رونمایی از دو دستاورد در مجتمع گاز پارس جنوبی برای مقابله با کرونا

مهندسان فاز ۱۲ مجتمع گاز پارس جنوبی همگام با دیگر جهادگران عرصه مبارزه با ویروس کرونا، موفق به ساخت تعدادی دستگاه اکسیژن‌ساز و تب‌سنج ویژه شدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، هادی هاشم‌زاده فرهنگ، مدیرعامل شرکت پالایش مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با توجه به جلسات و دستورعمل‌های صادره از سوی کمیته سلامت ستاد شرکت ملی گاز ایران با قید فوریت، این دستورعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها در سطح مجتمع ابلاغ و تمهیدات خاصی در دو بخش داخلی و محیط پیرامونی این مجتمع در راستای موضوع سلامت و مقابله با ویروس کرونا اندیشیده شده است.

وی افزود: مهندسان و کارشناسان این مجتمع در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده، در راستای تولید پایدار و مستمر گاز و مسئولیت‌های اجتماعی و نیز حفظ سلامت کارکنان به یاری جهادگران عرصه مقابله با کرونا شتافتند و با همدلی و همیاری، تهدیدهای ایجادشده را به فرصت تبدیل کردند و توانستند چند دستگاه را برای مقابله و حفاظت در مقابل کرونا در فاز ۱۲ تولید کنند.

محمود محمدی، رئیس اچ‌اس‌یی و پدافند غیرعامل پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی در این زمینه اظهار کرد: ضمن اینکه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردیم، با توجه به محدودیت‌هایی که در تأمین دستگاه‌های تب‌سنج مناسب در داخل کشور وجود دارد، تصمیم به ساخت این دستگاه‌ها با کیفیت بالا گرفتیم.

وی افزود: در همین راستا با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و تعدادی از همکاران توانمند پالایشگاه توانستیم در کمتر از دو روز، دستگاه تب‌سنج تمام اتوماتیک را برای نخستین ‌بار در ایران بسازیم که ضمن شناسایی چهره فرد، میزان تب را نیز مشخص می‌کند و براساس یک پروتکل، اجازه ورود به پالایشگاه را می‌دهد.

رئیس اچ‌اس‌یی و پدافند غیرعامل پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: در زمینه ضدعفونی خودرو نیز همکاران توانستند برای نخستین‌بار تونل ضدعفونی خودرو را بسازند و آن را در ورودی پالایشگاه نصب کنند.

تولید دستگاه اکسیژن‌ساز با کیفیت

محمدی گفت: موضوع مهم بعدی برای ما به‌عنوان یک صنعت بزرگ، چالش‌های محیط پیرامونی است و بر این اساس، ارائه خدمات به هموطنان در شهرهای اطراف را جزیی از وظایف خود در چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی می‌دانیم. با توجه به نیاز به تب‌سنج‌ در شهرهای پیرامونی، این دستگاه‌ها را در اختیار آنها قرار دادیم و این کار کمک می‌کند میزان مواجهه با بیماری کرونا در محیط‌ پیرامونی نیز کمتر شود.

وی یادآور شد: از طرفی با توجه به اینکه پیش‌بینی کردیم ممکن است با افزایش تعداد بیماران و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها نیاز به قرنطینه خانگی به وجود بیاید، دستگاه اکسیژن‌سازی ساختیم که از نمونه خارجی بسیار بهتر است. این دستگاه کمپرسوری بسیار قوی‌تر از نمونه‌های مشابه دارد و از سه فیلتر در آن استفاده می‌شود که توان فیلترها را بسیار بالاتر می‌برد.

رئیس اچ‌اس‌یی و پدافند غیرعامل پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: همچنین برتری دیگر این دستگاه نسبت به نمونه مشابه خارجی این است که در طراحی آن از مخازن ذخیره‌سازی استفاده شده و حین اکسیژن‌دهی می‌تواند عملیات ذخیره‌سازی را در کپسول‌های ۵ و ۱۰ کیلویی انجام دهد.

محمدی درباره مزایای دیگر این دستگاه بیان کرد: این دستگاه قابلیت ذخیره‌سازی نیرو را نیز دارد تا در صورت قطع برق بتواند روند اکسیژن‌دهی را ادامه دهد، همچنین قابلیت حمل دارد و در بیمارستان و منزل قابل استفاده است، بنابراین این دستگاه از نمونه خارجی به مراتب بهتر است و قطعاً کاهش قیمت قابل توجهی نیز خواهد داشت و صرفه اقتصادی قابل توجهی ایجاد می‌کند. اکنون دانش فنی این دستگاه‌ها کاملاً در اختیار پالایشگاه است و می‌توانیم برای تولید انبوه آنها نیز اقدام کنیم.

تجهیز خودروهای شهرداری

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خودروهای موجود در شهرداری و ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهرهای اطراف امکان پخش محلول‌های ضدعفونی را به‌صورت خودکار نداشتند، به پالایشگاه آمدند و تجهیزی روی ماشین‌آلات نصب شد تا بتوانند پاشش این محلول ضدعفونی را به‌صورت خودکار انجام دهند.

به گفته محمدی، این اقدام سبب شده هم ضدعفونی بهتری انجام شود، هم میزان مصرف محلول ضدعفونی‌کننده به یک‌پنجم کاهش یابد که کمک بسیاری در انجام گندزدایی سطوح در شهرهای اطراف کرده است.

رئیس اچ‌اس‌یی و پدافند غیرعامل پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: این محلول ضدعفونی با ایجاد تغییری در فرآیند پالایشگاه انجام شده و به‌صورت کاملاً استاندارد تولید می‌شود، همچنین در سه نوبت در زمان تولید، بارگیری و پس از بارگیری آزمایشگاه پالایشگاه از این محلول نمونه‌گیری می‌کند تا استاندارد آن حفظ شود و با پروتکل‌های بهداشتی همخوانی داشته باشد و با خیال راحت از آن استفاده شود.

کد خبر 301894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =