۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
  • کد خبر: 302520
تعدیل نیرو در شرکت ملی حفاری ایران کذب است

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، شایعه تعدیل نیرو در این شرکت را تکذیب کرد و گفت: هیچ خللی از نظر تعدیل نیرو یا عدم پرداخت حقوق کارکنان در این شرکت وجود ندارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سیدعبدالله موسوی افزود: ماهیت عملیات حفاری در صنعت نفت مبتنی بر جابه‌جایی دکل‌های حفاری و نیروی انسانی است و این شرکت برنامه کاری جامعی در سال جهش تولید دارد که پیش‌زمینه آن بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و کارآمد است.

وی گفت: گردش کار در شرکت ملی حفاری ایران با توجه به نیازهای صنعت نفت کشور به صورت موافقتنامه، انعقاد قرارداد، پروژه‌ای و مشارکتی صورت می‌پذیرد و اصولاً پایان یک پروژه، آغاز قرارداد جدید، تغییر کارفرماها، توقف عملیاتی دکل‌های حفاری و کاریابی آنها در سایر پروژه‌ها موضوعی طبیعی است و این روند در ۴۰ سال گذشته استمرار داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه برای تحقق اهداف کاری باید سرعت عمل در اجرای پروژه‌ها بیشتر شود، اظهار کرد: ماهیت کار در صنعت حفاری منطبق بر نیاز بازار و رقابت است و این شرکت نیز با توجه به تغییر شرایط کار در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شروع طرح موسوم به توسعه ۲۸ مخزن، برنامه‌های خود را با برنامه‌های صنعت نفت تطبیق داده تا با همکاری و مشارکت در قراردادهای مربوط به این طرح در قالب عقد قرارداد، تفاهمنامه و مشارکت‌نامه با شرکت‌های بخش خصوصی و همچنین حضور در قراردادهای EPD حضوری فعال داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ اقدامی در جهت تعدیل و حذف نیروی انسانی در این شرکت صورت نگرفته است، گفت: به نظر می‌رسد ماهیت ذاتی حفاری در صنعت نفت، بستری برای ایجاد شایعاتی از این دست بوده باشد، اما آنچه مسلم است صنعت حفاری روزهای پرکاری را در سال ۹۹ پیش رو دارد که تنها  با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص به نتیجه خواهد رسید.

اولویت‌های کاری

موسوی در ادامه با تشریح اولویت‌های این شرکت در سال جهش تولید، از به‌کارگیری ۱۵ دکل حفاری در طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی خبر داد و گفت: کاریابی این تعداد دکل انجام شده و در سه ماه آینده وارد چرخه عملیاتی خواهند شد.

وی با اشاره به قرارداد اخیر منعقدشده میان این شرکت و شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی گفت: در چارچوب این قرارداد که اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون دلار دارد، حفاری ۶ حلقه چاه را با کاربست دو دکل حفاری در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در برنامه قرار داده‌ایم.

موسوی افزود: مذاکراتی نیز برای انجام فاز دوم حفاری در میدان‌های سپهر و جفیر صورت گرفت که در صورت انجام مقدمات برگزاری مناقصه از سوی شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی و طی مناسبات قانونی در چارچوب وظایف و اختیارات شرکت ملی نفت ایران، حفاری ۱۰ حلقه چاه دیگر در این میدان در دستور کار قرار خواهد گرفت. مذاکراتی نیز با شرکت مادر گسترش انرژی پاسارگاد صورت گرفته که در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، حفاری ۶ تا ۷ حلقه چاه در مخزن سیاه‌مکان نیز به فعالیت‌های امسال ملی حفاری افزوده خواهد شد.

به گفته وی، مذکرات با گروه گسترش انرژی پاسارگاد در مجموع حول حفاری ۱۸ حلقه چاه در میدان‌های نفتی انجام شده که در صورت نهایی شدن، حدود هشت دکل حفاری به این کار اختصاص می‌یابد.

موسوی گفت: در سال ۹۹، علاوه بر تداوم برنامه‌های کاربردی شرکت در سال گذشته مبنی بر کنترل هزینه‌ها، برنامه‌ریزی مدونی نیز برای حضور پررنگ در پروژه توسعه ۲۸ مخزن نفتی انجام داده‌ایم که با مذاکرات انجام‌شده با شرکت های E&P، ظرف دو تا سه ماه آینده افزون بر تامین دکل، نسبت به تأمین خدمات حفاری نیز اقدام خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه راهبرد خودگردانی سال گذشته در این شرکت عملیاتی شده است، گفت: این راهبرد در سال ۹۹ نیز ادامه می‌یابد.

موسوی افزود: در حوزه حمایت از صنعتگران داخلی نیز ضمن پرداخت تمامی مطالبات مالی این شرکت‌ها در سال گذشته، برنامه‌های این شرکت در حوزه تداوم همکاری با شرکت های ذی‌صلاح و شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۸ با جدیت دنبال خواهد شد.

حفاری در دریا

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد فعالیت‌های این شرکت در حوزه حفاری اکتشافی تعریف شده و شرکت ملی حفاری با دارا بودن سه دکل حفاری دریایی، به ارائه خدمات در زمینه حفاری دریایی مشغول است که یکی از این دکل‌ها در قرارداد مشترک با شرکت نفت فلات قاره ایران در حال انجام کار است.

وی همچنین از انجام توافق‌هایی با شرکت نفت و گاز پارس خبر داد و گفت: با مذاکرات انجام‌شده، دکل‌های شهید رجایی و مدرس به صورت بارج در اختیار این شرکت قرار خواهند گرفت.

موسوی به هزینه بالای بازسازی دکل‌های دریایی اشاره کرد و گفت: با ابراز تمایل شرکت نفت و گاز پارس قرار شد این دکل‌ها به صورت بارج و با اجاره روزانه ۱۰ هزار دلار برای هر دکل در اختیار این شرکت قرار گیرد که درآمدزایی خوبی برای شرکت ملی حفاری در پی خواهد داشت.

وی در عین حال از آمادگی شرکت ملی حفاری ایران برای حضور مقتدرانه در پروژه‌های حفاری فراساحل خبر داد و گفت: آماده هستیم در صورت نیاز صنعت نفت به حفاری دریایی، مدیریت عملیات حفاری در دریا را به‌عهده بگیریم.

کد خبر 302520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =