل، زنجان و آذربایجان شرقی و غربی، همانند ایام نوروز، حالتی آماده‌باش به خود می‌گیرند تا در این فصل اوقاتی خوش برای مسافران رقم بخورد.

در این ایام، همانند دیگر روزهای سال، کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، زنجیره‌ای منسجم را شکل می‌دهند تا فرآیندی مطلوب برای تأمین و توزیع مناسب سوخت ثبت شود.

توسعه سامانه ۰۹۶۲۷

سامانه ۰۹۶۲۷، همان ۱۱۸ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شمار می‌رود که اپراتورهای آن به پرسش‌ها درباره کارت هوشمند سوخت، پاسخ می‌دهند. طرح توسعه‌ این سامانه به دلیل تعداد بالای تماس‌گیرندگان، در سال ۹۸ به بار نشست تا پاسخگوی طیف بیشتر و گسترده‌تری از پرسش‌ها شکل‌گرفته در اذهان عمومی کارت هوشمند سوخت باشد. کارکرد این سامانه در زمان اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در آبان‌ماه امسال، به‌گونه‌ای بود که توانست با پاسخگویی به صدها تماس تلفنی و ضبط‌شده، به اجرای بهتر کمک کند.

زمستان گرم با ذخیره‌سازی مناسب

ارسال سوخت برای ذخیره‌سازی آن در نیمه دوم سال، به‌ویژه در مناطق سخت گذر روستایی، یکی دیگر از خدمات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است؛ خدمتی که همه‌ ساله پیش از آغاز فصل سرد آغاز می‌شود تا زمستانی گرم را برای آن دسته از هموطنانی که در نقاط سردسیر زندگی می‌کنند، به ارمغان آورد. تأمین سوخت مایع نقاط سردسیر و سخت‌گذر از جمله مسئولیت‌هایی است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به آن توجه دارد و این مهم کماکان در دستور کار این شرکت است. امسال نیز با وجود شدت بارش‌ها در نیمه دوم سال و مسدود شدن برخی راه‌های ارتباطی روستایی در استان‌های سردسیر کشور، این مأموریت با تمهیدات پیش‌بینی‌شده از قبل برای ذخیره‌سازی نفت سفید و گاز مایع، به‌گونه‌ای انجام شد که مشکلی برای ساکنان نقاط سردسیر پیش نیاید.

ارتقای سامانه هوشمند سوخت

طرح مدیریت مصرف سوخت در ساعت صفر ۲۴ آبان ۹۸ کلید خورد و پیش‌زمینه اجرای آن، ارتقای سامانه هوشمند سوخت بود. مدیریت مصرف سوخت، طرحی است که اجرای آن، این قابلیت را ایجاد کرد تا بتوان با ارتقای سامانه سوخت، ۶ میلیون قطعه کارت سوخت هوشمند در سال ۹۸ تولید شود و کارایی اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را افزایش دهد. ارتقای این سامانه نقشی مهم در اجرای این طرح ایفا کرده، به‌طوری که امروز به یک مگاپروژه با ۲۵ میلیون مشترک تبدیل شده است. با ارتقای سامانه هوشمند سوخت، اتفاق مهم دیگری نیز افتاد و آن رصد کارت‌های سوخت مهاجر و ابطال آنها بود، به‌گونه‌ای که با خروج آنها از چرخه سوخت‌گیری، قاچاق سوخت که عمدتاً گازوییل بود تا حد زیادی مهار و دست سوداگران این بازار سودآور کوتاه شد.

خدمت به عزاداران اباعبدالله‌الحسین(ع)

خدمت به عزاداران سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین، فعالیت و خدمت دیگری است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۹۸ نیز در دستور کار خود قرار داد و با تأمین و توزیع به‌موقع سوخت برپاکنندگان موکب، سهمی مهم در برپایی آیین باشکوه عزاداری امام حسین (ع) در محرم امسال ایفا کرد. این شرکت افزون بر تأمین سوخت خودروهای سواری و اتوبوس‌های حامل زائران کربلای معلی، با تأمین سوخت مورد نیاز موکب‌داران در مرز ایران و عراق، همچنین برپایی موکب در مسیر زائران حرم حسینی و پذیرایی از آنها، گامی بلند در برگزاری هرچه بهتر این آیین باشکوه برداشت.

تمرکز بیشتر بر توسعه صنعت سی‌ان‌جی

توسعه صنعت گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) با هدف جایگزینی سوخت پاک با بنزین و کاهش آلودگی هوا، یکی از برنامه‌های کلان وزارت نفت است و در مدیریت طرح احداث جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیگیری می‌شود. فعالیت‌های توسعه‌ای این بخش آن‌قدر مهم است که در کنار توسعه جایگاهی، ارائه تسهیلات به‌منظور دوگانه‌سوز کردن خودروها در دستور کار مسئولان ذی‌ربط قرار می‌گیرد و پیرو آن سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و مقرر می‌شود ۴ میلیون دستگاه خودرو با تبدیل کارگاهی و کارخانه‌ای، سی‌ان‌جی‌سوز شوند. پیرو زمینه‌های ایجادشده برای توزیع گسترده‌تر سی‌ان‌جی که ریشه در سال‌های قبل دارد، اکنون ۲ هزار و ۴۸۹ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و آذر امسال نیز با هدف توسعه بیش از پیش صنعت سی‌ان‌جی در کشور، تفاهم‌نامه تأمین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز، بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد تومان برای گازسوزکردن یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو امضا شد. هم‌اکنون روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی توزیع می‌شود و با توجه و تمرکز بیشتر روی این صنعت، انتظار می‌رود ظرفیت توزیع این سوخت پاک در جایگاه‌ها که ۴۵ میلیون مترمکعب در روز است، در آینده‌ای نه چندان دور تکمیل شود. همه آنچه آمد، نگاهی گذرا بود به مجموعه بی‌شمار فعالیت یک سال اخیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران. سالی که با همه فراز و نشیب‌هایش پایان یافت؛ پایانی کرونایی اما با گذر سلامت از آن برای خدمت بهتر به مردم.

تأمین سوخت مسافران

یکی از مسئولیت‌های مهم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، طبق سال‌های گذشته، تأمین بنزین مورد نیاز برای مسافرانی است که در ایامی مانند نوروز سفر می‌کنند.

در سال ۹۸ نیز همین فعالیت با نگاه ثبت لحظه‌های خوش برای مسافران نوروزی انجام شد، اما وقوع سیل در نقاط مختلف کشور، این موضوع را به سمت و سویی دیگر سوق داد و بار مسئولیتی کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را دوچندان کرد.

 توسعه جایگاه‌ها

توسعه جایگاه‌های عرضه سوخت با هدف تسهیل در عملیات سوخت‌گیری خودروها، کاهش زمان سوخت‌گیری و کاهش صف خودروها در جایگاه‌ها، موضوع مهم دیگری است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همواره بر آن تأکید دارد و در این مسیر گام‌های بلندی هم برداشته است، به‌طوری که هم‌اکنون ۳ هزار و ۷۵۰ جایگاه فعالیت می‌کنند که افتتاح و بهره‌برداری شماری از آنها مربوط به سال ۹۸ است.

منبع: هفته‌نامه مشعل

کد خبر 301143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =