نشست اضطراری اوپک پلاس از طریق وبینار تا دقایقی دیگر آغاز می‌شود

دهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس برای نهایی و اجرایی کردن توافق کاهش تولید سه مرحله‌ای تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک از طریق وبینار قرار است شامگاه یکشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران از طریق وبینار برگزار شود.

به گزارش خبرنگار شانا، دهمین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به صورت فوق‌العاده شامگاه یکشنبه (۲۴ فروردین‌ماه) با هدف بررسی نحوه مشارکت مکزیک در توافق کاهش تولید و آغاز مرحله اجرایی آن در قالب توافقنامه همکاری، از طریق وبینار برگزار می‌شود.

مخالفت مکزیک با نحوه تخصیص سهمیه برای کاهش تولید نفت این کشور در قالب توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک سبب طولانی شدن نشست روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه) و مذاکرات بیش از ۱۰ ساعته اعضای ائتلاف اوپک پلاس شد، تا جایی که اعضا در بیانیه پایانی اجرایی شدن توافق نهایی برای کاهش تولید را منوط به امضای مکزیک و ملحق شدن این کشور دانستند.

مکزیک به جای پیشنهاد کاهش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای اوپک پلاس، فقط با کاهش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه موافقت کرده است.

مکزیک همچنان بر موضع خود درباره سهمیه تولید خود در قالب توافق کاهش عرضه اوپک پلاس پافشاری می‌کند، در عین حال عربستان هم اصرار دارد مکزیک باید در زمینه کاهش تولید خود مانند دیگر اعضای ائتلاف اوپک پلاس گام بردارد.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شده است، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای مجموع کاهش تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه‌ای از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به‌مدت دو ماه آغاز می‌شود و پایان این بازه ۳۰ ژوئن امسال خواهد بود.

کشورهای تولیدکننده نفت حاضر در توافقنامه همکاری سپس برای یک بازه زمانی ۶ ماهه دیگر از یکم ژوئیه تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ روزانه ۸ میلیون بشکه کاهش عرضه خواهند داشت، همچنین در بازه زمانی سوم از یکم ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ به‌مدت ۱۶ ماه نیز کاهش عرضه روزانه ۶ میلیون بشکه می‌شود.

گفت‌وگوها بین عربستان و مکزیک در روز شنبه (۲۳ فروردین‌ماه) پس از قول مساعد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به مکزیک برای جبران بخشی از (۲۵۰ هزار بشکه در روز) کاهش تولید این کشور آمریکای جنوبی در قالب توافق کاهش اوپک پلاس ادامه داشت.

اعضای ائتلاف اوپک پلاس پس از حصول توافق بر سر کاهش تولید بی‌سابقه روزانه ۱۰ میلیون بشکه با هدف ثبات بخشی به بازارهای جهانی نفت، مشارکت دیگر تولیدکنندگان نفت جهان را خواستار شدند.

 یک روز پس از نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس در روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ماه)، وزیران نفت و انرژی G20 هم روز جمعه (۲۲ فروردین‌ماه) در نشستی فوق‌العاده از طریق وبینار شرکت کردند و در پایان بدون اشاره به رقمی خاص برای کاهش تولید، بر استفاده از همه ابزارهای سیاسی موجود برای حفظ ثبات در بازار و قیمت‌های جهانی نفت خام تأکید کردند.

کد خبر 301615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =