عملکرد موفق نفت مناطق مرکزی در حفر چاه‌ زاویه‌دار

اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران سال گذشته با بهره‌مندی از هشت دکل، نسبت به حفاری و تکمیل ۹ حلقه چاه جدید و ۷ حلقه چاه تعمیری در مجموع به میزان ۲۷ هزار متر اقدام کرد و توسعه عملیات حفر چاه‌ زاویه‌دار را در دستور کار قرار داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، افشار عارفی‌سیگارودی، رئیس اداره حفاری این شرکت درباره فعالیت‌ها و شاخص‌های عملکرد این اداره در سال گذشته گفت: اداره حفاری در زمینه بهینه‌سازی عملیات حفاری مواردی همچون بهینه‌سازی انتخاب مته حفاری، پارامترهای مکانیکی و هیدرولیکی عملیات حفاری، طراحی و انتخاب رشته حفاری را در دستور کار داشت و با اجرای مجموع فعالیت‌های برشمرده در میدان‌های دهلران، سعادت‌آباد، تابناک، هما و چشمه‌خوش، سبب کاهش قابل‌توجه زمان حفاری و جهش در نرخ حفاری در این میدان‌ها اعم از نفتی و گازی شد.

وی درباره توسعه موفقیت‌آمیز حفر چاه‌های زاویه‌دار و Ultra Deep Highly Deviated Well به‌ویژه در میدان‌هایی با ویژگی‌های خاص تصریح کرد: این موضوع سبب توانمندسازی شرکت در حفر چاه‌های پیشرفته و با ضریب بازیافت بالا خواهد شد. در این زمینه می‌توان به حفاری میدان دهلران که پیچیدگی و دشواری بسیار زیادی در عملیات حفاری در بین میدان‌های ایران دارد اشاره کرد که اداره حفاری موفق شد یک حلقه چاه را در عمق ۴ هزار و ۷۰۰ متری (TVD=۴۴۰۰ Mt) و زاویه ۷۵ درجه (Highly Deviated) با طول حفره جهت‌دار ۲ هزار متری و در سایز حفره کوچک ۸/۷-۵ اینچ حفاری کند. ثبت چنین رکوردی با توجه به شرایط حفاری این میدان و پیچیدگی‌های آن نه‌تنها در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، بلکه در حفاری دیگر میدان‌های خشکی بی‌نظیر است.

رئیس اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره ارتقای ساختار مدیریت ریسک و کاهش حوادث غیرمترقبه نیز عنوان کرد: با توجه به نقش تعیین‌کننده زمان‌های ازدست‌رفته ناشی از وقوع حوادث غیرمترقبه در زمان نهایی تکمیل چاه، با ایجاد ساختارهای مدیریت ریسک روزانه، بانک اطلاعاتی کامل و بررسی شرایط مشابه در تاریخچه هر میدان، ایجاد بهترین برنامه اقدامی (Action Plan) در زمان وقوع حادثه انتخاب شد و با کمترین انحراف از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به انجام رسید که این موضوع در چاه‌های تعمیری و برای تحقق برنامه زمان‌بندی پروژه‌های حفاری از اهمیت بالایی برخوردار است.

سیگارودی، بهینه‌سازی رانش آستری و ارتقای کیفیت سیمان‌کاری در افق‌های مخزنی را از دیگر اقدام‌های انجام‌شده عنوان کرد و افزود: اقدام‌های مؤثری برای کاهش ریسک رانش جداری و بهبود کیفیت سیمان‌کاری به‌خصوص در چاه‌های Highly Deviated با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا انجام شد که به‌طور مشخص می‌توان به استفاده از ابزار Spiralizer برای نخستین‌بار برای رانش آستری ۵ اینچ در چاه دهلران-۲۵ تعمیری اشاره کرد که سبب رانش موفقیت‌آمیز آستری در حفره باز ۲ هزار متری با زاویه ۷۵ درجه شد.

 بر اساس این گزارش، توجه ویژه به محیط‌زیست با استفاده از تغییر اساسی در طراحی سیالات حفاری استفاده‌شده در افق مخزنی و جایگزین کردن گل پایه روغنی با گل پایه آبی، توجه به نوآوری در این زمینه و استفاده از فناوری‌های جدید با رویکرد نوآورانه، کاهش هزینه و ارتقای راندمان حفاری در بخش سیالات حفاری و صرفه‌جویی در مصرف مواد و همچنین کالای موجود در انبارها از دیگر شاخص‌های مهم اداره حفاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در توسعه میدان‌ها است. همچنین نگرش صیانت از محیط‌زیست تأثیر مستقیمی در کاهش هزینه‌های حفاری در پی داشته است. برای نمونه در یکی از چاه‌های میدان دهلران با رعایت موازین و الزام‌های زیست‌محیطی ۲۷ میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است. در زمینه رویکرد صرفه‌جویی در مصرف مواد گل و سیمان و کالای موجود در انبارها نیز می‌توان به‌صرفه‌جویی ۷۵۱ میلیارد ریالی و حدود ۱۵۰ هزار یورویی در دو سال گذشته اشاره کرد.

کد خبر 302427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =