کرونا بیش از اختلاف‌های اوپک‌ پلاس به بازار نفت آسیب می‌رساند

یک کارشناس بازار نفت اعلام کرد که آسیب ویروس کرونا بر بازار نفت بیش از آسیب اختلاف‌سلیقه‌های میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، راستی برازیل، مدیرعامل آربی‌ان انرژی اعلام کرد که همه‌گیری ویروس کرونا بیش از اختلاف‌های موجود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش بر سر قیمت نفت، به بازار نفت آسیب می‎‌رساند.

وی در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه ویروس کرونا اقتصاد جهانی را به مخاطره انداخته‌ است، گفت: به نظر من ۱۵ درصد این بحران ناشی از جنگ قیمتی عربستان و روسیه و ۸۵ درصد آن ناشی از ویروس کروناست.

به گزارش شانا، در نشست اخیر اوپک پلاس به‌صورت وبینار مقرر شد از اول ماه مه اعضا اوپک پلاس روزانه ۹.۷ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند. سه کشور ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش تولید مستثنا شدند. کاهش تولید این گروه در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به ۸ میلیون بشکه در روز و در کل سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ به ۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بلافاصله پس از نشست اوپک پلاس، وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو گروه ۲۰ (G۲۰) نیز گردهم آمدند و تصمیم گرفتند برای مدت یک سال روزانه ۳.۷ میلیون بشکه از تولید نفت خود بکاهند. هرچند پس از قهر و آشتی روس‌ها و پنج هفته مخالفت با کاهش تولید و چهار روز پس از کارشکنی‌ مکزیک، رویداد توافق تاریخی در بازار نفت اتفاق افتاد، اما واکنش سرد بازار از این رویداد مهم بازار جهانی نفت کاست.

تا پیش از شیوع جهانی کرونا و جنگ قیمتی نفت، مجموع عرضه نفت به بازارهای جهانی روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه بوده است. بر این اساس، تصمیم اوپک پلاس تنها حدود ۱۰ درصد از این رقم می‌کاهد و نمی‌تواند حریف افت تقاضای روزانه حدود ۳۰ میلیون بشکه‌ای شود.

آنچه سبب شد تصمیم تاریخی اوپک پلاس برای کاهش روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در ماه‌های مه و ژوئن اثری بر بازار نفت نداشته باشد، موضوع افت شدید تقاضا و البته وجود مازاد عرضه در بازار است، همچنین نباید نفت ذخیره‌شده کشورهای تولیدکننده را نیز از یاد برد.

موضوع مهمی که از آن غافل شده‌ایم این است که هرچند بازار نفت با کاهش تقاضا روبه‌رو شده، اما مخازن ذخیره‌سازی‌ راهبردی و تجاری کشورها نیز در حال پر شدن از نفت ارزان‌ قیمت است، بر این اساس به نظر می‌رسد کاهش تقاضا کمتر از برآورد منابع بین‌المللی و حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون بشکه باشد.   

برازیل افزود: مازاد عرضه در کل جهان احساس می‌شود و  ظرفیت باقیمانده برای ذخیره‌سازی نفت رو به پایان است. 

وی توضیح داد این پدیده در بازار نفت نشان‌دهنده مشکلی قراردادی در بازار است.  

مدیرعامل آربی‌ان انرژی گفت: این مشکل «بازار کاغذی» است و مشکلی در بشکه‌های فیزیکی وجود ندارد.  

برازیل افزود: قراردادهای آتی ماهانه معامله می‌شوند و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی برای ماه ‌ژوئن که حدود یک ماه دیگر منقضی می‌شود، هنوز بالاتر از ۲۰ دلار برای هر بشکه است.

وی گفت: در صورت تداوم شرایط کنونی چالش موجود در بازار کاغذی می‌تواند به بازار فیزیکال نفت هم سرایت کند.
 

کد خبر 302013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =