دستیابی به دانش کنترل ارتعاشات ماشین‌آلات دوار در آغاجاری‬

کارشناسان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری با تعمیر کنترلرهای لرزش ‪VC920‬، به دانش کنترل ارتعاش‌های ماشین‌آلات دوار با استفاده از رمز گشایی مهندسی معکوس دست یافتند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، سیدمحسن دهبانپور، رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: کارشناسان این اداره با رمزگشایی مهندسی معکوس، موفق به تعمیر کنترلرهای لرزش VC920 و دستیابی به دانش کنترل ارتعاشات ماشین‌آلات دوار شدند.

 وی عنوان کرد: پایش و کنترل ارتعاشات ماشین‌آلات دوار (Condition Monitoring) یکی از پارامترهای مهم در زمان کارکرد دستگاه است، از این رو با توجه به اینکه تکنولوژی کنترلرهای لرزش و سیستم حفاظت کمپرسورهای گازی در انحصار چند کشور محدود از جمله آمریکا و آلمان است، کارشناسان شرکت آغاجاری در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در سال جهش تولید با اتکا به دانش، تجربه، هم‌اندیشی و مشارکت مسئولانه با حداقل مستندات و پایش کارکرد کمپرسور موفق به استخراج و طراحی اطلاعات مورد نظر شدند و این ادوات را در واحد جمع‌آوری و تزریق گاز امتزاجی رامشیر با رمزگشایی و مهندسی معکوس تعمیر کردند.

رئیس نگهداری و تعمیرات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری افزود: کنترلرهای لرزش واحد جمع‌آوری دارای پردازنده، منبع تغذیه و نمایشگر است که در ارتباط کامل با سیستم کنترل صنعتی ایستگاه، کار تبادل اطلاعات را انجام می‌دهد.

دهبانپور تصریح کرد: سیستم کنترلرهای لرزش وظیفه پایش لرزش و ارتعاشات قسمت‌های مختلف کمپرسور، گیربکس و الکتروموتور واحد جمع‌آوری را به‌عهده دارند، به این صورت که هرگونه ارتعاشی که دامنه و سرعت آن از حد مجاز فراتر باشد ابتدا به‌صورت آلارم به اپراتور اطلاع‌رسانی می‌شود و در صورت برطرف نکردن ریشه آن نظیر کمبود خوراک، پدیده سرج یا مشکلاتی چون استهلاک در تجهیزات مکانیکی مثل چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها، اقدام به صدور فرمان توقف اضطراری می‌کند.

 وی با اشاره به قابلیت تعمیم این تجربه در دیگر کمپرسورهای مشابه گفت: تعمیر و راه‌اندازی هرکدام از این ادوات در شرایط کنونی بیش از ١٠ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی برای شرکت در پی خواهد داشت.

کد خبر 301809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =