سازمان بهداشت و درمان؛ پیشران مقابله با کرونا در صنعت نفت

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که از ابتدای شیوع کرونا در کشور، در مراکز چهارده‌گانه خود به حالت آماده‌باش درآمد، با برنامه‌ریزی، پیگیری و انجام فعالیت‌های متعدد و بهره‌مندی از کادر درمانی توانمند و ایثارگر، در خط مقدم مقابله با شیوع کرونا در سطح صنعت نفت قرار دارد.

به گزارش شانا، اهم اقدام‌های انجام شده از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به شرح زیر است:

صدور دستورعمل‌های بهداشتی

در وهله نخست مهمترین اقدم و فعالیت‌ پیشگیرانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای مبارزه با ‌ویروس کرونا، تدوین و صدور ۵۰ دستورعمل بهداشتی از سوی این سازمان بود که عموم مبانی دستورعمل‌های صادره بر اساس ضوابط وزارت بهداشت و سازمان ‌بهداشت جهانی (‌WHO‌) است و بر اهمیت سلامت کارکنان تاکید دارد. همچنین سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در تلاش است تا نحوه اقدام‌ها، مصوبات و دستورعمل‌های تدوین شده به دستاوردهای مطلوبی منتج و نیز پایش مستمر کارکنان، ارائه خدمات و پیگیری اقدام‌ها تا پایان این بحران ادامه داشته باشد.

تامین تجهیزات پزشکی

تامین و تجهیز بیمارستان‌های تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به ملزومات پزشکی و بهداشتی و نیز ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی از دغدغه‌های اصلی این سازمان در این شرایط بحرانی است که خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده موانع موجود برای تامین ملزومات بهداشتی و تجهیزات پزشکی مرتفع و بیمارستان‌های تحت پوشش تاکنون کمبودی از بابت دسترسی به لوازم بهداشتی نداشته‌اتد. به این منظور ۱۵۰ دستگاه اکسیژن‌سنجی خون شریانی، ۱۰۰ دستگاه تب‌سنج، یک دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید برای بیمارستان نفت تهران به‌منظور تشخیص بهتر ویروس کرونا، ۱۱ آمبولانس جدید و مجهز در بیمارستان تهران و مناطق عملیاتی نفت و ۲۰ دستگاه ونتیلاتور برای دانشگاه جندی شاپور اهواز خریداری و توزیع شده است.

همچنین برای بیمارستان‌ها، مراکز صنعتی و بعضا واحدهای ستادی و به ویژه ‌بخش‌های عملیاتی که مجبور هستند نزدیک به هم کار کنند وسایل مراقبتی و حفاظت فردی شامل ماسک، لباس ایزوله، گان، شیت، عینک و ... تهیه و در اختیار آنان و مراکزی که مراجعه کننده دارند، قرار گرفته است. وسایل حفاظت فردی مانند لباس‌های ایزوله، گان، شیت و عینک مخصوص مراکز درمانی و بیمارستان‌ها است و بخش‌های صنعتی فقط ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح نیاز دارند. بخشی از این وسایل حفاظت فردی و مواد ضدعفونی کننده در اختیار مراکز درمانی ‌وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته است. از جمله در شهر مسجدسلیمان امکانات خوبی خریداری و ‌در اختیار بیمارستان ۲۲بهمن مسجدسلیمان که به عنوان بیمارستان معین کرونا انتخاب شده، قرار گرفته است. خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن دوم برای بیمارستان نفت تهران و دستگاه سی‌تی‌اسکن آغاجاری ‌در حال پیگیری است و همچنین راه‌اندازی سریع‌تر بیمارستان جدید گچساران نیز دنبال می‌شود.

تجهیز بیمارستان‌های ۹گانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای پذیرش بیماران کرونایی را می‌توان از جمله اقدام قابل توجه این سازمان دانست که در این میان بیمارستان نفت تهران بیش‌ترین فعالیت را در زمینه مبارزه با کرونا را داشته است. در بیمارستان نفت تهران مجموعاً ۷۰ تخت ‌شامل ۳۰ تخت داخلی زنان، ۳۰ تخت داخلی مردان و ۱۰ تخت آی سی یو به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است. همچنین برای این مرکز ۶ دستگاه ‌ونتیلاتور تدارک دیده شده است تا ظرفیت آی‌سی‌یوها افزایش پیدا کند.

پایش بیماران در خانه

یک گروه مستقل و هماهنگ برای پشتیبانی ۲۴ ساعته و پیگیری درمان بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان صنعت نفت تهران تشکیل شده است که این تیم متشکل از پزشک عمومی، خانواده، صنعتی و پرستار است که وضع سلامت بیمارانی را که باید در خانه قرنطینه شوند رصد می‌کند و مشاوره و توصیه‌های درمانی لازم را تا زمانی‌ که درمان کامل انجام شود، ارائه می‌دهد.

پیگیری‌ها عمدتاً تلفنی است و اگر برای بیمارانی که قرنطینه خانگی دارند نیاز به ارجاع به منزل باشد، صورت می‌گیرد. فهرست و تلفن تماس این افراد در اختیار تیم قرار می‌گیرد تا پیگیری مستمر انجام شود. با پیگیری این گروه، میزان بستری در بیمارستان کاهش می‌یابد و بیمارانی که برای قرنطینه خانگی در منزل هستند پایش می‌شوند و از طریق کانال ارتباطی ۱۵۱۹ با تیم تخصصی و آموزشی در ارتباط‌اند.

در ماهشهر نیز بیمارستان صنایع پتروشیمی به عنوان بیمارستان معین کرونا معرفی شده و ‌تمامی بیماران سطح شهر برای درمان به این بیمارستان اعزام می‌شوند. در اهواز هم بیمارستان نفت با آمادگی ‌کامل در بخش‌های آی سی یو و کاملاً ایزوله شده و ارائه سرویس‌های مطلوب به  خدمات‌دهی می‌پردازند؛ در ‌مجموع بیمارستان‌های ۹ گانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت آمادگی لازم را برای پذیرش بیماران ‌کرونایی دارند و علاوه بر آنها در شهرهای دیگر مثل اصفهان، شیراز، تبریز و کرمانشاه و شمال ‌کشور این لاین ویژه بیماران کرونایی را راه‌اندازی کرده‌اند و بیماران را از طریق یک اورژانس جداگانه مورد ‌پذیرش و مداوا قرار می‌دهند.

طبق برآوردهای حاصله، در یک ماه اخیر در کل این مراکز درمانی در سطح کشور ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای شاغل در صنعت ‌نفت و مراجعه کنندگان بومی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و هیچگونه منعی هم در ورود بیماران کرونایی غیرشاغل ‌و اقدامات درمانی برای آنها نیز نداشته‌ایم. ‌

راه‌اندازی سامانه غربالگری و بیماریابی 

 اطلاع رسانی گسترده و فعالیت‌های آموزشی بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است که در این میان، توصیه‌های پزشکی و رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه نیز از طریق فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها به‌منظور ‌آگاهی بخشی کارکنان انجام می‌شود. در این میان سامانه غربالگری، بیماریابی، کنترل و نظارت کارکنان صنعت نفت با هدف پیگیری دقیق وضع سلامت کارکنان و خانواده‌های آنان راه‌اندازی شده و کل جمعیت ‌صنعت نفت، اعم از شاغلان، خانواده‌های آنان و بازنشستگان امکان ثبت‌نام در این سامانه را دارند و همکاران سازمان بهداشت و درمان در حوزه طب صنعتی و پزشک خانواده با صرف وقت در تلاش هستند تا خدمات لازم درمانی را به موارد مشکوک ‌به ابتلا به ویروس کرونا که از طریق این سامانه اعلام می‌شود، ارائه کنند. ‌همچنین در حال حاضر تب‌سنجی در بیشتر واحدهای ستادی و عملیاتی با همت و تلاش کارکنان طب صنعتی سازمان بهداشت و درمان انجام می‌شود.

راه‌اندازی بخش عفونی در بیمارستان جم

اخیرا بخش عفونی در بیمارستان توحید جم راه‌اندازی شد که این بخش با ظرفیت ۱۴ تخت از  تجهیزات و امکانات لازم برخوردار است و هم‌اکنون نیروهای این بخش آماده ارائه خدمات درمانی به بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس جدید کرونا هستند.

قابل ذکر است که پیرو تصمیمات کمیته مدیریت شرایط اضطراری سطح ۳ شرکت ملی نفت ایران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مکلف است با همکاری تنگاتنگ دیگر شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران ضمن تدوین دستورعمل‌های بهداشتی نسبت به تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی و بهداشتی اقدام کند. بر این اساس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با برگزاری کلاس‌های آموزشی و توزیع پمفلت‌های مختلف برای جمعیت زیرپوشش، آمادگی کامل خود برای مقابله با ویروس کرونا را اعلام کرد و هم‌اکنون نیز در حالت آماده‌باش است.

به گفته مسئولان، قطع زنجیره انتقال، مهم‌ترین عامل برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا است که با کاهش سطح تماس افراد، تردد کمتر، نرفتن به مسافرت و قطع رفت‌وآمد خانوادگی و توجه به علایم مشابه سرماخوردگی، میسر می‌شود و به این ترتیب ریسک انتقال و شیوع بیماری کاهش می‌یابد. همچنین در صورتی‌ که اطلاعات کارکنان صنعت نفت که در ادارات دیگر مبتلا می‌شوند به بهداشت و درمان صنعت نفت تهران اطلاع‌رسانی شود، امکان آن فراهم است که نیازهای این  همکاران در قالب پروتکل‌های درمانی تأمین شود و تیم واکنش بتواند آموزش‌ها و درمان‌های لازم را از طریق ۱۵۱۹ و با حضور در محل کار به آنها اعلام کنند.

کد خبر 301421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =