زنگنه: زمان پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نیست

وزیر نفت با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های کاری وزارت نفت در سال جهش تولید، گفت: همه باید در شرایط سخت فعلی با تعامل و روحیه جهادی در مسیر رفع مشکلات مردم و توسعه کشور قدم برداریم. اکنون زمان درگیری و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نیست.

به گزارش شانا به نقل از رادیو اقتصاد، بیژن زنگنه در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «رهیافت»، تداوم توسعه میادین غرب کارون، بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی، تکمیل بخش دریایی پارس جنوبی و اجرای عملیات فاز ۱۱، اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و تکمیل طرح‌های گازرسانی روستایی را از جمله برنامه‌های اصلی وزارت نفت در سال جهش تولید برشمرد و افزود: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی با بهره‌برداری از طرح‌های جهش دوم به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش آن به ۲۵ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

وی گفت: از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه این است که میعانات گازی به‌طور مستقیم روی ریل صادرات قرار نگیرد و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و سیراف پالایش و تبدیل به فرآورده شود.

زنگنه با بیان اینکه پالایشگاه سیراف محصولاتی مثل نفتا تولید می‌کند که دوباره برای خوراک واحدهای پتروشیمی استفاده می‌شود، ادامه داد: پالایشگاه سیراف پالایشگاهی است که با کمترین هزینه می‌تواند به تولیدات با ارزش برسد. بقیه پالایشگاه‌ها طبق معمول به ازای هر بشکه معادل ۳۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارند، در حالی که سیراف نیازمند ۷ تا ۸ هزار دلار سرمایه‌گذاری است، تازه اگر بخواهد بنزین تولید کند. اگر این پالایشگاه فقط بخواهد نفتا تولید کند، به ۵ تا ۶ هزار دلار بیشتر سرمایه‌گذاری نیاز ندارد.

ایران برای ترمیم خط لوله گاز ترکیه اعلام آمادگی کرد

وی همچنین درخصوص وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه گفت: خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه که به دلیل انفجار اوایل امسال در خاک این کشور آسیب دید ترمیم نشده است، این در حالی است که برای ترمیم این خط به چند روز بیشتر زمان نیاز نبود. ایران برای کمک به ترمیم این خطوط لوله گاز اعلام آمادگی کرد، اما این پیشنهاد با استقبال طرف مقابل مواجه نشد.

زنگنه افزود: هم‌اکنون روزانه یک میلیون مترمکعب گاز به ارمنستان و همچنین از دو مسیر گاز به عراق صادر می‌شود. جدا از این مقدار کمی گاز بین آذربایجان و نخجوان سوآپ می‌شود یا در حال معاوضه است.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه خط لوله‌ای که کمک می‌کند گاز به بصره عراق برود قرار بود محور بیشتری از بصره را پوشش دهد یعنی این لوله از بصره به سمت بندر لاذقیه در سوریه امتداد پیدا کند، گفت: تاکنون برنامه‌ای برای لاذقیه نبوده، اگر قرار بر چنین کاری باشد ایران به لحاظ تامین گاز مشکلی ندارد. فعلاً این موارد ایده‌هایی است که مطرح می‌شود.

وی افزود: گاز صنایع و پتروشیمی‌ها با اولویت تأمین خواهد شد تا از نظر توسعه صنعتی مشکلی برای کشور ایجاد نشود.

 رفتار آمریکا با ایران؛ مصداق جنایت علیه بشریت

زنگنه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در شرایط فعلی می‌توان قیمت نفت را پیش‌بینی کرد، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند در وضعیت فعلی قیمت نفت را پیش‌بینی کند،‌زیرا قیمت نفت تابع عرضه و تقاضاست. واقعیت این است که طرف تقاضا خیلی مبهم است، به سبب اینکه معلوم نیست چه زمانی اقتصاد جهانی فعال می‌شود. رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در حال حاضر منفی است.

زنگنه گفت: شرایطی که اکنون کشور در آن به‌سر می برد بسیار دشوارتر از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی است؛ با این تفاوت که کشته و زخمی خیلی ملموس و قابل ملاحظه‌ای ندارد.

وی رفتار آمریکا با ایران را جنایت علیه بشریت خواند و گفت: اگر دنیا حساب و کتابی داشت، باید آمریکایی‌ها به دلیل ارتکاب این جنایت‌ها محاکمه می‌شدند.

زنگنه با بیان اینکه بدون روحیه جهادی و فداکارانه در این شرایط نمی‌توان صنعت نفت کشور را اداره کرد، ادامه داد: تمامی بخش‌های وزارت نفت با روحیه جهادی در حال خدمت هستند تا فشار کمتری از ناحیه تحریم‌ها و دشمن به مردم و جامعه وارد شود.

وی درباره تأثیرپذیری از کرونا افزود: کرونا هم با تعطیلی کسب وکارها و فعالیت‌های اقتصادی در سطح دنیا و ایران و به دنبال آن، کاهش تقاضا و همین طور افت قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی آسیب جدی به این صنعت وارد کرده است. همه باید در این شرایط سخت با تعامل و روحیه جهادی در مسیر رفع مشکلات مردم و توسعه کشور قدم بردارند. اکنون زمان درگیری و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای نیست.

تدوین سند تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل

خبرگزاری فارس هم بخش‌هایی از این گفت‌وگو را منتشر کرده و به نقل از زنگنه نوشته است: وزارت نفت سندی را برای تأمین سوخت بخش حمل‌ونقل تا سال ۱۴۲۰ تدوین کرده است که از این سند میزان تقاضا برای فرآورده‌های پالایشی مشخص می‌شود تا اگر لازم است اقدام‌هایی برای احداث پالایشگاه و برنامه‌ریزی در این حوزه انجام شود. در حال حاضر پیگیر هستیم تا درباره این سند هماهنگی‌های بین ارکان دولت انجام شود. برای تهیه این سند با خودروسازها، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور هماهنگی‌هایی صورت گرفته است تا این سند در شورای عالی انرژی و دولت تصویب شود.

وزیر نفت تأکید کرد: امیدواریم در سال‌های آینده این سند برای استانداردهای ساخت خودرو و بهینه‌سازی خودروها به‌خصوص گازسوز کردن آنها مورد استفاده قرار گیرد، زیرا این سند به‌طور دقیق میزان مصرف انواع سوخت‌ها را در سناریوهای مختلف در نظر گرفته و برای رسیدن به آنها زمان‌بندی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

متقاضیان ساخت پالایشگاه تا ۱۵ خرداد فرصت دارند

زنگنه با اشاره به مراحل اجرای قانون حمایت از صنایع پایین‌دستی صنعت نفت با استفاده از سرمایه‌های مردمی گفت: بعد از تصویب و ابلاغ آیین‌نامه ساخت پالایشگاه زمان‌بندی‌ها برای اجرای این طرح اعلام شد و هم‌اکنون در مرحله اجرا هستیم. در زمان‌بندی اولیه قرار بود متقاضیان ساخت پالایشگاه تا آخر اردیبهشت‌ماه مطالعات فنی و اقتصادی خود را در اختیار وزارت نفت قرار دهند.

وزیر نفت اظهار داشت: البته مهلت تحویل مطالعات فنی و اقتصادی توسط متقاضیان به دلیل شیوع کرونا کمی عقب افتاد و متقاضیان تا ۱۵ خردادماه برای ارسال مطالعات خود به وزارت نفت فرصت دارند.

وی در پایان اظهار کرد: از ۱۵ خرداد به‌مدت یک ماه وزارت نفت پیشنهادهای ارسال‌شده را بررسی و طرح‌های نهایی را انتخاب می‌کند. در حال حاضر ظرفیت مجموع درخواست‌ها در حدود ۷.۵ میلیون بشکه است و ما از بین این درخواست‌ها، طرح‌های برتر را انتخاب می‌کنیم.

کد خبر 303163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =