قزاقستان برای اجرای تعهد خود در توافق اوپک پلاس آماده می‌شود

قزاقستان همسو با توافق کاهش عرضه اوپک پلاس به دنبال فراهم کردن شرایط برای کاهش ۲۲ درصدی عرضه نفت و هماهنگی با شرکت‌های خارجی فعال در این کشور آسیای میانه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، منابع مطلع اعلام کردند که قزاقستان در شرف حصول توافق با شرکت‌های بزرگ فعال در میدان‌های نفتی تنگیز و کاشاگان است تا از یکم ماه ماه مه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) تولید نفت خود را همسو با توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس ۲۲ درصد کاهش دهد.

وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که این کشور متعهد شده است با کاهش عرضه روزانه ۳۹۰ هزار بشکه‌ای مجموع تولید خود را  به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

دو منبع مطلع اعلام کردند این کشور آسیای میانه در نظر دارد کل تولید نفت خود را نسبت به میانگین سطح تولید در سه ماه نخست امسال ۲۲ تا ۲۳ درصد کاهش دهد و در این راستا از شرکت‌های خارجی فعال در صنعت نفت خودخواسته است بر این اساس تولید را کاهش دهند.

در توافق‌های پیشین اوپک پلاس از شرکت‌های بین‌المللی برای کاهش تولید درخواستی نمی‌شد، اما این بار کاهش تولید بیش از آن است که قزاقستان بتواند بدون مشارکت این سرمایه‌گذاران خارجی آن را عملی کند.

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس از جمله روسیه و قزاقستان در دهمین نشست فوق‌العاده خود بر سر کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های مه و ژوئن به توافق رسیدند تا بتوانند بر مازاد عرضه پیش‌بینی نشده ناشی از همه‌گیر شدن ویروس کرونا غلبه کنند.

طبق گفته منابع مطلع از این موضوع، کنسرسیوم تنگیزشورون‌اویل (TCO) فعال در توسعه میدان تنگیز که شرکت شورون آمریکا اداره آن را به عهده دارد و شرکت عملیاتی خزر شمالی (NCOC) که برداشت نفت از میدان کاشاگان را عهده‌دار است، به‌زودی برای کاهش تولید با وزارت انرژی قزاقستان به توافق می‌رسند.

وزارت انرژی قزاقستان از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

کد خبر 302354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =