تولید روزانه نفت اوپک در مارس ۲۰۲۰ به ۲۹ میلیون بشکه رسید

تازه‌ترین ارزیابی ماهانه نشان می‌دهد تولید نفت ۱۳ کشور عضو اوپک در ماه مارس در پی افزایش تولید اعضای اوپک حاشیه خلیج فارس عضو به ۲۹ میلیون بشکه در روز نزدیک شد.

به گزارش خبرگزاری پلتس از لندن، به نظر می‌رسد کشورهای اصلی تولیدکننده نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی، امارات و کویت پس از شکست توافق عرضه اوپک و متحدانش موسوم به «اوپک پلاس» در ماه گذشته میلادی، هیچ فرصتی را برای افزایش تولید نفت خام خود از دست ندادند.

ارزیابی‌های پلتس نشان می‌دهد این سه کشور در رساندن تولید نفت اوپک به ۲۸ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه - بالاترین میزان در سه ماه - نقشی اساسی داشتند، افزون بر آن چند عضو اوپک نیز با وجود پایان نیافتن دوره توافق (پایان ماه مارس) سهمیه تولید خود را افزایش دادند.

بر اساس محاسبات این مؤسسه، میزان پایبندی ۱۰ کشور عضو اوپک که موظف به رعایت سهمیه خود بودند، در ماه مارس از ۱۲۰ درصد به ۱۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش شانا، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در روزهای ۱۴ و ۱۵ آذرماه در نشست‌ ۱۷۷ اوپک و هفتمین نشست مشترک وزارتی اوپک و غیراوپک تصمیم گرفتند افزون بر کاهش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای که تا مارس ۲۰۲۰ پابرجا بود، در مجموع ۵۰۳ هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند.

کاهش تولید نفت اوپک و متعهدانش از نخستین روز ژانویه ۲۰۲۰ (چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه) از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه  رسید. ایران، ونزوئلا و لیبی از هرگونه کاهش تولید مستثنا بودند.

یک روز پس از پایان هشتمین نشست اوایل ماه مارس وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک موسوم به اوپک پلاس در وین، بازارهای جهانی نفت‌ خام شاهد آغاز جنگ قیمتی از سوی عربستان در بازارهای جهانی نفت بود، به‌طوری که مقام‌های نفتی ریاض از عرضه بیش از ۱۲ میلیون بشکه نفت‌ خام در بازارهای جهانی خبر دادند.

بازارهای جهانی نفت‌ خام هم‌اکنون افزون بر آثار منفی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا یعنی تضعیف شدید تقاضا به دلیل قرنطینه و اعمال مقررات منع رفت‌وآمد در بیشتر کشورهای جهان، کاهش تولید انواع فرآورده نفتی، تعطیلی بسیاری از پالایشگاه‌های دنیا، اعلام کاهش هزینه بسیاری از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در دنیا، با سیلی از مازاد عرضه نفت‌ خام به دلیل جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه روبه‌روست.

هم‌اکنون بیش از ۳ میلیارد نفر از شهروندان در سراسر دنیا به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند و این شرایط تقاضا برای نفت خام را به‌شدت و نزدیک به ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است.

قیمت‌های جهانی نفت خام ناگهان از سطوح ۶۵ دلار برای هر بشکه در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی به سطوح کنونی حدود ۲۰ دلار برای هر بشکه سقوط کرد، اما هم اکنون اندکی بهبود یافته است و نفت خام شاخص برنت از رقم‌های ۲۰ دلار برای هر بشکه در هفته گذشته، در سطوح نزدیک به ۳۳ دلار برای هر بشکه معامله می‌شود، اما همچنان پایین‌تر از رقم ۶۶ دلار در پایان سال ۲۰۱۹ میلادی است.

بر اساس بررسی پلتس، عربستان که اعلام کرده بود قصد دارد از ابتدای ماه آوریل، با عرضه حداکثری، تولید خود را به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند، تولید خود را در مارس به ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز، دقیقاً بالاتر از سهمیه ۱۰ میلیون و ۱۴۴ هزار بشکه در روز خود، افزایش داده است.

داده‌های نرم‌افزار پلتس فلو نشان می‌دهد میزان صادرات نفت خام این کشور، در هفته آخر ماه مارس، با نزدیک شدن به ۹ میلیون بشکه در روز به میزان قابل توجهی افزایش یافته و ریاض میزان ذخایر خود را نیز افزایش داده است.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، به‌طور کلی، تولید مارس اوپک از ماه فوریه ۹۸۰ هزار بشکه در روز بیشتر بود.

قرار است نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور حاضر در توافقنامه همکاری تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) از طریق وبینار برگزار شود، خبرها حاکی از آن است که دیگر تولیدکنندگان بزرگ جهان به جز ۲۳ کشور تولیدکننده عضو اوپک پلاس به این نشست دعوت شده‌اند.

کد خبر 301448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =