«شیل» به شکل تأسف‌باری مانند «زغال‌سنگ» محو می‌شود

«شیل به شکل تأسف باری مانند صنعت زغال‌سنگ محو می‌شود» این جمله تلخ تولیدکنندگان شیل است که رؤیای تحقق‌یافته آنها پس از تبدیل شدن آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان در فرصت کوتاهی به کابوس تبدیل شد. تولیدکنندگان ایالت تگزاس که همانند دیگر تولیدکنندگان شیل این روزها آرام و قرار ندارند، دیروز گرد هم آمدند.

به گزارش شانا، برنامه‌ریزان انرژی تگزاس دیروز (سه‌شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه) در نشستی شنونده سخنان موافقان و مخالفان تولیدکننده نفت در ایالت تگزاس بودند، تولیدکنندگانی که روزانه حدود ۵ میلیون بشکه نفت خام تولید می‌کنند و اینک با پیشنهاد کاهش ۲۰ درصدی تولید که معادل یک میلیون بشکه در روز می‌شود، روبه‌رو هستند. بخوانید آنها چه گفتند.

موافقان چه گفتند؟ دو شرکت تولیدکننده بزرگ منطقه پرمین Pioneer و Parsley از موافقان اصلی کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه بودند. آنها معتقدند اگر اقدامی انجام نشود شیل به شکل تأسف‌باری مانند صنعت زغال‌سنگ محو می‌شود.

بر اساس ارزیابی این دو شرکت، در صورت کاهش تولید نفت خام به یک میلیون بشکه در روز قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی به حداقل ۳۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد که به‌طور موقت برای صنعت فلج‌کننده است، اما همچنان اجازه حیات را به آن می‌دهد.

آنها معتقدند اگر اقدامی صورت نگیرد قیمت‌های نفت در سطح ۲۰ دلار برای هر بشکه باقی می‌ماند و ۸۰ درصد شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل را به ورشکستگی خواهد کشاند.

مدیرعامل شرکت Pioneer معتقد است: اقدام ایالت تگزاس سبب می‌شود دیگر ایالت‌های آمریکا و کشورهای عضو گروه ۲۰ نیز اقدام‌های جدی‌تری را برای تثبیت قیمت نفت خام انجام دهند.

مخالفان چه گفتند؟ مخالفان اما با این استدلال که کاهش ۳۰ درصدی مخارج سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان نفت شیل سبب می‌شود تعداد دکل‌های حفاری فعال همچنان روند کاهشی خود را حفظ کند و تولید نفت خام به‌صورت طبیعی کاهش یابد، بنابراین نیازی به مداخله و هماهنگی میان شرکت‌ها برای کاهش تولید وجود ندارد، مخالفت خود را با کاهش تولید اعلام کردند.

آنها معتقدند که کاهش تولید باید از طریق سازوکارهای بازار آزاد و از محل افت طبیعی تولید مخازن صورت گیرد. رئیس انجمن نفت و گاز تگزاس می‌گوید:  تولیدکنندگان خود به‌صورت داوطلبانه در حال کاهش تولید نفت خام هستند و این فرآیند به صورت خودکار و خودتنظیم‌گر ازسوی بازار آزاد در حال انجام است.

اعضای اصلی کمیسیون چه گفتند؟ تنها یکی از سه عضو تصمیم‌گیر کمیسیون خطوط آهن تگزاس معتقد به کاهش تولید مستقیم از طریق نظام سهمیه‌بندی pro-rationing است. دو عضو دیگر این کمیسیون حمایت خود را از سازوکار بازار نشان داده‌اند، اما در عین حال هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند.

 این دو عضو معتقدند شرکت‌های کوچک‌تر تولیدکننده نفت باید از این تعدیل تولید معاف شوند زیرا ۹۰ درصد تولید نفت شیل در ایالت تگزاس از سوی ۱۰۰ شرکت بزرگ تولیدکننده نفت انجام می‌شود. این موضع‌گیری مورد حمایت شرکت‌های کوچک و خصوصی با ظرفیت تولید کمتر از ۱۰ هزار بشکه در روز قرار گرفته است.

این گروه از تولیدکنندگان ضمن حمایت از تصمیم کاهش مستقیم تولید نفت، معتقدند شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند با توسل به سازوکارهای بازار آنها را از بازار نفت بیرون بیندازند.

چه نگرانی‌هایی وجود دارد؟ پر شدن ظرفیت انبارهای ذخیره‌سازی تجاری نفت خام تا ماه مه ۲۰۲۰ هم از نگرانی‌های نشست برنامه‌ریزان انرژی تگزاس با تولیدکنندگان این ایالت بود. آنها معتقدند این موضوع می‌تواند سقوط بیشتر قیمت نفت خام را به‌دنبال داشته باشد.

شرکت Plains که یکی از شرکت‌های خطوط لوله نفت اصلی در منطقه تگزاس است اواخر ماه مارس به شرکت‌های تولیدکننده هشدار داده بود که تولید نفت خود را کاهش دهند، زیرا ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در اواسط ماه مه تکمیل می‌شود. به همین دلیل این شرکت هم‌اکنون از هر تولیدکننده‌ای درخواست کرده که قبل از تحویل نفت خام تولیدکنندگان خود برای انتقال، مقصد آن را به دقت مشخص کند.

شرکت Plains انتظار دارد به دنبال تکمیل ظرفیت انبار برای ذخیره‌سازی نفت خام در آمریکا ۴ میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام در آمریکا متوقف شود که بخش اعظم آن در ماه مه محقق خواهد شد.

کاهش تولید گاز همراه نیز دیگر نگرانی بود که عنوان شد، بر این اساس در صورت تصمیم بر کاهش تولید نفت خام، تولید گاز همراه نیز تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت. این موضوعی است که برای شرکت Enterprise  به عنوان بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده گاز مایع در تگزاس نگران‌کننده است، زیرا این صنعت همچنان در شرایط رکود موجود رونق مناسبی دارد.

دیدگاه موافقان و مخالفان و نگرانی از جنس تگزاسی آنها را خوانده‌اید، اما آنچه قابل توجه است اینکه به نظر می‌رسد تولیدکنندگان نفت شیل به صورت هماهنگ در جهت کاهش تولید اقدام نخواهند کرد و  شرکت‌های بزرگ بر این موضوع تمرکز خواهند کرد تا اموال شرکت‌های کوچک و آسیب‌پذیر را که با ادامه این روند ورشکست خواهند شد، خریداری کنند و درصدد ادغام آنها برآیند، یعنی فرصت‌طلبی در بحبوبه مشکلات. آیا قانون جنگل بار دیگر حاکم می‌شود و قدرتمندان می‌مانند. باید صبر کرد.

کد خبر 301790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =