۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
  • کد خبر: 302094
پیشگامی کویت در آغاز روند کاهش عرضه نفت

وزیر نفت کویت از آغاز روند کاهش تولید نفت این شرکت پیش از رسیدن موعد مرحله اجرا توافق کاهش عرضه اوپک پلاس خبرداد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوبی،  خبرگزاری رسمی کویت (کونا) به نقل از خالد الفاضل، وزیر نفت کویت، اعلام کرد: کویت روند کاهش عرضه نفت خام به بازارهای بین‌الملی را بدون منتظر ماندن برای فرارسیدن زمان آغاز مرحله اجرایی توافق کاهش عرضه نفت تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک پلاس، آغاز کرده است.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در دهمین نشست فوق‌العاده خود از طریق وبینار سرانجام پس از پذیرفتن گزینه کاهش تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای مکزیک و موافقت این کشور آمریکای شمالی برای حضور در این توافق، بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق رسیدند.

خط پایه و مبنای محاسبه تولید برای همه کشورهای حاضر در این توافق به جز عربستان و روسیه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین شد، در حالی که مبنای محاسبه تولید برای روسیه و عربستان روزانه ۱۱ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است.

کشورهای ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از این توافق کاهش تولید که قرار است از یکم ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۲ اردیبهشت‌ماه ۹۹) اجرایی شود، مستثنا هستند.

مکزیک تنها مخالف نحوه تخصیص سهمیه کاهش تولید در نهمین نشست فوق‌العاده اوپک پلاس در روز ۲۱ فروردین‌ماه بود، بر این اساس مکزیک در این توافق روزانه ۱۰۰ هزار بشکه (آمریکا به جای مکزیک روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از تولید خود می‌کاهد) تولید خود را کاهش می‌دهد.

اوپک‌پلاس از ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۰ کشور غیرعضو این سازمان (روسیه به علاوه ۹ تولیدکننده دیگر نفت) از سال ۲۰۱۷ میلادی با همکاری یکدیگر به‌منظور بهبود شرایط بازارهای جهانی نفت‌خام، رشته‌ای از توافق‌های کاهش تولید را اجرا کردند.

کد خبر 302094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =