۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
  • کد خبر: 302823
عملکرد بهداشت و درمان نفت در حضور جهانگیری تشریح شد

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با طراحی و تدوین بیش از ۵۰ دستورعمل، تأمین حداکثری وسایل حفاظت فردی، ایجاد سامانه جامع غربالگری، راه‌اندازی اورژانس خاکستری و تمهیدات ویژه برای بستری و پایش مستمر وضع جسمی مبتلایان به کووید-۱۹، در مقابله با شیوع کرونا در سطح صنعت نفت اقدام‌های گسترده‌ای انجام داده است.

به گزارش خبرنگار شانا، حبیب‌الله سمیع، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت امروز (سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در نشست مشترک اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با وزیر نفت و و معاونان وی که در وزارت نفت برگزار شد، به تشریح اهم اقدام‌های این سازمان در مقابله با ویروس کووید-۱۹ پرداخت و گفت: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با در اختیار داشتن ۹ بیمارستان، ۳۵ پلی‌کیلینک تخصصی، ۷۰ مرکز سلامت خانواده و ۱۸۰ مرکز طب صنعتی و بهداشت مستقر در مناطق عملیاتی صنعت نفت، وظیفه مدیریت شرایط اضطراری اپیدمی کووید-۱۹ را در جامعه شاغلان، بازنشستگان و خانواده‌های محترم آنان در سطح کشور با جمعیت زیر پوشش حدود ۵۰۰ هزار نفر به‌عهده دارد که باید جمعیت ۵۰۰ هزار نفری مشتمل بر کارکنان قراردادی، پیمانکار و ساکنان بومی مناطق عملیاتی نفت را نیز به این میزان اضافه کرد.

وی درباره اقدام‌های پیشگیرانه‌ای که در دستور کار صنعت نفت قرار گرفت، به تشکیل ساختار فرماندهی ستاد مقابله با کویید-۱۹ در صنایع نفت و گاز در سطح مناطق مختلف و برگزاری کمیته شرایط اضطراری سطح سه در چهار شرکت اصلی اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ دستورعمل و شیوه‌نامه و راهنمای اجرایی بر اساس ضوابط علمی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در این زمینه طراحی و تدوین شده است که آن را متناسب با شرایط سکوها و جزایر و مناطق عملیاتی صنعت نفت تغییر داده و کاربردی‌تر کرده‌ایم.  

سمیع گفت: در زمینه تأمین کالا و وسایل حفاظت فردی، ماسک و دیگر وسایل برای بیمارستان‌ها و مراکز ستادی و عملیاتی فراهم شد؛ تب‌سنجی و معاینات در ساختمان‌های نفت صورت می‌گیرد و به ویژه تمهیدات مراقبتی درباره مناطق عملیاتی صنعت نفت مورد توجه قرار داشته است.

وی با اشاره به طراحی سامانه جامع غربالگری و پایش بیماران مبتلا به کرونا در صنعت نفت، افزود: ما خوداظهاری کارکنان اقماری را در این سامانه اجباری کردیم و همچنین در این مدت، اقدام‌های سختگیرانه‌ای در مبادی ورودی مناطق عملیاتی صنعت نفت لحاظ شده است.

سمیع با بیان اینکه صنعت نفت حدود هزار تخت بیمارستانی در اختیار دارد، گفت: ۱۵۰ تخت را در ۹ بیمارستان به بیماران کووید-۱۹ اختصاص دادیم؛ همچنین اورژانس خاکستری را صرفا برای انتقال بیماران مشکوک به علائم کرونا راه‌اندازی کردیم و ۳۰ تخت آی‌سی‌یو نیز برای مبتلایان کرونا در نظر گرفتیم. دارو و تجهیزات نیز به میزان کافی تهیه شد و صنعت نفت در درمان مبتلایان با هیچ کمبودی مواجه نشد.

مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بیان اینکه پایش وضعیت مبتلایانی که پس از بهبود ترخیص می‌شوند یا آن دسته از مبتلایانی که در قرنطینه هستند، مستمر انجام شده است، ادامه داد: کل مراجعان سرپایی به مراکز درمانی زیرمجموعه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از ابتدای اسفندماه پارسال تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه امسال، ۴۶۰ هزار مورد بوده است که از این میان، ۲۸ هزار مورد مشکوک به کرونا بوده‌اند؛ هزار مورد بستری صورت گرفته و ۲ هزار مورد قرنطینه خانگی انجام شده است.

سمیع درباره سامانه غربالگری هم توضیح داد: در این مدت حدود ۱۰۰ هزار نفر در این سامانه اطلاعات خود را وارد کرده‌اند که از این تعداد ۲۱ هزار نفر اقماری‌ بوده‌اند، به‌طوری‌ که برای ۴۵۵ نفر از این افراد ممانعت پرواز صادر شد. از میان این ۱۰۰ هزار نفر، ۴ هزار مورد نیاز به پیگیری و پایش تا ۱۴ روز داشتند که این کار از سوی حدود ۳۰۰ نفر از مراقبان سلامت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به‌صورت تلفنی و روزانه انجام گرفته است.

وی گفت: همچنین سامانه ۱۵۱۹ را برای ارائه مشاوره تلفنی به کارکنان و خانواده‌های محترم آنان در نظر گرفتیم که پزشکان و پرستاران ما در این سامانه پاسخگوی سؤالات بودند.

سمیع تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ را بین حدود ۲۵۰ هزار شاغل صنعت نفت (رسمی - قراردادی - پیمانکار)، ۱۶ نفر عنوان کرد و افزود: در میان نیروهای بهداشت و درمان صنعت نفت نیز اگرچه موارد ابتلا بوده است، اما هیچ فوتی نداشته‌ایم.

به گفته وی، اثرگذاری سختگیری‌های صنعت نفت در مناطق عملیاتی را می‌توان در وضع سفید شهرهای عسلویه، کنگان و دیر شاهد بود.

سمیع یادآور شد: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در هماهنگی کامل با وزارت بهداشت، همه سیاست‌ها و دستورعمل‌های این وزارتخانه را مورد توجه قرار داده است.

کد خبر 302823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =